Ministrul Educației, Daniel David, a atras atenția asupra generalizării fenomenului analfabetismului funcțional în România, subliniind că această problemă afectează nu doar sistemul de învățământ, ci și competitivitatea. Datele arată că procentul analfabetismului funcțional în țara noastră depășește 50%.
„Un procent mare dintre noi știe lucruri, dar nu știe cum să le folosească, în această lume competitivă”, a declarat ministrul duminică, la Digi24.
Daniel David a explicat că analfabetismul funcțional nu se referă doar la incapacitatea de a scrie și citi, ci și la dificultatea de a aplica cunoștințele în viața de zi cu zi sau în domeniile de specialitate.
„Când vorbești de analfabetism funcțional, înseamnă că ești alfabetizat, în ghilimele. Adică nu mă refer doar la faptul că știi să scrii și să citești, ai și elementele de bază de matematică, aritmetică, de geometrie, dar utilizarea lor fie în domeniul respectiv, adică să rezolvi probleme de matematică”, a spus Daniel David.
O problemă de siguranță națională
Ministrul Educației a subliniat că lipsa abilității de a folosi cunoștințele în mod practic reprezintă un pericol pentru dezvoltarea țării și „devine o problemă de siguranță națională”.
„Dacă noi suntem în situația în care un procent foarte mare dintre noi știe lucruri, dar nu știe cum să le folosească, nu știe cum să le aplice în viață, nu știe cum să le aplice în domeniile de specialitate, într-o lume competitivă, modernă în care trăim, devine o problemă de securitate națională”.
Daniel David a precizat că problema analfabetismului funcțional „ar fi trebuit corectată de mult” timp.
„N-am spus-o prima dată, doar că acum, din poziția de ministru al Educației, poate reușim să conștientizăm mai bine acest lucru și atunci unele măsuri pe care le luăm trebuie să vină să corecteze, dar nu peste un an, doi, trei. Ar fi trebuit corectate de mult”, a conchis ministrul.
Analfabetismul funcțional depășește 50 % în România
Potrivit Teach for Romania, testele PISA arată că, în ultimii zece ani, rata analfabetismului funcțional în România s-a situat între 40% și 45%. Această statistică se referă doar la copiii care rămân în sistemul de învățământ până la vârsta de 15 ani.
Dacă luăm în considerare și rata ridicată a abandonului școlar, procentul analfabetismului funcțional în țara noastră depășește 50%.