Sindicatul Liber al Navigatorilor a atras atenția încă de luni, 12 noiembrie 2018 despre situația explozivă în care este implicată nava NIVIN.
Cei doi ofițeri maritimi români, unul din Constanța și cel de-al doilea din Galați, care fac parte din echipajul navei sunt în continuare blocați la bord. Ei nu fac parte dintre membrii Sindicatului Liber al Navigatorilor, dar conducerea acestuia a făcut eforturi colosale pentru a-i sprijini să revină acasă. ”Dacă aceștia au crezut în promisiunile conducerii navei/armatorului că se va rezolva această problemă și au refuzat ajutorul oficialilor MAE și ai SLN, care s-au oferit să îi debarce încă de marți, 13/11/2018, astăzi debarcarea lor a devenit una foarte complicată.” precizează pe pagina de facebook conducerea SLN.
Aceleași surse afirmă că sunt voci care spun că autoritățile libiene vor începe o investigație împotriva navei și a echipajului pentru a stabili de ce aceștia au ajuns cu migranții în portul Misurata și nu i-au dus acolo de unde au primit instrucțiuni de a interveni și unde migranții doreau să ajungă (Italia). Știrea nu este confirmată.
SLN și Ministerul Afacerilor Externe au oferit ajutorul celor doi inclusiv repatrierea dar romanii au refuzat la acel moment.
Iată ce spune SLN: ”Situația la bord a devenit explozivă. Din cei 95 de migranți doar 9, inclusiv un copil au acceptat debarcarea. Ceilalți s-au baricadat pe navă, aproape că s-au transformat în stăpânii navei. Situația echipajului a devenit dramatică, din salvatorii migranților au devenit victime, culmea, urmând să mai fie și anchetați de autoritățile libiene pe motivul că au adus migranți pe teritoriul libian.
Sindicatul Liber al Navigatorilor a atras atenția public în mai multe rânduri despre exact această situație în care navigatorii salvatori au devenit victime, obiect al unor procese penale, arestări și condamnări în diferite țări. De aici și necesitatea navigatorilor de a face parte dintr-o organizație care să le apere drepturile și să îi apere de incriminări de acest gen.
Incriminarea navigatorilor este pe agenda de lucru a ITF, ETF și ECSA pentru a se găsi o soluție la nivel global iar navigatorii să nu poată să fie incriminați pentru fapte umanitare sau pentru “VINA” că se aflau pe navă și își făceau doar serviciul pentru care au fost angajați.
Avem exemple cu navigatori romani Africa Pride ( Nigeria) sau Luna del Mar (Portugalia) etc, une prin interventia SLN navigatorii aflati arestati au fost eliberati.
Atentie asadar la sfaturile organizatiilor profesionale recunoscute (afiliate ITF si ETF)”, au precizat liderii de sindicat de la SLN.
Tot SLN a dat publicității informații concrete despre situația acewstei nave și a migranților ce se află la bordul ei. ”Migranții de pe nava NIVIN refuză să coboare și s-au baricadat la bord. Situația se complică. Nava este acostată la cheu în Misurata/Libya dar este practic izolată. Nimeni nu poate coborî sau urca la bord cu excepția negociatorilor.
9 persoane au acceptat să coboare, printre care și un copil mic. Migranții doresc în continuare să ajunga în Italia și acuză echipajul că i-au mințit atunci când i-au preluat la bord de pe ambarcațiunea de pe mare.
Libya este acuzată de practici crude și abuzuri în centrele de detenție de către organizațiile umanitare și Agentia Natiunilor Unite pe Probleme ale Refugiatilor. Libya respinge aceste acuzatii. Migranții ar trebui să ajunga în aceste centre și probabil știu ceea ce îi așteaptă acolo.
Specialistii spun ca migrantii izolati pe una din puntile intermediare ale navei pot avea probleme cu alimentatia, igiena si sanatatea. In acel loc nu sunt facilitati sanitare si acei oameni isi fac nevoile fiziologice in in spatiul unde sunt inchisi. Nava, echipajul si migrantii de la bord sunt practic intr-o situtaie aproape fara iesire.
Sindicatul Liber al Navigatorilor este o organizatie profesionala care se confrunta alaturi de toate organizatiile navigatorilor din toata lumea cu foarte multe probleme ale navigatorilor, are o uriasa experienta in problematica maritima si modalitati de rezolvare a acestora. Sfaturile SLN ca si ale organizatiilor internationale ale navigatorilor, ITF, ETF trebuiesc urmate la timp si nu ignorate, pentru a nu se ajunge in situatii critice ca si in exemplul de fata. Acestor doi tineri ofiteri de marina li s-au oferit ajutorul SLN chiar daca nu erau membri de sindicat, aceasta deoarece sindicatul stia ca era o situatie critica nava , avand experienta atator altor cazuri similare. Familiile disperate deasemenea ne-au contactat si ele cu rugamintea de ai ii ajuta. Neglijarea sfatului SLN si refuzul de a fi ajutati la momentul oportun au complicat mult situatia.”
Doi ofițeri români sunt blocați la bordul unei nave în Libia! SLN s-a adresat Ministerului de Externe
Comentarii pe Facebook
Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta