Astăzi, 26 mai 2021, Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile S.A. aniversează 37 de ani de exploatare a Canalului Dunăre-Marea Neagră.
De la intrarea în exploatare până în prezent a înregistrat un trafic total de 895.281.000 tone capacitate și aproximativ 255.166 ecluzări, iar în prima parte a acestui an a înregistrat cea mai bună evoluție a traficului, comparativ cu toată perioada similară de la punerea în funcțiune a canalului.
”Până la data de 25.05.2021 au fost înregistrate 4847 ecluzări, un trafic de 14.450.441 tone capacitate, depășind astfel prognoza de 13.900.000 tone capacitate cu 4%.”, au precizat reprezentanții ACN.
Canalul Dunăre Marea – Neagră este unul dintre cele mai importante canale navigabile artificiale din Europa.
Are lungimea totală de 95,6 km, este format din ramura principală, în lungime de 64,4 km și ramura de nord – Canalul Poarta Albă – Midia Năvodari, în lungime de 31,2 km.
Lucrările la canal au fost începute în anul 1949, iar mulţi dintre muncitori au fost deţinuţi politici. Construirea canalului a necesitat o investiție de circa 2 miliarde de dolari.
Canalul constituie veriga ce leagă traficul maritim, prin portul Constanța, de traficul fluvial pe apele interioare europene, fiind parte componentă a coridorului pan-european de transport dintre Marea Neagră și Marea Nordului, prin Canalul Rin-Main-Dunăre, formând o importantă rută de transport cu costuri reduse pentru o gamă largă de mărfuri și servicii.
Inaugurat pe data de 26 mai 1984, canalul Dunăre-Marea Neagră se înscrie astfel în cea mai mare clasă de canale interioare. Construcţia canalului a implicat eforturi umane şi financiare deosebite, dar şi o serie de lucrări conexe de mare anvergură, precum construirea unor poduri, ecluze, rectificarea unor şosele, căi ferate și supraînălţări de terenuri inundabile.
Canalul scurtează cu aproximativ 400 km ruta mărfurilor de la Marea Neagră până la porturile dunărene din Europa Centrală şi cu aproximativ 4.000 de kilometri drumul mărfurilor din Australia şi Orientul Indepărtat către Europa Centrală.
Principalul avantaj al Canalului Dunăre – Marea Neagră constă în legătura directă cu Portul Constanţa.