Conecteaza-te cu noi

Societate

Certificatul digital COVID, eliberat de la 1 iulie. Ce termen de valabilitare are

Published

on

Guvernul a adoptat, marți, o OUG care reglementează eliberarea, verificarea și acceptarea certificatului digital privind Covid, pentru libera circulație în UE pe durata pandemiei de Covid-19. Acesta se eliberează pentru: vaccinarea anti-Covid; testarea pentru infecția de Covid cu test antigen rapid și test RT-PCR; vindecarea în urma infecției cu Covid.

OUG privind măsurile de punere în aplicare a cadrului european pentru eliberarea, verificarea și acceptarea certificatului digital privind Covid, cu scopul de a facilita libera circulație pe durata pandemiei de Covid-19.

Astfel, prin acest act normativ, se reglementează crearea cadrului legal pentru eliberarea începând cu data de 1 iulie 2021 a certificatului digital Covid-19 pentru călătoriile în UE, cu rolul de a facilita libera circulație pe durata pandemiei.

Ceritificatele eliberate sunt valabile astfel:

  • Certificatele de vaccinare până la data de 30 iunie 2022;
  • Certificatele de testare 24 de ore pentru testul antigen rapid și 72 de ore pentru testul RT-PCR;
  • Certificatele de vindecare 180 de zile de la data primului rezultat pozitiv la testul pentru Sars-CoV-2 înregistrat în platforma informatică CoronaForms.
Pentru verificarea autenticității, valabilității și integrității certificatelor, autoritățile publice vor scana codul QR de pe certificat prin intermediul aplicației mobile CoronaScan.

Pentru validarea identității solicitantului de certificate digitale sunt necesare următoarele date, în funcție de tipul de certificat solicitat:

Certificat de vaccinare:

  • pentru persoanele care s-au identificat la vaccinare prin codul numeric personal: nume, prenume, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, luna când a fost efectuată oricare dintre dozele de vaccin, denumirea vaccinului administrat, județul/țara în care s-a efectuat vaccinarea;
  • pentru persoanele care s-au identificat la vaccinare cu act de identitate emis de alt stat decât România sau pașaport: nume, prenume, numărul actului de identitate/pașaportului, cetățenie, luna când a fost efectuată oricare dintre dozele de vaccin, denumirea vaccinului administrat, județul/țara în care s-a efectuat vaccinarea.

Certificatele de testare:

  • pentru persoanele care s-au identificat la testare prin codul numeric personal: nume, prenume, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, luna efectuării testului al cărui rezultat este negativ la testul pentru SARS-CoV-2, județul în care s-a efectuat testarea;
  • pentru persoanele care s-au identificat la testare cu act de identitate emis de alt stat decât România sau pașaport: nume, prenume, numărul pașaportului/actul de identitate, cetățenie, luna efectuării testului al cărui rezultat este negativ la testul pentru SARS-CoV-2, județul în care s-a efectuat testarea.

Certificat de vindecare:

  • pentru persoanele care s-au identificat la testare prin codul numeric personal: nume, prenume, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, luna efectuării primului test al cărui rezultat este pozitiv la testul pentru SARS-CoV-2, județul în care s-a efectuat testarea;
  • pentru persoanele care s-au identificat la testare cu act de identitate emis de alt stat decât România sau pașaport: nume, prenume, numărul actului de identitate/pașaportului, cetățenie, luna efectuării primului test al cărui rezultat este pozitiv la testul pentru SARS-CoV-2, județul în care s-a efectuat testarea.

Pentru eliberarea certificatelor în cazul minorilor cu vârsta sub 14 ani se vor solicita, în funcție de tipul de certificat solicitat, datele menționate, cu excepția seriei și numărului actului de identitate, precum și completarea numelui și prenumelui persoanei care exercită autoritatea părintească asupra minorului, conform legii, și confirmarea faptului că există acordul acesteia pentru eliberarea certificatului solicitat.

Ministrul a explicat că termenul de 24 de ore pentru certificatele emise în baza testului antigen a avut la bază regulamentul european.

“Așa cum am modificat termenul pentru testele antigen, așa am modificat spre exemplu și termenul scurs de la durata trecerii prin boală, crescându-l de la 90 de zile la 180 de zile. Împreună cu MAI vom modifica și hotărârea CNSU ca să armonizăm toate aceste prevederi”, a explicat oficialul din Guvern.

Certificatele vor putea fi eliberate în format digital iar pentru persoanele care nu au acces la certificate în format digital, primăriile, Direcțiile de Evidență ale Populației și Direcțiile de Sănătate Publică vor putea asista cetățenii pentru eliberarea certificatului în format letric.

„În paralel cu certificatul a fost creată de STS și o platformă electronică de verificare a codurilor QR generate de acest certificat digital. Deocamdată nu este reglementată utilizarea în intern dar dacă vor fi solicitări din partea asociațiilor profesionale sau a operatorilor economici, putem discuta și despre utilizarea în intern”, a declarat ministrul Sănătății, Ioana Mihăilă.

Potrivit actului normativ, certificatele se eliberează de către Ministerul Sănătății, prin Sistemul informatic integrat de emitere și verificare a certificatelor digitale ale UE privind COVID-19 (SII-CDC), și pot fi obținute de pe portalul https://certificat-covid.gov.ro, unic punct de eliberare al acestora.

“Polițiștii de frontieră au o aplicație pe care o au instalată pe dispozitivele din proprietatea Poliției de Frontieră, aplicație prin care verifică codul QR al cetățeanului care traversează frontiera. MAI și STS pun la dispoziția polițiștilor dispozitivele”, a mai spus ministrul.

Certificatul ar trebui solicitat cu cel puțin 5 zile înainte de o călătorie

Ioana Mihăilă a declarat că, în cazul în care platforma nu funcționează, există un call center gestionat de Ministerul Sănătății, unde activează personal din Ministerul Apărării Naționale.

“Call-centerul este pus în legătură cu un grup de lucru cu reprezentanți ai MAI și Ministerului Sănătății și împreună vor gestiona problemele legate de certificat. Din acest motiv, este bine dacă plănuim o călătorie în străinătate sau dacă plănuim să ne întoarcem să ne scoatem certificatul cu măcar 5 zile înainte. În condițiile în care există probleme, termenul de rezolvare pe care ni-l dorim este de 4 zile. Atunci este bine să fim prevăzători și să ne generăm certificatul cu minim cinci zile înainte de a planifica o călătorie”, a mai spus aceasta.

Pentru certificatele de testare solicitarea se realizează după efectuarea testului, dar cu cel puțin 12 sau 48 de ore înainte de momentul utilizării certificatului, în funcție de tipul de test efectuat.

Pentru eventualele probleme apărute la eliberarea certificatului în baza testului Covid, ministrul a afirmat că există o procedură, iar timpii de rezolvare sunt de 12 ore la testele antigen și 24 de ore pentru testele RT-PCR. (sursa: digi24.ro)

Comentarii pe Facebook

Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta

Activitatea mea profesională nu este una complicată. Am descoperit frumusețea textului jurnalistic în 2002 în redacția cotidianului “Replica de Constanța”, unde am fost redactor timp de 5 ani și jumătate, după care am ales ca întrebările incomode pe departamentul Politică / Administrație să le adresez din redacția unui alt important cotidian constănțean. “Observator de Constanța” a fost pentru 8 ani locul unde m-am dezvoltat profesional, am cunoscut oameni din toate categoriile sociale și am primit aprecieri pentru fiecare efort depus. În 2015, am ales întreruperea activității pentru a mă alătura unei echipe de campanie electorală pentru alegerile locale din vara lui 2016. Experiența a fost interesantă, însă dorul de tastele laptopului unde-mi scriam materialele de presă nu m-au lăsat să-mi doresc o carieră în administrație. Așa am ales “Ordinea.ro”!

Advertisement





Despre Noi

Știri și investigații din județul Constanța.
Aici găsiți subiectele care contează.

Asociația Puterea Civică

Forma legală: ONG/Asociație
Cod de Identificare Fiscală: 24860568

Adresa: Constanța, Bd. IC Brătianu nr. 48, Bl. G29 (Complex Intim), Et. 1, Biroul 7.

Telefon: 0241.625.564

E-mail: ordinea.ro@gmail.com




Copyright © 2018 Ordinea.RO - Theme by MVP Themes, powered by WordPress. Administrat, Implementat, Optimizat de Takmate Solutions