Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a semnat un contract ce are ca obiect proiectarea și execuția obiectivului „Asigurarea condițiilor electrice de racordare la cheu a navelor în Portul Constanța (regim Cold Ironing) – E-COLD – în vederea interconectării la TEN-T pentru implementarea proiectului EALING, proiect finanțat prin Programul Connecting Europe Facility – CEF“, cu antreprenorul SC TIAB SA București.
Valoarea contractului de proiectare și execuție este de 86.129.240,43 lei (fără TVA) și este finanțat din fonduri europene prin Programul Connecting Europe Facility – CEF Transport.
Durata contractului de proiectare și execuție este de 27 de luni (din care 3 luni proiectare).
Proiectul cuprinde realizarea lucrărilor pentru instalarea tehnologiei cold-ironing pentru 10 dane din Portul Constanța, în vederea asigurării condițiilor pentru alimentarea cu energie a tuturor tipurilor de nave la țărm (croazieră, RO-RO, feribot, nave multifuncționale, nave marfă vrac, nave – tanc, etc.), indiferent de dimensiune, tensiune de alimentare, frecvență și spor de putere solicitat.
Principalele beneficii rezultate din realizarea acestui proiect sunt:
– Reducerea nivelului de zgomot, reducerea emisiilor dăunătoare, precum și reducerea emisiilor de dioxid de carbon în zona portuară, dar și în zona comercială aflată în imediata apropiere a portului;
– Reducerea vibrațiilorpentru condiții mai confortabile pentru pasagerii aflați la bordul navelor de croazieră;
– Creează noi oportunități de afaceri pentru toate părțile implicate: reducerea costurilor de funcționare a navelor și furnizarea de servicii suplimentare în porturi;
– Cererea suplimentară de energie creează oportunități de echilibrare locală a rețelelor de electricitate;
– Conectarea navelor la resurse de energie regenerabilă, energie eoliană și energie solară, permite reducerea suplimentară a emisiilor.
Tehnologia cold-ironing permite furnizarea energiei electrice de la mal unei nave aflate la dană, în timp ce motoarele sale principale și auxiliare sunt oprite.
”Prin realizarea acestei investiții, instalațiile existente vor fi aduse la o stare de funcționare performantă, respectarea standardelor și a normativelor tehnice specifice referitoare la siguranța în exploatare, în condiții de eficiență energetică sporită. Astfel, se îmbunătățesc considerabil condițiile oferite de Portul Constanța în comparație cu celelalte porturi din bazinul Mării Negre, ceea ce poate duce la o creștere a traficului de mărfuri.”, a precizat directorul general Mihai Teodorescu.
Foto: Ilustrativ