la sursă. O astfel de prevedere afectează grav dreptul la pensie al angajatului căruia
fără a i se reține vreo culpă i se impută neplata contribuțiilor sociale datorate de către
angajator și riscă să rămână fără pensie.
Potrivit datelor disponibile în prezent, aproape 2 milioane de salariați, cei mai mulți
angajați ai unor companii de stat, sunt în situația în care de-a lungul timpului le-au
fost reținute contribuțiile sociale pentru sistemul public de pensii de către angajator
dar nu au fost virate la bugetul asigurărilor sociale de stat. În aceste condiții, aceștia
vor avea de suferit pentru că la finalul stagiului de cotizare vor avea o pensie mai
mică din cauza faptului că angajatorii lor nu au plătit contribuțiile sociale reținute
salariatului.
O altă discriminare nejustificată prevăzută în noua Lege a pensiilor este între
persoanele cu dizabilități care urmează să beneficieze de pensie, fiind aplicată o
măsură de reducere a stagiului de cotizare minim doar pentru o anumită categorie de
persoane și nu pentru toți cetățenii cu nevoi speciale.
În același timp, este instituită o condiție obligatorie pentru persoanele care urmează
să beneficieze de pensie de invaliditate de a îndeplini un stagiu minim de cotizare de
minimum 15 ani, fapt care generează situații în care persoanele în cauză se pot
regăsi în această condiție nedorită înainte de îndeplinirea stagiului minim de cotizare
și să nu poată beneficia de dreptul la pensie de invaliditate.
În plus, față de aceste inechități absurde, în urma analizei privind respectarea
drepturilor fundamentale prevăzute de Constituție, deputații Partidului Național
Liberal și ai USR au solicitat Curții Constituționale completarea sesizării inițiale cu noi
motive de neconstituționalitate a Legii pensiilor.
Astfel, angajații care lucrează în condiții speciale de muncă sunt supuși unor noi
discriminări inacceptabile prin precizarea limitativă într-una dintre anexele Legii
pensiilor a unei liste cu 75 de unități vizate. Practic, printr-o astfel de prevedere
limitativă se încalcă drepturile altor salariați care lucrează în condiții speciale de
muncă similare dar care nu sunt angajați în cadrul unităților enumerate în această
Lege.
De asemenea, în ceea ce privește procedura de contestare a deciziei de pensionare
se instituie un termen de contestare după 3 ani de la intrarea în vigoare a Legii
pentru cauzele nesoluționate în prezent și se modifică tratamentul juridic al
contestației în sensul asimilării acesteia unei petiții care să fie judecată de o instanță
de contencios administrativ și nu de către instanțele judecătorești competente în
materia litigiilor de asigurări sociale.