Modificarea numărului de kilometri parcurși de o mașină de ocazie este o practică întâlnită destul de des în România. Zeci, poate sute de cumpărători de mașini second-hand au fost păcăliți astfel, plătind mult pentru o mașină nu neapărat veche, dar extrem de uzată, potrivit Capital.ro.
Un grup de parlamentari propun acum o modificare legislativă care să împiedice aceste practici înşelătoare.
Mai exact, toţi cei care doresc să vândă un vehicul de ocazie vor trebui să completeze pe propria răspundere, în cartea maşinii sau într-un document separat, numărul real de kilometri parcurşi de acel vehicul. În cazul în care datele se dovedesc ulterior altele decât cele reale, comerciantul (persoană fizică sau juridică) poate fi acuzat de fals în documente şi riscă închisoarea.
Cât se poate de utilă având în vedere avalanşa de maşini second-hand vândute în acest an în România şi practicile unor „samsari” de a păcăli clienţii prin reducerea numărului de kilometri pentru a obţine sume mai mari de bani, măsura propusă ar putea fi trimisă către Parlament în această toamnă.
Piaţa maşinilor second-hand din import a avut un prim semestru extrem de bun în România, avansul fiind de 86%, până la 253.000 de maşini. În acelaşi timp, înmatriculările de maşini second-hand pe plan intern (reînmatriculări) au urcat cu 130%, în două dintre cele şase luni ale primului semestru depăşindu-se 50.000 de unităţi. În anii anteriori, pragul de circa 20.000 de unităţi / lună era atins foarte rar. Deşi nu există încă date certe legate de vechimea tuturor maşinilor de ocazie înmatriculate în acest an, portalul pe Autovit.ro anunţă că 26% sunt din perioada 2012 – 2014, iar 25% din 2008 – 2011. Doar 16% dintre anunţuri sunt pentru autoturisme fabricate în anii 2015 – 2017. Dacă datele privind anul de fabricaţie sunt mai greu de falsificat, cele referitoare la kilometraj pot fi foarte uşor modificate, fie prin intervenţii la nivelul computerului de bord, fie prin operaţiuni mecanice. Acestea pot fi descoperite doar după o vizită la un service care deţine echipamentele necesare sau prin solicitarea de date privind istoricul vehiculului. Este important de menţionat că multe maşini cu vechimi mai mici de patru – cinci ani pot avea înregistraţi sute de mii de kilometri din cauza utilizării de către firme de taxi, şcoli de şoferi sau companii de transport. Prin urmare, o vechime redusă nu înseamnă, neapărat, şi un număr de kilometri care să recomande achiziţia.
Comentarii pe Facebook
Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta