Published
7 ani agoon
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a marcat Ziua Mondială a Drepturilor Consumatoirlor printr-o serie de acțiuni care au avut ca principal scop readucerea în atenția opiniei publice a importanței creșterii drepturilor consumatorilor.
La Constanța, Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor, prin vocea inspectorului șef Horia Constantinescu, a prezentat raportul de activitate pentru anul 2017 și a anunțat care sunt planurile pentru anul în curs. Constantinescu a vorbit despre abordarea acțiunilor de verificare din 2018 și a anunțat scurt că va declanșa “războiul la baionetă” pentru toți aceia care aleg să se opună respectării legislației din domeniul protecției consumatorilor.
“Drept perspectivă pentru anul 2018 vă anunț declanșarea războiului la baionetă. Cine crede că poate pune pe piață orice, am un mesaj ferm: nu pot fi autorizate pentru funcționare obiective de alimentație publică în chioșcuri. A fost una an de formare profesională pentru mine, un an în care am încercat să înțeleg fenomenul pieței constănțene raportat la tot ceea ce înseamnă act normativ. Mi-am format o idee fermă despre tot ceea ce înseamnă toate acestea și pentru anul 2018 așa cum am promis va fi un an de ridicare a stachetei pentru oricare dintre comercianți în favoarea cnsumatorilor. Trecem la lupta corp la corp, vom scoate gunoiul de sub preș”, a declarat Horia Constantinescu la acțiunea organizată de Ziua Mondială a Consumatorilor.
Întrebat care sunt problemele grave din municipiul Constanța, dar și ce deficiențe majore au fost descoperite în acțiunile de control din județul Constanța, Constantinescu a declarat:
“Îmi rezerv dreptul de a nu răspunde la deficiențele municipiului, să ne asumăm faptul că fiecare dintre noi le știm, cred că le știu și cei care administrează oricare dintre primării, asta ca să nu vorbim doar de municipiul Constanța. Cred că fiecare primari trebuie să facă o alegere fermă în acest an și să nu se gândească doar la anul 2020, anul alegerilor, ci că fiecare dintre noi suntem consumatori în fiecare zi și avem dreptul să ni se presteze servicii de calitate, avem dreptul să ne gândim înainte de a organiza lucruri mărețe la tot ce presupune”
Active transformate în grajduri
Știut fiind faptul că vara trecută, OPC Constanța a desfășurat ample acțiuni de control pe litoral descoperind condițiile mizere în care erau cazați turiștii, dar mai ales ceea ce li se servea la masă, mesajul pe care șeful Protecției Consumatorilor Constanța îl transmite pentru anul 2018 este următorul:
“Încetați să mai fiți nesimțiți, este mesajul pe care îl transmit tuturor celor care cred că atunci când au dobândit un activ acesta poate fi transformat încet, încet în grajd și să considere pe cei care le calcă pragul niște oameni neimportanți. Acest lucru a dus la derapajul turismului românesc și nicidecum faptul că noi scoatem gunoiul de sub preș. Cele mai grave lucruri: am întâlnit în procentaj destul de mare oameni neprofesioniști care gestionează afaceri crezând că acestea pot fi făcute după ureche. Oamenii au nevoie să se consulte între ei, să consulte profesioniști, autoritățile de control pentru a putea îndeplini și face, și presta la nivelul exigențelor pe care noi le avem, că suntem o țară europeană. Să deschidă cartea și nu cartea cărților, ci cartea în care există actele normative care stau la baza oricăui început de afacere și nu să pună carul înaintea boilor”.
Un aspect la fel de important este acela că Horia Constantinescu a ales ca astăzi să fie înconjurat de copii. Și pentru acest demers are o explicație:
“Le arăt celor care au uitat ce aspect au, să le aduc aminte că, indiferent de înalține, culoarea părului, de vârstă, copiii sunt cei care urmează și dacă nu înțelegem că ceea ce facem astăzi se transmite asupra lor mâine, înseamnă că degeaba suntem pe scaunele pe care le avem”.
Mai multe, în video:
Mesaj IMPORTANT pentru cei care-i urmăresc scaunul
Nu de puține ori s-a discutat modul în care Constantinescu de la OPC alege să își desfășoară controalele, dar și despre cei pe care îi verifică. De asemenea, există printre controlați și amendați pentru încălcarea legislației din domeniul protecției consumatorilor nume de răspunet de pe piața din Constanța, printre ei Cofetăria Silvian, marile magazine gen Auchan, Carrefour, piețe de pește sau vânzătorii din piețele din oraș. Pentru cei care consideră că varianța șpagă și bacșiș sunt incluse în practicile zilnice, Constantinescu are un mesaj important:
“Îi sfătuiesc pe cei care cred că apăsând butoanele pe care le au la îndemână pentru ca eu să fiu schimbat de pe acest post, îi sfătuiesc să facă ședințe la fel de ample în care să se gândească la cum se pot ajuta reciproc pentru a fi corecți față de consumatori, nu să scape de cel care îi roagă să fie corecți. (…) Eu mă mut în piață, dau sfaturi de acolo, nu mă voi plictisi să fac acest lucru pentru că atunci când l-am ales acesta a fost motivul: să văd de ce noi care credem în bun simț și care am făcut lucrurile cât mai aproape de … așa cum trebuie, trebuie să tragem barca pe uscat din cauză că în jurul nostru arealul s-a transformat în junglă.”
De asemenea, șeful OPC este cunoscut drept o persoană incomodă pentru oameni de afaceri și dar și pentru politicieni. În stilu-i caracteristic, Horia Constantinescu ironizează acest aspect și comentează:
“Sunt o persoană mică de înălține, șatenă, ambițioasă care, cu siguranță nu va accepta ideea să îmi fie înfipt în cap câte o antenuță și din te miri ce birou să fie apese câte un butonaș și eu să încep să latru sau să fac precum alte jucării cu telecomandă”.
Inspectorii Comisariatului Județean pentru Prorecția Consumatorilor Constanța au efectuat anul trecut 3.857 de controale la unități de alimentație publică de pe raza județului.
Directorul CJPC Horia Comstantinescu a declarat ca numărul de acțiuni a scăzut în 2017 față de 2016. De asemenea, tot anul trecut au fost întocmite 2.473 de procese verbale dintre acestea peste o mie cinci sute au fost cu amenda. Mai mult, în aceeași perioadă au fost aplicate amenzi în valoare de peste opt milioane cinci sute de lei și au fost înregistrate 3.634 de reclamații făcute de consumatori, iar cele mai multe au fost înregistrate la produsele alimentare, respectiv 344 de reclamații.
Activitatea mea profesională nu este una complicată. Am descoperit frumusețea textului jurnalistic în 2002 în redacția cotidianului “Replica de Constanța”, unde am fost redactor timp de 5 ani și jumătate, după care am ales ca întrebările incomode pe departamentul Politică / Administrație să le adresez din redacția unui alt important cotidian constănțean. “Observator de Constanța” a fost pentru 8 ani locul unde m-am dezvoltat profesional, am cunoscut oameni din toate categoriile sociale și am primit aprecieri pentru fiecare efort depus. În 2015, am ales întreruperea activității pentru a mă alătura unei echipe de campanie electorală pentru alegerile locale din vara lui 2016. Experiența a fost interesantă, însă dorul de tastele laptopului unde-mi scriam materialele de presă nu m-au lăsat să-mi doresc o carieră în administrație. Așa am ales “Ordinea.ro”!