Anul acesta de sărbatoarea Crăciunului și a Anului Nou sunt plecați departe de familii peste 11.000 de navigatori români.
Anul 2022 – din nou un an complicat pentru navigatori
După anii de pandemie, industria transportului maritim nici nu și-a revenit bine că au și apărut noi probleme care perturbă grav activitatea navigatorilor. Lunile ianuarie și februarie au fost două luni în care toți speru ca activitatea pe nave și schimburile de echipaje să revină la normal.
Unele țări au ridicat restrictiile de călătorie, altele făceau pași către normalitate. Dar când nici nu se termina bine luna februarie, mai precis pe data de 24 februarie 2022, lumea a fost din nou bulversată de războiul pornit de Rusia împotriva Ucrainei.
Problemele cu care s-au confruntat navigatorii români după cazurile înregistrate de Sindicatul Liber al Navigatorilor au fost următoarele:
Din nou schimburile de echipaj au fost îngreunate prin lipsa navigatorilor din Ucraina și Rusia, aceștia având o pondere de peste 15% din numărul total al navigatorilor la nivel global. SLN a înregistrat un număr de peste 150 de cazuri pe parcursul anului (152).
- Neplata la timp a salariilor navigatorilor –54 de cazuri înregistrate și rezolvate de SLN, sumele recuperate fiind de peste 400.000 USD
- Plângeri privind accidente și îmbolnăviri – 14 navigatori au fost îndrumati și ajutați până la recuperare și încasarea compensațiilor, concediilor medicale sau cheltuielilor medicale
- Decese ale navigatorilor – 4 cazuri înregistrate
- Nerespectarea contractelor de muncă – 26 de cazuri înregistrate
- Sindicatul a fost solicitat pentru informații privind încheierea unor contracte de muncă de peste 200 de navigatori (217) .
- Prin Inspectoratul ITF au fost inspectate până la această dată 92 de nave, au fost preluate problemele echipajelor de pe 49 de nave și s-au recuperat 725.000 USD pentru navigatorii care au apelat la ajutorul ITF.
Contracte de muncă
În acest an, au fost revizute de SLN toate contractele de muncă (FOC) semnate de organizație prin introducerea termenilor și conditiilor de lucru stabilite în forumul de negociere colectivă (IBF). Termenii și conditiile revizuite:
- creșterea cu 5,5% a salariilor de bază a navigatorilor
- creșterea nivelului de compensații în caz de accident soldat cu invaliditate permanentă, deces din orice cauză mai putin suicid, inclusiv decesul survenit în timpul când navigatorul se află acasă debarcat pe motiv de boală si se află în interiorul celor 130 de zile de concediu medical, cresterea compensatiilor acordate copiilor minori in urma decesului la bord a navigatorului.
- recent s-au încheiat și negocierile contractelor colective de muncă cu Asociația Armatorilor din Norvegia pentru navele sub pavilion norvegian NIS și nave NON NIS. Negocierile au adus măriri ale salariului de bază de aproximativ 6%, s-au mărit de asemenea compensațiile în caz de accident soldat cu invaliditate permanentă, deces din orice cauza mai puțin suicid, inclusiv decesul survenit în timpul când navigatorul se află acasă debarcat pe motiv de boală și se află în interiorul celor 130 de zile de concediu medical, creșterea compensațiilor acordate copiilor minori în urma decesului la bord a navigatorului. Totodată s-a stabilit nivelul contribuțiilor sociale ale angajatorilor pentru navigatorii români care navigă pe navele armatorilor norvegieni sub pavilion Malta.
Solidaritate sindicală
SLN și inspectoratul ITF România au făcut parte din grupul sindicatelor afiliate ITF care au sprijinit nemijlocit familiile navigatorilor membri ITF din Ucraina pentru găsirea locurilor de cazare pe tot teritoriul țării. Astfel, pe principiul solidariătății sindicale, au fost ajutate peste 140 de familii, asigurând în unele cazuri inclusiv transportul de la locul de intrare în România până la Constanța.
S-au cazat temporar 42 de navigatori ucraineni prin serviciile de bunăstare până la găsirea unor spații de cazare permanente.
Perspective 2023
Pentru anul viitor SLN are câteva obiective foarte importante și anume:
- Elaborarea unei legislații privind pachetul social pentru navigatori, un important act legislativ care ar aduce peste 1.000 de noi locuri de muncă pentru navigatorii români pe nave sub pavilion european.
- Continuarea programului ”Vreau să fiu navigator” lansat de SLN de Ziua Navigatorului 2022.
- Elaborarea unei platforme publice împreună cu instituțiile de învățământ de marină și în parteneriat cu Stodig Norvegia. Prin această platformă, recrutarea cadeților ar deveni mai facilă pentru armatorii din întreaga lume și astfel s-ar mări numarul de joburi pentru tinerii absolvenți.
Sursa: Sindicatul Liber al Navigatorilor
Comentarii pe Facebook
Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta