Exclusiv
Cursuri de integritate cu acces gratuit la SPA, plătite boierește de administrația Decebal Făgădău
Published
7 ani agoon
De mai bine de doi ani, nu prea se mișcă mare lucru în Constanța. Cea mai mare lucrare de infrastructură nu e deloc mare, fiind o banală reparație a podului de la butelii. Atât putem, deocamdată. Deși se vede cu ochiul liber că nici asta nu putem, de vreme ce lucrarea bate pasul pe loc. Ar mai fi, totuși, câteva asfaltări și peticiri de drumuri, realizate în monopol de societatea municipalității, Confort Urban. O privire în lista de licitații a Primăriei Constanța arată că aprecierea exprimată mai sus nu este deloc o exagerare. Procedurile durează cu lunile, ca nicăieri în altă parte. Iar obiectul acestora vizează de cele mai multe ori studii de teren și evaluări de imobile pentru retrocedări, pentru inventarieri sau, în cel mai bun caz, pentru viitoare proiecte de anvelopare. Pe de altă parte, nici măcar la achiziții directe, unde nu sunt termene și selecții competitive, nu se întâmplă mare lucru. Ca dovadă, vă propunem o radiografie completă. Luând la mână atribuie cu atribuire, am constatat – așa cum vom arăta mai jos – că au fost câteva achiziții bune și necesare. În rest, plimbări cu duiumul, bilete de avion, sejururi prin străinătăți, cazări și cursuri de integritate sau de modificare a contractelor de achiziție publică, alea de cam lipsesc din peisaj, pe la Sinaia, Predeal, Poiana Brașov, Bucovina sau Băile Felix.
Nu vorbim de bani mulți în aceste achiziții de cursuri de formare profesională și sejururi educative, dar ponderea lor cantitativă este de-a dreptul impresionantă. De asemenea, nu ne-am propus să deslușim nevoile reale care au stat la baza acestor achiziții. Plecăm de la prezumția că erau necesare. Însă necesități sunt multe, iar faptul că tocmai acestea au fost tratate cu predilecție trădează interesul prea limitat pentru problemele reale, lipsa de viziune și o oboseală instaurată cam prea devreme.
CAZARE GRATUITĂ PENTRU ÎNSOȚITOR ȘI COPII, ACCES NELIMITAT LA PISCINĂ ȘI SPA
Începem trecerea în revistă a acestor isprăvi cu luna august 2016. Un soare torid ardea meleagurile dobrogene. Mânată de nevoile curente, Primăria Constanța a efectuat 14 achiziții directe de bunuri și servicii. Doar 14. Municipalitatea a cumpărat atunci un terminal video pentru recepționarea situației meteo, o ștampilă, o consultanță destul de piperată pentru problema romilor, servicii de întreținere a ascensoarelor de la parcarea Spitalului Județean și servicii de medicina muncii.
În plus, au mai fost 9 achiziții, în care erau incluse cursuri de formare profesională și servicii de cazare. 20 de angajați au fost școliți de Institutul pentru Dezvoltarea Resurselor Umane din Constanța în cadrul cursului ”Expert în achiziții publice”, în schimbul sumei de 14.980 de lei. Apoi, Primăria a mai plătit 10.200 de lei ca să trimită trei persoane la un curs de contabilitate, plus servicii de cazare la Hotel Best Western Bucovina. Un alt angajat a plecat la un curs de obligații legale în materia evidenței persoanelor și actelor de stare civilă, în valoare de 880 de lei, plus servicii de cazare pentru perioada 22 august – 27 august 2016, în valoare de 1880 de lei.
Nu știm locația cursului și a cazării, deoarece Primăria nu și-a făcut un scop din a menționa aceste informații în anunțul de atribuire publicat în SEAP. Însă, în mod cert, știm că oferta cumpărată de la Formatica SRL București includea 6 nopți de cazare pentru cursant, cazare gratuită pentru un însoțitor adult și pentru copiii sub 12 ani, mic dejun pentru două persoane și copiii sub 12 ani, o cină festivă și acces gratuit la piscină și SPA. În sfârșit, au mai fost cumpărate alte două cursuri de evidența populației, fără cazare, un curs de Achiziții Publice pentru 6 persoane și un curs de resurse umane pentru 3 persoane.
PE VALEA PRAHOVEI ȘI-N BUCOVINA
În septembrie 2016, au fost 18 achiziții publice directe. Primăria a cumpărat atunci servicii de dirigenție pentru pasajul Cumpenei și pentru asfaltarea unor străzi, un studiu de teren la Muzeul de Artă, o expertiză pentru supraînălțarea sălii de tenis a liceului sportiv, servicii de asigurare a funcționării sistemului bike-sharing și cartele de acces pentru același sistem. Alte 12 achiziții se refereau la cursuri sau cazarea angajaților trimiși la instruire, de data aceasta la Hotel Bulevard din Predeal, la Complexul Turistic Bucovina și la Hotelul Stăvilar din Sinaia.
Octombrie 2016: 10 achiziții directe, niciun curs.
Noiembrie 2016: 36 de achiziții directe, 5 cursuri de formare profesională și 5 pachete de cazare și masă. Instruirea s-a făcut pe următoarele teme: scrierea proiectelor cu finanțare europeană, medierea și gestionarea conflictelor, modificări legislative, securitatea datelor, urbanism. Toate acestea au fost însoțite de servicii de cazare. Două dintre hotelurile plătite au fost Bulevard din Predeal și Mara din Sinaia. Celelalte destinații de cazare nu au fost menționate în anunțurile publicate în SEAP. În total, Primăria a plătit 30 de nopți de cazare, împărțite în sejururi de la două până la 7 nopți. De aceste servicii au beneficiat 8 angajați.
Decembrie 2016: 10 achiziții directe. Antivirus, motopompe, 300 de exemplare dintr-o monografie fotografică a orașului și portului, flori și alte bunuri și servicii. Niciun curs, nicio cazare!
Ianuarie 2017: 5 achiziții directe. Ferestre termopan de la Mobitom, steaguri, flori, telefonie fixă și încărcarea extinctoarelor. Niciun curs, nicio cazare.
RĂSĂUȚEANU, 17 ZILE LA TOKYO, BEIJING ȘI SEUL. FĂGĂDĂU – DISCURSURI LA VIENA DESPRE DEZVOLTAREA NEREPERATĂ
Februarie 2017: 12 achiziții directe. O ștampilă, 289 de lalele, o consultanță, birotică și alte fleacuri. În plus, bilete de avion pe ruta București-Tokyo-Seul – Beijing – București, servicii de cazare hotelieră pe aceeași rută și alte bilete de avion pe ruta București-Viena și retur. În primul caz, vorbim de o deplasare de 17 zile a viceprimarului Costin Răsăuțeanu la o vizită de lucru organizată de Asociația Municipiilor din România, condusă de PSD-istul Robert Negoiță, în Japonia, Coreea de Sud și China. În al doilea, vorbim de o deplasare a primarului Decebal Făgădău la un simpozion de la Viena, organizat de Banca Mondială. Primarul Constanței avea să repete vizita în luna februarie a.c., menționând pe pagia sa de Facebook faptul că a ținut o alocuțiune despre dezvoltarea economică a municipiului Constanța, crearea de noi locuri de muncă și dezvoltarea sustenabilă a turismului. Gurile rele spun că a fost un discurs pe cinste, dar total rupt de realitate.
FĂGĂDĂU ÎNVAȚĂ MEREU, DIN DEPLASĂRI EXTERNE ȘI OPINII JURIDICE CAM NEFIREȘTI DE SCUMPE
Martie 2017: 18 achiziții directe. Cele mai importante, în ordinea sumelor: alimentarea cu energie electrică a liceului Emil Palade, în valoare de 186.300 de lei, servicii de pază, în valoare de 126.050 de lei, montat ouăle luminoase de Paști, în valoare de 102.984 de lei, servicii de evaluare a unor bunuri imobile, în valoare de 79.500 de lei, întreținerea sistemului informatic financiar-contabil, în valoare de 43.750 de lei, achiziția unor opinii juridice de la avocata Dana Tofan, în valoare de 28.000 de lei.
În plus, bilete tur-retur, cazare și transfer, pe ruta București-Cracovia și București – Oslo. Deplasarea la Cracovia a făcut-o chiar Decebal Făgădău, pentru a participa la un simpozion. Au fost două zile, în care s-a discutat despre administrație locală, alternativa primar – manager, dezvoltarea sustenabilă etc. ”Ca în orice altă meserie, funcția de primar te obligă să înveți în permanență”, a declarat Decebal Făgădău pentru o publicație locală, la întoarcerea din delegație. Pentru deplasarea la Oslo au fost însărcinați trei funcționari care se ocupă cu accesarea fondurilor europene. Interesul Constanței ar fi acela de a obține o finanțare norvegiană pentru anveloparea Spitalului Municipal. Fără banii lor nu ne descurcăm. Bugetul e mic, polistirenul e scump.
FIRME DE CASĂ ȘI PLATITUDINI PROGRESISTE DESPRE CIRCULAȚIA CU BICICLETA
Aprilie 2017: 19 achiziții directe. Cele mai importante: punerea în funcțiune a unor fântâni arteziene, pentru 118.333,20 de lei, rețea wireless în Parcul Tăbăcărie, pentru 105.100 de lei, ”Conștientizarea populației cu privire la prevederile legale în vigoare vizând spațiile verzi publice” – în valoare de 66.000 de lei, flori anuale de la Pomacost de 55.720 de lei și bianuale de 8.400 de lei, întreținerea parcării supraetajate din Mamaia de către cunoscuta firma de casă Herarconi SRL, pentru suma de 59.389,82 de lei.
În plus, au fost achiziționate bilete de avion, cazare și transfer pe ruta București-Budapesta. În mod concret, nu am găsit informații despre această deplasare. Însă, relevant este faptul că Municipiul Constanța este partener cu municipalitatea din Budapesta și alte 40 de orașe europene, într-un proiect care își propune să schimbe modul de gândire cu privire la promovarea transportului nemotorizat (cu trotineta, bicicleta și rolele), ca măsură de decongestionare a traficului. Desigur, ați recunoscut preocupările municipalității noastre, de a participa la astfel de platitudini progresiste, în loc să caute bani să construiască pasaje subterane sau supraterane în cele mai nenorocite intersecții din oraș.
CU NOPȚILE PRIN BUCUREȘTI
Mai 2017: 24 de achiziții directe. Fără cursuri, fără deplasări, fără cazări. Mulți trandafiri roșii, abonament la spălatul mașinilor de 50.288,12 lei, întreținerea unor panouri cu LED din Mamaia, de 56.345 de lei, materiale de curățenie de 44.429,82 de lei și reparații la stațiile vandalizate ale sistemului bike-sharing, de 34.316,30 de lei. Încă o dovadă că treaba cu bicicletele nu e bine primită și nu decongestionează traficul!
Iunie 2017: 20 de achiziții directe. Un lift pentru Căminul de bătrâni, o reparație la balustradele de la Cazino, zona Comandament, produse de protocol și alte bunuri și servicii. În plus: bilete de avion, cazare și transfer la Bruxelles, pentru patru persoane, la Londra, Cluj și București. O noapte de cazare la Hotelul Capitol din București. Un curs de instruire în domeniul armelor și munițiilor, pentru nouă persoane. Fără deplasare. Fără cazare.
Iulie 2017: 14 achiziții directe. Cele mai importante: închirierea a 25 de autoturisme pe 3 luni, reparații la o autoutilitară, 276 de trandafiri roșii. În plus: o cazare de două nopți, pentru perioada 4-6 iulie 2017, la hotelul Best Western Briston 3* din București.
CURSURI LA GREU LA HOTELURI CU SPA. O VIZITĂ, ÎN TREI, LA TRIESTE
August 2017: 25 de achiziții directe. Aer condiționat și materiale de construcții de la Brick, atribuirea serviciului de evaluare a mașinilor fără stăpân, flori, materiale promoționale și alte fleacuri. În plus, au mai fost zece achiziții distincte de cursuri, cazări și bilete de avion. Primăria a trimis 12 angajați, în două serii de câte 6, la cursul ”Program de formare profesională – legislație specifică, proprietăți, cadastru, registru agricol”, organizat de Dast System SRL. Cursul în sine a costat 11.760 de lei. Prima serie a plecat în perioada 3 septembrie – 10 septembrie 2017, iar a doua serie, în perioada 17 septembrie – 24 septembrie 2017. Separat, autoritatea a cumpărat 12 pachete de cazare, în valoare totală de 29.400 de lei, de la Global Campus SRL-D, pentru localitatea Corlata, Comoara Bucovinei.
Un alt angajat al Primăriei a fost trimis la un curs de administrație publică în spațiu european, organizat de Fundația Centrul de Formare APSAP. Cursul a costat 823,53 de lei, iar cazarea de șapte nopți, la hotelul President din Băile Felix, a costat 2.284,40 de lei. Alte proceduri au vizat, pe de o parte, achiziționarea unui bilet de avion pe ruta București – Londra – București, pentru o deplasare programată la 14 septembrie 2017. Pe de altă parte, au fost cumpărate bilete de avion pentru trei persoane pe ruta București – Trieste – București, transfer direct aeroport și cazare în perioada 12 – 16 septembrie 2017, la Hotelul NH Trieste. Londra și Trieste fac, de asemenea, parte din grupul de municipalități alături de care Constanța caută soluții pentru mersul cu bicicleta.
CURSANȚI AU FOST 10, ÎNSĂ CAZAȚI AU FOST 15
Septembrie 2017: 28 de achiziții directe. CASCO, RCA, o evaluare, o dirigenție de șantier, 236 de trandafiri roșii, 900 de baloane cu heliu, servicii de redactare a două cereri de finanțare pentru proiecte deosebit de importante, precum ”Joint Romanian – Bulgarian Cultural & Historic”, și altele.
După ce s-au spetit cu aceste achiziții, responsabilii din Primăria Constanța au comandat concedii mascate, cum s-ar spune: de toți banii. În primul rând, au fost cumpărate, în câte două serii, seminarele ”Aspecte relevante în aplicarea legislației achizițiilor publice – noul SEAP” și ”Investiții din fonduri publice”, de la TAK Education Grup SRL. Pe cale separată, au fost cumpărate și servicii conexe de cazare, la hotelurile Palace și Caraiman din Sinaia. Cursanți au fost 10, însă cazați au fost 15. O explicație ar fi aceea că o parte din cursuri au fost acordate ca bonus, nefiind plătite. Chiar și așa, întreaga instruire a costat, la grămadă, 21.073,40 de lei. Alți cinci angajați ai Primăriei au fost trimiși la cursul ”Forexembug – metodologii contabile”, organizat, în două serii, de firma Actual Training SRL, nu se spune în ce stațiune. Dar, cursanții au beneficiat și de servicii de cazare. În total, Primăria a achitat 9.380,30 de lei. În sfârșit, Primăria a mai cumpărat cursul ”Urbanism, amenajarea teritoriului și dezvoltare durabilă” de la SC Trivento SRL, cu servicii de cazare la hotelul Rainer*** din Brașov, în perioada 27 noiembrie – 3 decembrie 2017. Concediul educativ a costat 2.990,98 de lei. Presupunem că de ziua națională nu s-au ținut cursuri.
În aceeași lună, autoritatea locală a mai cumpărat o cazare de două nopți la hotelul Opera din București, pentru trei persoane, două bilete de avion București-Lisabona și retur, precum și un bilet de avion București-Bruxelles și retur.
ETICĂ, INTEGRITATE ȘI DEONTOLOGIE, ÎN HOTELURILE DE LA MUNTE
Octombrie 2017: 46 de achiziții directe. 3 uși de la Brick, o coroană de flori, un audit contabil, demolarea unei construcții ilegale, CASCO, anunțuri în presă, cuie, cherestea și altele asemenea. 22 de achiziții se referă la cursuri, cazări și bilete de avion. În total au fost 11 cursuri însoțite de pachete de cazare. Furnizorii acestora au fost: Fundația Centrul de Formare APSAP, Asociația Universitară Columna, Trivento SRL și ATC&IT Solutions SRL. Printre titlurile de cursuri, menționăm: ”Etică, integritate, transparență și deontologie profesională”, ”Etică, integritate, transparență decizională și combaterea corupției în sectorul public”, ”Auditul sistemului contabil”, ”Management financiar și contabilitate bugetară”, ”Performanța în administrația publică”, ”Managementul achizițiilor publice”, ”Achizițiile publice – noile reglementări”, ”Atragerea finanțărilor externe” și tot așa. De serviciile de formare profesională au beneficiat 17 angajați. Perfecționările au avut loc la instituții de răsunet precum Popasul Haiducilor din Sinaia, hotelul Carpathia din Sinaia sau hotelul Alpin din Poiana Brașov.
În aceeași lună, autoritatea locală a cumpărat bilete de avion pentru destinațiile: Bruxelles și Shanghai.
UN AER RECE VINE DE LA BRICK
Noiembrie 2017: 12 achiziții directe. Aparate de aer condiționat de la Brick, o mie de stegulețe tricolore, două coroane de flori și altele. Două poziții din cele 12 se referă la achiziția unui bilet de avion către Ljubljana și retur, respectiv servicii de transfer în capitala Sloveniei, între aeroport și hotel.
Decembrie 2017: 15 achiziții directe. 6 girofaruri auto, 10 scări de aluminiu de la Brick, trandafiri, produse de protocol. Niciun curs, nicio cazare, nicio deplasare externă.
Ianuarie 2018: 8 achiziții directe. Publicarea unei hotărâri de consiliu în presă, CASCO, RCA și tipizate. În plus, două bilete de avion spre Amsterdam (Olanda) și Alicante (Spania).
Februarie 2018: 7 achiziții directe. O ștampilă, abonamente la telefonie și internet, 315 trandafiri roșii, un aranjament floral, covorașe din cauciuc pentru 4 Skode În plus, un curs de ”Modificarea contractului de achiziție publică”, pentru trei persoane (4.350 de lei).
LUMINĂ PE STRĂZI ȘI ORDINE PUBLICĂ – BASTOANE CU ELECTROȘOCURI, CĂTUȘE ȘI SPRAYURI LACRIMOGENE
Martie 2018: 14 achiziții directe. Trei dintre acestea merită o deplină atenție. Prima se referă la atribuirea directă a lucrărilor de reparații pentru menținerea inclusiv întreținerea sistemului de iluminat public, la valoarea de 379.627,28 de lei plus TVA, către Luxten Lighting Company SA. În cuprinsul anunțului nu apar alte date punctuale. Societatea în cauză se ocupă de iluminatul stradal de pe vremea lui Mazăre.
A doua achiziție importantă se referă la dotarea Poliției Locale cu echipamente specifice intervențiilor în forță, respectiv: 163 de cătușe din oțel inoxidabil cu balama, 163 de port-cătușe din piele, 108 bucăți tomfă, 108 port-tomfă, 163 de sprayuri iritante lacrimogene, 163 port-spray din piele, 163 de fluiere, 163 de lanterne, 163 de port-lanternă, 55 de bastoane cu șocuri electrice, 55 de port-baston, 50 de suluri de bandă adezivă alb/roșu pentru delimitare și 40 de conuri de semnalizare cu două benzi reflectoare. Tot pentru Poliția Locală este destinată și a treia achiziție mai importantă: un analizor spectral de zgomote și vibrații, cu modul de instruire pentru 14 polițiști locali. Practic, acest dispozitiv va permite măsurarea exactă a depășirii limitelor de zgomot în vederea sancționării contravenționale.
LA COPENHAGA, BIRJAR!
Totodată, Primăria a mai cumpărat 900 de felicitări, a încărcat extinctoarele și a publicat niște anunțuri în presă. În sfârșit, a mai fost plătit un curs de salarizare și contribuții sociale, cu servicii de cazare conexe, dar nu se arată unde, precum și un bilet de avion pe ruta București – Copenhaga – Malmo – București.
O REFLECȚIE
În mare cam acestea sunt preocupările Primăriei Constanța și ale primarului Decebal Făgădău. Ar mai fi, desigur, și concertele aduse în oraș, proiectele culturale în care asociațiile de casă au lăsat prestatorii neplătiți, incluzând aici și presa, dezbaterile în care s-a dovedit că primarul ascultă propunerile societății civile… deși nu se prea văd rezultate în implementare. În sfârșit, ultima dovadă de viziune a administrației Făgădău s-a produs chiar ieri, când s-a aflat că municipalitatea a aplicat pentru noi fonduri europene… de 15.000 de euro. Viitorul e luminos!
Comentarii pe Facebook
Adrian Cârlescu este fondator și redactor-șef al publicației Ordinea.Ro. Activează în presa locală constănţeană din anul 1998. A fost reporter şi editor de ştiri la MTC TV, redactor-şef la Replica de Constanţa, redactor în departamentul de investigații la Ziua de Constanţa, co-fondator la Dezvăluiri.Ro, redactor de investigații la Constanța.ro. Este absolvent al Facultăţii de Filosofie a Universităţii din Bucureşti (1998), finalizată cu o teză de licenţă coordonată de profesorul Gabriel Liiceanu, şi a unui master de filosofia culturii (2000). Este autor al volumului „Columbia – spectacolul morţii. Regimul de detenţie în Colonia Cernavodă a Canalului Vechi”, Editura Ex Ponto, Constanța, 2014, și coautor coordonator al volumului ”O istorie a orașului Cernavodă”, Editura Star Tipp, Slobozia, 2015.