Teoretic, la 1 iulie, ar trebui să înceapă programul Rabla Local prin care proprietarii vehiculelor cu normă de poluare Euro 3 şi mai vechi de 15 ani, care decid să scoată din circulaţie şi să caseze aceste autovehicule, au posibilitatea de a primi de la primăriile locale un stimulent în valoare de 3000 de lei. Spunem teoretic pentru că prea puține autorități locale s-au pregătit pentru un astfel de program menit să scoată de pe străzi rablele.
Nici Primăria Constanța nu face excepție în acest caz. Ordinea.ro a întrebat la Primăria Constanța dacă autoritatea publică locală va participa la acest program, iar răspunsul a venit prompt: „Deocamdată nu este emis niciun act normativ pe acest subiect.“. Ținând cont de faptul că până la startul oficial a rămas doar jumătate de lună, este greu de crezut că Primăria Constanța va emite un act prin care să fie alocată o sumă acestui program. În schimb, conducerea Primăriei Constanța s-a gândit din timp util să aloce fonduri pentru tot felul de festivaluri sau Gărzi Pretoriene la Lupoaică. Și, atunci, de ce ne tot plângem că avem prea multe rable în oraș?
Constanța ar putea lua exemplu de la alte primării, cum ar fi cea din Târgu Mureș, unde consilierii locali au aprobat încă din luna aprilie suma de 1.500.000 de lei pentru finanțarea programului respectiv.
Ghidul de finanțare al programului Rabla Local prevede ca cei ce vor casa și radia din circulație mașini mai vechi de 15 ani și poluante vor putea primi, de la primăria de domiciliu, un stimulent financiar în valoare de 3.000 de lei. O condiţie pentru acordarea acestui stimulent este aceea că mașina va trebui să fie înmatriculată în țara noastră de mai mult de trei ani. Autovehiculele care vor putea fi casate prin programul Rabla Local sunt mașinile mici, microbuzele (cel mult 22 de locuri pe scaune), autoutilitarele ușoare (fie de mărfuri, fie mixte – destinate transportului simultan de persoane şi mărfuri în compartimente separate) și autospecialele ușoare (mașinile cu o funcţie specifică ce necesită adaptări ale caroseriei şi/ sau echipamente speciale) de până la 3,5 tone, potrivit avocatnet.ro.
Proprietarii de autovehicule mai vechi de 15 ani şi cu normă de poluare Euro 3 sau mai mică trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
să aibă domiciliul sau reședința în România, pe raza primăriei la care face solicitarea;
să dețină un autovehicul uzat înmatriculat pe numele său și să fie în evidențele fiscale ale primăriei respective;
să nu aibă restanțe la plata taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat și bugetul local;
să nu folosească aceeași mașină pentru a obține diverse alte finanțări, inclusiv prin Rabla Clasic sau Rabla Plus;
să nu aibă condamnări definitive pentru infracţiuni împotriva mediului.