Conecteaza-te cu noi

Administratie

(VIDEO) Chițac vrea să privatizeze cimitirele Constanței. O dezbatere cu scântei

Published

on

dezbatere cimitire

Cine va administra cimitirele din Constanța? La întrebarea asta au încercat să găsească un răspunsparticipanții  la dezbaterea de astăzi din sala Remus Opreanu a Palatului Administrativ, unde a fost supus discuțiilor proiectul de hotărâre prin care administrația Chițac intenționează să concesioneze exploatarea și întreținerea cimitirelor publice: Cimitirul Anadalchioi, Cimitirul Central, Cimitirul Constantin Predescu, Cimitirul Baba-Novac (Municipal), Cimitirul Palazu-Mare și Cimitirul Viile Noi.

În prezent, serviciul este gestionat de un departament specializat din Primăria Constanța, cu două tipuri de contracte: cel de prestări servicii pe o perioadă nedeterminată pentru cimitirele: Constantin Predescu, Viile Noi, Palazu Mare, Anadalchioi și Central și un contract de asociere pentru cimitirul Municipal.

Prin noul regulament care va fi supus aprobării, Primăria trece de la administrarea cimitirelor direct din gestiunea Administrației publice locale în cea a unor operatori privați pentru o perioada de 15 ani. Cică așa cere Curtea de Conturi, spun cei de la Primăria Constanța.

Temerea cetățenilor prezenți la dezbatere a fost că operatorii sau operatorul care vor/va prelua frâiele cimitirelor este că le va impune cetățenilor să efectueze operațiuni mortuare doar cu cei recomandați de ei/el. În aceste condiții, spun cetățenii, se va crea un monopol prin care operatorii sau operatorul de administrare a cimitirelor vor impune ce prețuri vor dori. Avocatul Mirela Doicescu spune că este cel puțin imoral, pentru o autoritate locală, să transforme într-o sursă de profit decesul cetățenilor săi.

Dezbaterea a început cu un moment tensionat, deoarece avocatul Mirela Doicescu, care a vorbit în numele a 114 persoane fizice, a remarcat lipsa reprezentantului inițiatorului acestui proiect, primarul Vergil Chițac. Cum edilul-șef a absentat ca urmare a accidentului suferit în urmă cu două zile, Mirela Doicescu spus că viceprimarul Ionuț Rusu nu a avut nicio justificare pentru absența de la dezbatere și că a preferat să trimită angajați din Primărie care nu au nicio putere de decizie asupra proiectului. Abia după ce directorul Direcției Servicii Publice, Raluca Georgescu, l-a chemat, viceprimarul Rusu și-a făcut apariția.

„În opinia noastră, prin Proiectul de HCL se urmărește adoptarea a PREA MULTE documente analizate toate O DATĂ, cu o cantitate foarte mare de informații, imposibil de cuprins chiar și singure într-o singura ședință de consiliu local, cu atât mai puțin într-o ședință în care se vor vota zeci de hotărâri de consiliu local. Considerăm că APROBAREA MODALITĂȚII DELEGĂRII DE GESTIUNE PRIN CONCESIUNE a tuturor cimitirelor din Constanța, și ulterior a licitației deschise trebuie făcută abia DUPĂ CE CONSILIERII LOCALI STUDIAU ȘI APROBAU STUDIUL de fundamentare şi de OPORTUNITATE!!!!!.

În situația în care chiar vor exista consilieri care vor parcurge întreaga documentație, 98 de pagini fără Regulament și ar formula amendamente, există timpul fizic necesar discuțiilor sau va fi un vot formal? Pe lângă aceste 98 de pagini, Regulamentul care vine să înlocuiască Regulamentul existent, a fost postat pe pagina Primăriei o săptămână mai tărziu, și are la rândul sau 23 de pagini. Nu înțelegem GRABA de a adopta toate aceste acte în PACHET, în condițiile în care datele din Studiul de oportunitate sunt culese din anii 2019, 2020, 2021, ani în care activitatea a fost în timpul pandemiei și nu pot fi niște date prea exacte dacă reflectă prețuri din urmă cu 3 ani și mai mult.

Solicitarea subsidiară, a fost de MODIFICARE a actelor supuse aprobării ÎN BLOC, la care face referire Proiectul de hotărâre supus dezbaterii, în conformitate cu aspectele semnalate ÎN PROPUNERILE ȘI RECOMANDĂRILE FORMULATE.

Pentru a preveni ABUZURILE, CONCURENȚA NELOIALĂ, MONOPOLUL, am solicitat INCLUDEREA în CONTRACTUL DE CONCESIUNE a clauzei EXPRESE privind OBLIGAȚIA părților din contractul de CONCESIUNE DE A PERMITE CLIENTULUI ACHIZIȚIONAREA DE SERVICII SAU BUNURI (INCLUSIV ÎNHUMAREA) DE LA ORICE ALT PRESTATOR DE SERVICII FUNERARE, altul decât concesionarul cimitirului unde are locul de veci, FĂRĂ OBLIGAȚIA DE PLATĂ a VREUNEI TAXE DE PRESTAȚII SAU TAXA DE EMITERE PERMIS DE LUCRU.

Studiul de impact nu a identificat, în evaluarea costurilor impuse de adoptarea regulamentului, care sunt implicaţiile asupra cetățenilor Constanței, respectiv studiul ar trebui să evalueze eforturile suplimentare ale constănțenilor după implementarea actului administrativ.

– Tarifele percepute de operatori vor fi fundamentate pe costurile înregistrate în contabilitate la care se vă adaugă o marjă rezonabilă de profit spune STUDIUL – în caietul de sarcini se preia că marja de profit vă fi 15% spune STUDIUL – în caietul de sarcini se preia că marja de profit vă fi 15%

– Structura și nivelul tarifelor vă fi fundamentat pe baza costurilor de exploatare (costuri materiale, salariale, de întreținere și reparații, a obligațiilor ce derivă din contractul de delegare a gestiunii – GUNOI, PAZĂ) la care se adaugă cota de dezvoltare și profitul operatorului.

– intervine în mecanismul de calcul al tarifelor concesionarilor, UN FACTOR NOU – O CHELTUIALA- REDEVENȚĂ- care vă fi mai mare sau mica în funcție de oferta licitantului – LA PCT 11 din Studiu, filele 37-38se prevede că redevență vă fi cheltuiala deductibila aferenta contractului.

ÎNTREBĂRILE LEGITIME SUNT:

Care este mecanismul de protecție al populației împotrivă gestionarii neglijente sau a costurilor prea ridicate uneori posibil chiar fraudulos?

De câte ori ÎN 4 ANI, până în prezent, actualul Consiliu local a verificat tarifele propuse spre aprobare și a refuzat aprobarea vreunei liste cu tarife propusa de operatorul unui cimitir?

Cum verificați costurile de exploatare? Poate concesionarul cimitirului să plătească salariații cu salarii mai mari de cât alții? Poate să achiziționeze Servicii de paza de oriunde la orice preț dorește? Nu exista limitări în caietul de sarcini și Studiul nu raspunde la aceste întrebări. Auditul prevăzut la fila 38 a Studiului, nu verifica aceste aspecte.

Chiar din fila 4 a Studiului reiese că SCOPUL ESTE CĂ CIMITIRELE SĂ DEVINA PROFITABILE, să nu mai primească compensații de la Primărie și să se obțină o sursa suplimentara de venit la bugetul local.

STUDIUL NU CONSEMNEAZĂ care au fost compensațiile Primăriei pentru funcționarea cimitirelor, nu știm ce taxe au încasat, nu știm ce bani au decontat, așa că nu știm dacă au cheltuit mai mult decât au încasat.

Este cel puțin IMORAL, pentru o autoritate locala, SĂ TRANSFORME ÎNTR-O SURSĂ DE PROFIT DECESUL CETĂȚENILOR săi.

Prin actul administrativ se introduce o valoare ce vă mări costul AGENTULUI ECONOMIC, mai exact REDEVENȚĂ (profitul autorității locale), care invariabil vă conduce la taxe mai mari plătite de concesionarii locurilor de veci, de populația de rând. REDEVENȚA MINIMĂ anuală estimată în proiectul de HCL pentru toate cele 5 cimitire ale Constanței este de 320.000 EURO.

PRIMĂRIA CONSTANȚA a cheltuit în 2023, pentru organizarea Zilelor Constantei, 1.048.033 cu TVA. În 2024,  zilele Constantei s-au serbat timp de 5 zile, între 17 – 21 mai, Primăria fiind mult mai generoasă. Valoarea totala a contractului se ridică la 1.730.350 de lei, fără TVA, adică 346.000 euro fără TVA.

CONCLUZIA NOASTRĂ ESTE la fel cum și declara Studiul că ÎN REALIZAREA STUDIULUI s-a avut în vedere PROFITABILITATEA LA AGENȚII ECONOMICI nu la Primăria Constanța ȘI NICIDECUM IMPACTUL ASUPRA POPULAȚIEI, care nu a fost evaluat deloc.“, spune avocatul Mirela Doicescu.

Comentarii pe Facebook

Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta

Advertisement





Despre Noi

Știri și investigații din județul Constanța.
Aici găsiți subiectele care contează.

Asociația Puterea Civică

Forma legală: ONG/Asociație
Cod de Identificare Fiscală: 24860568

Adresa: Constanța, Bd. IC Brătianu nr. 48, Bl. G29 (Complex Intim), Et. 1, Biroul 7.

Telefon: 0241.625.564

E-mail: ordinea.ro@gmail.com




Copyright © 2018 Ordinea.RO - Theme by MVP Themes, powered by WordPress. Administrat, Implementat, Optimizat de Takmate Solutions