Rețeaua ”RO TSA” și Federația Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autist ”FEDRA”, însumând peste 100 de ONG-uri și reprezentând peste 4000 de familii, au lansat o petiție online cu titlul ”Spune NU discriminării copiilor cu dizabilități și CES din Legea Educației”. ONG-urile atrag atenția că proiectul Legii Învățământului Preuniversitar, care a fost adoptat de Camera Deputaților și va intra în dezbaterea Senatului pe 15 mai 2023, conține un articol care exclude copiii cu Cerințe Educaționale Speciale (CES) din învățământul de masă.
Este vorba de articolul 68, aliniatul 11, din proiectul legislativ adoptat de deputați:
„Înmatricularea beneficiarilor primari cu CES într-o unitate de învățământ de masă se face doar în situația în care aceasta dispune de resursă umană și bază materială corespunzătoare, inclusiv de cadre didactice de sprijin și itinerante”.
ONG-urile au depus un punct de vedere la Camera Deputaților, încă dinainte ca proiectul legii să intre în dezbaterea parlamentară, însă acesta nu a fost luat în considerare. Din perspectiva celor două federații nonguvernamentale, școala trebuie să se organizeze astfel încât să poată asigura integrarea copilului cu CES în învățământul de masă, iar nu să aibă posibilitatea să evoce lipsa condițiilor pentru a refuza înmatricularea unor copii cu nevoi speciale.
”Peste 100.000 de elevi cu CES și mulți alții cu dizabilitate sunt la mâna dumneavoastră. Viitorul lor chiar depinde acum de un vot. Cu această lege pe masă, orice director de școală poate refuza părintele cu CES. Ne întoarcem în trecut, în anii în care nu vedeam elevii cu minți și abilități diverse în clasele școlilor de masă, în anii în care erau izolați și invizibili. Doamnă Ministru, domnilor senatori, vă rugăm, aveți posibilitatea ca într-un ultim ceas să integrați copiii noștri speciali care sunt integrabili în învățământul de masă, eliminați art. 68 alin. 11 din actuala formă a Legii educației.” – este apelul celor două federații nonguvernamentale către senatori și către ministrul educației, Ligia Deca.
Cei mai mulți dintre elevii cu CES sunt cei cu tulburare din spectrul autist și ADHD.
Petiția poate fi semnată AICI.
Comentarii pe Facebook
Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta