Exclusiv
Un butic din Măcin, vai steaua lui, construiește heliportul din Hârșova. Nereguli grave, marca Viorel Ionescu
Published
6 ani agoon
Anunțat cu surle și trâmbițe încă din 2017, proiectul construirii unui heliport în curtea spitalului din Hârșova începe să prindă contur. Zilele trecute, Primăria localității a publicat anunțul de atribuire directă a lucrărilor de construcție. Obiectivul va fi realizat de firma Hercinic SRL din Măcin, județul Tulcea, care va primi de la autoritatea locală 331.993,91 de lei plus TVA. Hercinic SRL este o firmă înființată în anul 1992. Însă pe portalul mfinate.ro figurează cu date de bilanț din anul 2012. În toată perioada de raportare, societatea nu a avut niciodată angajați, cifră de afaceri sau venituri de măcar un leu. De asemenea, nu a avut nicio tangență cu domeniul construcțiilor, funcționând cu numele în comerțul cu amănuntul în magazine nespecializate, cu vânzare predominantă de produse alimentare, băuturi și tutun. Intuim că Hercinic SRL a declarat la Registrul Comerțului Tulcea suspendarea activității. Însă pe 25 noiembrie 2017, societatea a depus o cerere de reluare a activității. Inițiativa s-a dovedit de bun augur, deoarece, după aproape un an, Hercinic a prins, iată, un contract barosan de la primarul Viorel Ionescu din Hârșova.
Precizăm că alegerea firmei care va construi heliportul nu a fost precedată de o selecție competitivă, în care ar fi contat bilanțurile și balanțele anterioare, experiența profesională, bonitatea sau numărul de angajați. După cum spuneam, contractul a fost atribui direct și cam pe genunchi. Cu siguranță la baza atribuirii nu au stat criterii legale, ci interese obscure ale administrației din Hârșova. O fi cu parandărăt?
Un proiect cu artificii?
De altfel, întregul proiect al heliportului este putred de la un capăt la altul. În primul rând, inițiativa realizării acestui obiectiv a fost asumată de primarul Viorel Ionescu. Toată documentația a fost (în)tocmită de Primărie, deși Spitalul Orășenesc din Hârșova este ordonator terțiar de credite și ar fi putut să deruleze în mod direct acest proiect cu finanțare exclusivă de la bugetul local. Primarul a preferat să păstreze gestiunea proiectului poate pentru a putea face, nestingherit de nimeni, artificii ilegale.
Un studiu de fezabilitate, la preț science fiction
Întreaga aventură a început cu Hotărârea de Consiliu Local nr. 61 din 27 aprilie 2017. Atunci, primarul a propus iar consilierii au fost de acord cu modificarea documentului aprobat anterior în care erau cuprinse investițiile anului 2017. Acesta a fost suplimentat cu realizarea/amenajare heliport pe un teren din domeniul public al localității, situat în curtea spitalului orășenesc. Pe 30 mai 2017, la ora 10:59, Primăria Hârșova a anunțat în SEAP atribuirea directă a unui contract în valoare de 89.100 de lei către firma bucureșteană ABC Development Aviation SRL. De acești bani, nu tocmai puțini, societatea menționată urma să întocmească un studiu de fezabilitate (SF) pentru investiția aprobată la finele lunii anterioare. SF-ul a fost gata în câteva luni.
Valoarea totală a proiectului: 584.119 lei plus TVA
Pe 29 septembrie 2017, Consiliul Local Hârșova a adoptat hotărârea nr. 165 prin care a fost aprobat studiul de fezabilitate și indicatorii tehnico-economici. Vorbim de doi indicatori, respectiv o platformă pentru heliport cu suprafața de 625 de metri pătrați, respectiv cu laturile de 25 x 25 de metri cu zona de siguranță de 20 x 20 de metri, precum și de asigurarea accesului pe platformă. Valoarea totală a investiției era stabilită la 584.119 lei fără TVA, din care construcția propriu-zisă urma să coste 290.275 de lei fără TVA. Așadar, lucrarea valora mai puțin de jumătate din prețul total. Diferența se ducea pe hârtii. Un consilier local de opoziție a ridicat obiecțiuni, însă ceilalți au votat cu două mâini.
Proiectul tehnic și diferența din cifre
Pe 22 noiembrie 2017, Primăria a atribuit direct un nou contract firmei ABC Develiopment Aviation SRL din București, pentru servicii de proiectare. Potrivit descrierii publicate în SEAP, contractul urma să acopere documentația tehnică pentru emiterea autorizației de construire, proiectul tehnic, devizul estimativ, obținerea avizelor de construire și asistența tehnică la implementarea proiectului. Pentru toate aceste servicii, autoritatea a plătit 47.710 lei. Reamintim că studiul de fezabilitate întocmit anterior costase 89.100 de lei. În mod normal, studiile de fezabilitate costă mult mai puțin decât proiectele tehnice. Însă la Hârșova a fost taman pe dos. Oricum, în joc erau și alte nereguli strigătoare. Reamintim că valoarea totală a proiectului a fost aprobată la 584.119 lei. Însă lucrarea propriu-zisă de 290.275 de lei plus SF-ul de 89.100 de lei plus PT-ul de 47.710 lei dădeau împreună 427.085 de lei. Mai puțin cu 157.034 de lei. De unde provenea diferența nu a lămurit nimeni, pentru că nimeni nu a cerut lămuriri.
Platforma s-a scurtat, dar prețul a crescut
Însă ceva din această diferență s-a corectat prin hotărârea nr. 56 din 26 aprilie 2018, atunci când consilierii locali au aprobat proiectul tehnic întocmit de ABC Development Aviation SRL București și indicatorii tehnico-economici. Indicatorul vechi era o platformă de 650 de metri pătrați. Indicatorul nou însă era o platformă de 400 de metri pătrați. Așadar, vorbim de o construcție mai mică, dar – ATENȚIE – mai scumpă. Valoarea de investiție construcție plus montaj (C+M) a fost aprobată acum la 332.993,89 de lei fără TVA. Cu TVA cu tot: 396.262,73 de lei sau 85.236,12 euro la cursul de schimb din ziua votului. După cum spuneam în deschiderea articolului, lucrarea a fost atribuită cu 331.993,91 de lei plus TVA către o firmă din Măcin, vai steaua ei, cu 0 lei venituri în perioada 2012-2017, atunci când activa, dar fără niciun fel de rezultate, în comerțul de butic.
Bunele practici
Așa înțelege Viorel Ionescu să modernizeze orașul, cu studii de fezabilitate mai scumpe decât proiectele tehnice, cu lucrări încredințate direct unor firme care nu s-ar califica într-o procedură competitivă nici să care apa cu găleata. În schimb, iată că o astfel de firmă se califică pe genunchi la Primăria lui Ionescu. Deh, primarul Hârșovei a învățat bunele practici din vizita de documentare făcută pe banii Primăriei în Statele Unite și Canada. Precizăm că nu i-am solicitat un punct de vedere primarului din Hârșova, întrucât la încercările anterioare domnia sa nu a dorit să răspundă. Dacă, totuși, dorește să transmită un punct de vedere, să explice opiniei publice care au fost criteriile pe baza cărora a încredințat lucrarea de construcție societății Hercinic SRL, îl vom publica aici.
Comentarii pe Facebook
Adrian Cârlescu este fondator și redactor-șef al publicației Ordinea.Ro. Activează în presa locală constănţeană din anul 1998. A fost reporter şi editor de ştiri la MTC TV, redactor-şef la Replica de Constanţa, redactor în departamentul de investigații la Ziua de Constanţa, co-fondator la Dezvăluiri.Ro, redactor de investigații la Constanța.ro. Este absolvent al Facultăţii de Filosofie a Universităţii din Bucureşti (1998), finalizată cu o teză de licenţă coordonată de profesorul Gabriel Liiceanu, şi a unui master de filosofia culturii (2000). Este autor al volumului „Columbia – spectacolul morţii. Regimul de detenţie în Colonia Cernavodă a Canalului Vechi”, Editura Ex Ponto, Constanța, 2014, și coautor coordonator al volumului ”O istorie a orașului Cernavodă”, Editura Star Tipp, Slobozia, 2015.