În ședinta de guvern de ieri a fost adoptată o hotărâre care a modificat valabilitatea Carnetului de Marinar de la 2 la 5 ani.
Sindicatul Liber al Navigatorilor a început, încă din anul 2013, discuții privind ratificarea convenției maritime a muncii MLC 2006 și aducerea într-o formă standard a carnetului de marinar, în conformitate cu instrumentul internațional privind actele de identitate a navigatorilor.
În anul 2015, după multe presiuni, adrese, întâlniri și dezbateri aprinse, România a ratificat Convenția privind munca în sectorul maritim, MLC 2006.
Potrivit reprezentanților SLN, au urmat 2 ani de adrese, cereri, întâlniri cu miniștrii, cu reprezentanții ANR pentru implementarea acestei Convenții , finalizându-se până la urmă un draft de implementare care oricum era departe de a respecta standardele, principiile și înțelesul articolelor convenției.
”Odată cu negocierile aplicării Convenției MLC 2006, în grupul de lucru format din reprezentanți ai Sindicatului Liber al Navigatorilor, Asociatiei Agențiilor de Crewing din România și ANR, SLN a propus și acceptarea de principiu a unei valabilități a Carnetului de Marinar de la 2 la 5 ani, propunere care s-a acceptat unanim, fără a avea cineva ceva împotrivă ca acest document de identitate a navigatorilor să fie valabil 5 ani. Acest lucru a și fost consemnat în presă, în acel an.”, ai precizat liderii Comitetului Executiv al SLN.
Au urmat apoi ani în care SLN a depus cereri peste cereri, a explicat ce este de fapt Carnetul de Marinar, care e practica internațională, a cerut accept în scris al Autorității Navale Române, a cerut și s-a întâlnit cu miniștrii ai transporturilor, dar toate aceste eforturi se blocau undeva în cadrul ministerului.
”Mandatul domnului ministru Sorin Grindeanu a fost unul de mari așteptări și s-a dovedit un mandat de succes cel puțin până acum, dacă punem în discuție că Ministerul Transporturilor și Infrastructurii avea cel mai mare număr de acte normative europene întârziate, care nu erau implementate și care puteau genera tot atat de multe motive de infrigment.”, au declarat reprezentanții SLN.
S-a cerut o audiență ca și în cazul celorlalți ministri, cererea sindicatului a fost acceptată iar în întâlnirea care a avut loc, reprezentanții Sindicatului Liber al Navigatorilor au expus o serie de acte normative de interes pentru personalul navigant, probleme care ar fi trebuit rezolvate de mult dar care trenau inexplicabil.
”Cu mare bucurie am constatat că ne întâlnisem cu un ministru asumat, care a înteles perfect dezideratele expuse de noi. O cerere a aprobat-o pe loc, celelalte urmând a avea caracterul ”urgent” de elaborare. Un suport neașteptat dar mai mult decât binevenit pentru cei peste 33.000 de navigatori romani.”, au precizat liderii SLN.
La două luni de la întâlnirea reprezentanților cu SLN cu ministrul Sorin Grindeanu, s-a aprobat în sedință de guvern mărirea valabilității Carnetului de Marinar de la 2 la 5 ani.
Beneficiile acestei modificari legislativ sunt foarte bine știute de toți navigatorii știu. SLN va solicita ANR o suplimentare corespunzătoare a paginilor documentului pentru a asigura o reală valabilitate a Carnetului de Marinar de 5 ani.
”Ce ni se pare totusi destul de important pe lângă cele cunoscute de navigatori, este faptul că acum am reușit să trecem peste un moment de cotitură, peste o mentalitate comunistă de a lega carnetul de marinar de vizita medicală, de a trece peste acea gândire învechită din trecutul comunist în a vedea Carnetul de Marinar ca pe un pașaport pentru cei ce doresc să fugă din țară.
Însă SLN mai are de lucru. Va înainta și va sprijini actul normativ de implementare a Convenției privind actul de identitate al navigatorului, convenție care trebuie ratificată de România pentru a se da o formă a Carnetului de Marinar în conformitate cu toate normele de securitate a documentelor de identificare a persoanei. Toate cele bune!”, au precizat reprezentanții Comitetului Executiv al SLN.
Foto: Ilustrativ
Comentarii pe Facebook
Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta