Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) nu are, în acest moment, prerogativele să închidă sau să suspende activitatea unui site care comercializează produse. Anunțul a fost făcut astăzi de directorul ANPC, Paul Anghel. Șeful de la Protecția Consumatorilor susține că această problemă ar trebui reglată din punct de vedere legislativ.
Peste o treime din reclamaţiile pe comerţ fac referire la vânzările online. Din totalul sesizărilor de 92.400, transmise, anul trecut, la ANPC, pe segmentul comerţului, peste o treime, respectiv 36% (28.224), se adresează comerţului la distanţă, restul de 64% (5.0176) vizând vânzările directe, explică Anghel.
La Constanța, șeful Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor, Horia Constantinescu, a făcut publice, astăzi, câteva sfaturi pentru cumpărătorii care folosesc mediul on line pentru cumpărături. Care ar fi avantajele și ce capcape pot apărea, citiți în cele ce urmează. Prezentăm integral materialul OPC Constanța:
- Fiți atenţi când oferiţi detaliile cardului de credit sau debit pe internet; verificaţi întotdeauna dacă preluarea datelor se face prin protocol securizat (url-ul de tip https:// înseamnă protocol securizat iar http:// e necriptat). Refuzaţi tranzacţia daca vi se cere codul PIN. Este normal să vi se ceară codul CVV (format din 3 sau 4 cifre, inscripţionat pe card). Este mai sigur să folosiţi un card de debit dedicat tranzacţiilor on-line pe care să îl încărcaţi numai cu suma necesară achiziţiei;
- Este preferabil să cumpăraţi de la companii cunoscute sau cu care aţi mai avut contacte comerciale înainte sau despre care nu există comentarii negative ale altor clienţi pe forumurile de discuţii sau pe site-urile de evaluare a serviciilor;
- Evitaţi operatorii economici care nu afişează date de contact complete (adresa, telefon, cod unic de identificare fiscală etc.) şi care se rezumă la o adresă de e-mail;
- Comparaţi ofertele de preţ, condiţiile de livrare şi garanţie ale mai multor comercianţi înainte de a lua o decizie;
- Dacă bunurile sunt expediate din străinătate, fiţi atenţi la taxele poştale şi alte costuri pe care comerciantul nu le afişează/calculează cum ar fi taxele vamale şi TVA;
- Reţineţi că bunurile care sunt expediate din străinătate ajung la destinaţie într-un timp mai lung; verificaţi timpul de livrare pentru fiecare tip de serviciu de expediţie acceptat de comerciant, dacă se asigură urmărirea coletului pe durata transportului şi dacă se poate garanta o dată limită de livrare;
- Pentru bunurile comandate în străinătate, verificaţi pe site-ul vânzătorului condiţiile de returnare a bunurilor care nu vă plac sau asupra cărora v-aţi răzgândit – de obicei trebuie să suportaţi taxele poştale de retur şi acestea pot fi semnificative;
- Dacă aveţi probleme la achiziţionarea de produse din afara ţării, reclamaţia dumneavoastră va trebui soluţionată de o entitate străina. Pentru probleme legate de bunurile cumpărate trebuie să vă adresaţi vânzătorului sau unei autorităţi din ţara de origine a vânzătorului. Pentru probleme de livrare şi transport răspunderea aparţine operatorului de servicii poştale. Pentru problemele legate de garanţie, sunt situaţii în care veţi fi nevoit să expediaţi produsul înapoi la vânzător sau la un service din zona în care operează acesta – luaţi în calcul şi aceste costuri sau căutaţi produse a căror garanţie poate fi asigurată în România;
- Achiziţionaţi produse foarte scumpe de la companiile din afara României doar dacă puteţi verifica reputaţia lor şi satisfacţia clienţilor – există site-uri independente care evaluează calitatea serviciilor şi “liste negre” cu companiile care înşeală clienţii. O practică incorectă frecvent întâlnită este aceea de a oferi produse ieftine faţă de preţul mediu dar a căror livrare e condiţionată de achiziţionarea de accesorii (uneori indispensabile funcţionării produsului) cu preţuri umflate. În final preţul total va depăşi semnificativ o achiziţie similară de la un distribuitor consacrat al produsului. Verificaţi cu mare atenţie ofertele care par prea bune pentru a fi adevărate;
- Este important să tipăriţi la imprimantă comanda dumneavoastră şi clauzele şi condiţiile ce apar pe site la momentul cumpărării, pentru situaţia în care ulterior aveţi de rezolvat o dispută cu vânzătorul.
- Cunoaşterea limbii în care sunt oferite informaţiile pe site vă permite să faceţi o alegere conformă cu intenţiile dumneavoastră.
- Nu vă accesaţi conturile de e-banking şi nu faceţi cumpărături online de la calculatoare publice cu acces la internet sau în timp ce sunteţi conectaţi la o reţea publică. Datele confidenţiale pot fi interceptate de alţi utilizatori.
- Dacă folosiţi internetul mobil, introduceţi manual adresa site-ului dorit. Pe un ecran de telefon mobil s-ar putea să nu vedeţi întreaga adresă şi astfel puteţi deveni vulnerabili.
- Evitaţi să descărcaţi de pe internet formulare, felicitări virtuale, fişiere sau să accesaţi linkuri, dacă nu sunteţi absolut siguri de sursa lor, fiindcă pot conţine viruşi.
- Folosește autentificarea multi-factor pentru toate conturile online. Acest lucru inseamna ca, pe langa parola, va trebui sa introduci un cod de verificare pe care il vei primi via e-mail sau SMS atunci cand vrei sa iti accesezi conturile.
- Daca un site observa ca cineva incearca sa intre in contul tau de pe un dispozitiv nou, iti va trimite un astfel de cod de verificare pentru a se asigura ca intr-adevar esti tu.
- Acopera camera web a laptopului. Hackerii pot accesa de la distanta camera laptopului si te pot spiona prin intermediul ei fara ca macar sa iti dai seama. Poti elimina usor acest risc cu o bucata de banda adeziva.
Comentarii pe Facebook
Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta