Asociația Elevilor din Constanța (AEC) a lansat astăzi, în cadrul unei conferințe de presă, studiul „Barometrul respectării drepturilor elevilor din județul Constanța în anul școlar 2016-2017”, o cercetare pe 20 de indicatori, care măsoară gradul de respectare a drepturilor beneficiarilor principali ai actului de educație în liceele din județul Constanța. Studiul a fost realizat pe un eșantion de 402 elevi din 44 de licee din județ, marja de eroare calculată fiind de +/- 4%. Elevii respondenți provin de la toate filierele, profilurile și specializările existente, ceea ce conferă studiului nostru un caracter reprezentativ. Tragem un semnal de alarmă legat de percepția elevilor asupra respectării în școli a Statutului Elevului, 48,3% dintre liceeni din județul Constanța considerând că drepturile elevilor nu sunt respectate deloc sau doar parțial. Din păcate, această percepție a beneficiarilor este confirmată și de datele obținute pentru toți indicatorii supuși cercetării. Unul din drepturile încălcate cel mai frecvent este cel la învățământ gratuit, 70,1% dintre liceeni constănțeni declarând că le-au fost cerute sume de bani prin care să se asigure funcționarea unității de învățământ, în special pentru cheltuieli materiale, achiziționare de mobilier, renovări etc., tocmai acele obligații legale, care revin statului și autorităților locale. De asemenea, 89,2% dintr elevii de liceu reclamă că nu și-au putut exercita dreptul de a oferi feedback profesorilor care predau la clasă, la finalul semestrului. În acest caz, vina aparține Ministerului Educației Naționale, care, în luna ianurie 2017 a refuzat să trimită în școli un model al acestei fișe de feedback și să solicite implementarea prevederii din Statutul Elevului, invocând autonomia școlilor. După cum putem observa, în lipsa unor indicații clare din partea MEN, unitățile de învățământ nu au pus în aplicare litera legii, doar 1 din 10 elevi constănțeni putând să își exercite acest drept. Prin Statutul Elevului a fost introdusă o prevedere explicită, prin care profesorilor le este interzis să îl consemneze absent pe elev, în cazul în care acesta este prezent. De asemenea, aceeași prevedere, art. 7, lit. ff), stabilește că instrumentul absenței nu poate fi folosit ca măsură de coerciție. Extrem de grav este faptul că pentru majoritatea profesorilor din județul Constanța norma imperativă a legii nu înseamnă nimic, 70,1% dinte respondenți indicând că lor sau colegilor lor, cel puțin o dată, le-a consemnată absență, chiar dacă erau prezenți în clasă. Atragem atenția că acest fapt reprezintă, de asemenea, o eludare a regimului sancționator impus de cap. V din Statutul Elevului, profesorii alegând utilizarea unor sancțiuni alternative, nelegale. Totodată, în acest caz intrăm în sfera infracțiunilor, fapta de a consemna absență unui elev, în condițiile în care acesta este prezent, reprezentând infracțiunea de fals intelectual, prevăzută și pedepsită de art. 321 Cod penal. „Încălcarea masivă în liceele constănțene a Statutului Elevului este un semnal de alarmă pentru noi, deoarece ne arată gradul ridicat de conservatorism pe care îl întâlnim în sistemul de educație, rezistența la schimbare fiind vizibilă și în acest caz. Pentru o mai mare respectare în școli a Statutului Elevului avem nevoie de acțiuni concrete, la nivelu unităților, din partea reprezentanților elevilor, care trebuie să se lupte pentru respectare în fiecare clasă a acestor prevederi. De asemenea, o condiție esențială este și promovarea prevederilor din Statut. Cât timp elevii nu își cunosc drepturile, nu se vor putea bate pentru respectarea acestora.” a declarat Constantin-Alexandru Manda, președintele Asociației Elevilor din Constanța.