Exclusiv
Primăria Hârșova și-a majorat fictiv veniturile. 900 de morți, uitați în lista de roluri și rămășiță
Published
2 ani agoon
Nereguli bugetare la Hârșova! Primarul și funcționarii din subordinea sa au calculat veniturile potențiale ale localității folosindu-se de… morți. 901 de persoane decedate au fost uitate în listele de roluri și rămășițe, cu diverse datorii. Numărul mare de ”stafii” i-a uimit până și pe auditorii Curții de Conturi, cei care au constatat această situație la un control de rutină din octombrie 2022.
Misiunea Curții de Conturi a fost auditarea situațiilor financiare ale anului 2021 și verificarea unor aspecte semnalate de diverși petiționari. În total, au fost confirmate 9 abateri de la legalitate.
Din capul locului, trimișii Curții de Conturi au observat ”nerespectarea în totalitate a regulilor bugetare în ceea ce privește elaborarea bugetului de venituri și cheltuieli” al UATO Hârșova în anul 2021.
După 12 rectificări succesive, făcute prin hotărâri de Consiliu și dispoziții de primar, veniturile proprii din bugetul localității (deci fără subvenții, cote defalcate și fonduri europene) au fost stabilite la 18.209.254 de lei, pentru anul 2021. Însă, la finele anului, unitatea administrativă a încasat doar 13.300.561 de lei, ceea ce înseamnă doar 73,04% din veniturile proprii bugetate. Vorbim de o diferență pe minus de 4,9 milioane de lei, adică peste un milion de euro la valorile de atunci.
În 2019 și 2020, veniturile au fost la fel de umflate cu pompa, ca dovadă că s-au realizat încasări de numai 63%.
Sub 97%, Legea finanțelor publice locale îi obliga pe aleșii Hârșovei să plafoneze veniturile bugetate pe 2021 la nivelul încasărilor, cu șase milioane de lei mai mici, din 2020. Cum aceste prevederi legale nu aveau cum să nu fie cunoscute la nivelul conducerii orașului, prezumăm că legea a fost încălcată asumat, mai ales că abaterile de acest fel se sancționează doar cu amendă, între trei mii și cinci mii de lei.
Mai departe, aceste date financiare ce contravin legii au fost ascunse de ochii publicului – după cum au documentat trimișii Curții de Conturi. Practic, bugetul consolidat al anului 2021 nu a fost publicat pe site-ul Primăriei Hârșova decât în octombrie 2022, la data controlului despre care discutăm în articolul de față. Cei din aparatul primarului au motivat că n-au avut timp să se ocupe de transparență, având foarte mult de lucru. În orice caz, publicarea la un an distanță a fost interpretată de auditori ca un semn de îndreptare, motiv pentru care aceștia au aplicat nu amendă, ci avertisment verbal.
Auditorii i-au luat la bani mărunți pe primarul Viorel Ionescu și pe subordonații săi și cu privire la modul de stabilire și urmărire a încasărilor veniturilor proprii ale bugetului local. La acest capitol s-au găsit creanțe mai vechi de cinci ani, așadar prescrise, care erau ținute în evidențe. S-au mai descoperit amenzi de peste 10 milioane de lei neachitate de persoane fizice, în contextul în care mulți dintre cei amendați nu mai aveau cum să fie executați silit. S-au mai descoperit în evidențe creanțe ale unor firme radiate, adică decedate din punct de vedere juridic, fără antrenarea răspunderii vreunui administrator.
În sfârșit, s-au găsit cei 901 de morți păstrați în lista de roluri și de rămășiță. Curtea a atras atenția că acest număr este prea mare, de unde și impresia noastră că auditorii s-au cam speriat de ”stafii”.
În cazul morților cuprinși în liste, s-a constatat că nici urmașii legali ai acestora, dar nici UATO Hârșova, în calitate de creditor interesat, nu au solicitat deschiderea procedurilor de succesiune. Cei de la Primărie s-au mulțumit să-i păstreze pe decedați în listele de datornici, chit că mulți dintre ei nu au urmași, nu au bunuri lăsate în urmă și nici venituri urmăribile pe lumea de apoi. Mulți dintre ei puteau fi scoși de mult din liste, dar au fost păstrați – după cum au explicat funcționarii – din cauza lipsei de colaborare dintre structurile de specialitate cu atribuții în domeniu.
În ansamblu, valoarea abaterii la modul de stabilire și urmărire a încasărilor veniturilor proprii ale bugetului local a fost stabilită la 2.319.651 de lei.
Ce se întâmplă când veniturile sunt bugetate în această manieră ne spune tot Curtea de Conturi. ”Supradimensionarea veniturilor în perioada 2019-2021 a condus la angajarea unor cheltuieli care au generat înregistrarea de plăți restante către furnizori”, ceea ce contravine regulilor bugetare.
Dintr-un tabel al raportului de audit, reiese că datoriile Primăriei Hârșova au urcat de la 8.872.366 de lei în 2019, la 16.937.056 de lei în 2020, ajungând în 2021 la 21.592.743 de lei. Dependența localității față de bugetul de stat a ajuns și ea la 50%. Iar gradul de autonomie decizională s-a pipernicit la 53,60%. Aceste cifre vor apăsa tot mai mult pe spatele generațiilor viitoare.
Licitația pentru islaz a fost fraudată
Trebuie să mai spunem că, la capitolul privind verificarea unor petiții, trimișii Curții de Conturi au constatat abateri la realizarea unor treceri de pietoni peste drumurile naționale care tranzitează localitate. Investițiile au fost suportate de la bugetul local, iar Primăria a omis ulterior să ceară Companiei de Drumuri să deconteze partea ce-i revenea în sarcină din acele cheltuieli.
Pe de altă parte, auditorii au verificat și modul în care Primăria Hârșova a concesionat islazul localității către o asociație a crescătorilor de animale. Vorbim de o licitație din anul 2017, câștigată de un ONG care a primit în câteva rânduri asistență juridică din partea soției primarului Viorel Ionescu, în calitatea acesteia de avocat.
După cum am relatat AICI, mai mulți fermieri din localitate s-au plâns parchetelor că au fost înșelați, fiind convinși să se înscrie în asociație. După ce au plătit înscrierea și și-au pus animalele la dispoziția asociației, ei au fost excluși de la redistribuirea subvențiilor plătite de APIA pentru pășunea concesionată. Se pare că micii fermieri au cerut, printr-o petiție, ca situația să fie verificată de Curtea de Conturi.
Iar Curtea a verificat și a descoperit că licitația din 2017 a fost fraudată. Funcționarii implicați în procedură, dintre care unii decedați, au încălcat pur și simplu caietul de sarcini, de vreme ce Asociația Crescătorilor de Animale a depus oferta de participare după expirarea termenului limită. Dacă nici ăsta n-a fost un ajutor pe față?!!!
Am solicitat un punct de vedere și câteva informații suplimentare de la Primăria Hârșova în urmă cu 14 zile. Autoritatea locală ne-a comunicat că vom primi răspuns în termenul legal. Pentru informații simple, precum cele solicitate de noi, termenul legal este de 10 zile. Acesta s-a scurs fără să primim un răspuns. În situația în care Primăria Hârșova va furniza un răspuns, cu un punct de vedere și informații despre cei 900 de morți păstrați în registrele fiscale, urmează să fie publicat aici.
Puteți citi Procesul-Verbal de Constatare AICI și Raportul de Audit AICI. În aceste documente sunt consemnate și explicațiile oferite de reprezentanții Primăriei Hârșova în fața echipei de audit. Nu ezitați să vă spuneți părerea printr-un comentariu la articolul de față.
Comentarii pe Facebook
Adrian Cârlescu este fondator și redactor-șef al publicației Ordinea.Ro. Activează în presa locală constănţeană din anul 1998. A fost reporter şi editor de ştiri la MTC TV, redactor-şef la Replica de Constanţa, redactor în departamentul de investigații la Ziua de Constanţa, co-fondator la Dezvăluiri.Ro, redactor de investigații la Constanța.ro. Este absolvent al Facultăţii de Filosofie a Universităţii din Bucureşti (1998), finalizată cu o teză de licenţă coordonată de profesorul Gabriel Liiceanu, şi a unui master de filosofia culturii (2000). Este autor al volumului „Columbia – spectacolul morţii. Regimul de detenţie în Colonia Cernavodă a Canalului Vechi”, Editura Ex Ponto, Constanța, 2014, și coautor coordonator al volumului ”O istorie a orașului Cernavodă”, Editura Star Tipp, Slobozia, 2015.