Facultatea de Istorie și Științe Politice a Universității „Ovidius” din Constanța a luat act de propunerile Ministerului Educației și Cercetării referitoare la modificări în planurile cadru ale învățământului liceal.
”Înțelegem și susținem o schimbare structurală a procesului de educație. De asemenea, susținem posibilitatea opțiunii pentru anumite discipline, acolo unde elevul să decidă cel mai bun și mai apropiat parcurs educațional pe care îl dorește.
În același timp, însă, Facultatea de Istorie și Științe Politice a Universității „Ovidius” din Constanța susține o reprezentare cât mai adecvată a orelor de istorie în programa educațională, astfel încât fiecare elev să devină la maturitate un cetățean responsabil, corect informat și cu posibilitatea de a opta electoral, civic, economic sau social în deplină cunoștință de cauză. În acest sens, considerăm introducerea cursurilor de „Istoria evreilor. Holocaustul” și „Istoria comunismului din România” extrem de benefice.”, a precizat Daniel Citirigă, decan al Facultății de Istorie și Științe Politice din cadrul Universității Ovidius.
Cunoașterea celor mai importante evenimente și fenomene din istoria României și din cea universală poate feri societatea de derapaje politice, poate întări instituțiile, are menirea de a atrage atenția asupra unor atrocități și crime care nu ar mai trebui repetate și în niciun caz revalorizate în sens pozitiv, a completat conferențiarul universitar.
Evenimentele și procesele sociale din ultima perioadă au întemeiat convingerea că actorii instituționali și clasa politică nu au asimilat cunoștințele necesare de istorie pentru a dezbate și decide în folosul comunității. Patrimoniul național nu poate fi nici protejat, nici valorificat fără o cunoaștere corectă, la fel cum evoluția istorică a relațiilor românilor cu spațiile vecine ar trebui să constituie o temă pe care societatea și decidenții politici să o stăpânească în cel mai corect și complet mod cu putință.
Memoria istorică trebuie construită cu cunoștințe cât mai complete, cu gândire critică adecvată și cu o atitudine cât mai responsabilă față de evenimente, personaje, situații particulare sau internaționale. Este nevoie ca orele de istorie să facă parte adecvat, corect și motivant din programul de pregătire al unui cetățean în formare, așa cum sunt elevii din licee.
”Nu credem în oportunitatea unei scăderi a acestui număr de ore. Dimpotrivă, credem că este necesară o recunoaștere a importanței lor în curriculă și o așezare cât mai benefică a acestor ore în programele de formare școlară și extrașcolară. În acest context, al dezbaterii lansate de Ministerul Educației și Cercetării, ne exprimăm convingerea că Istoria trebuie studiată în fiecare an de liceu, indiferent de filieră și profil.”, a subliniat Daniel Citirigă.
Precizăm faptul că Istoria ar urma să fie scoasă din orarul elevilor din clasele a XI și a XII, profilurile Mate-Info, Pedagogic, specializarea Învățământ primar și profilul Tehnic. Cei de la Filologie și Științe Sociale vor învăța Istorie, dar mai puțin. În loc de trei ore, cum era până acum, elevii vor avea doar două ore.
Sursa foto: Facebook/Daniel Citirigă