Conducerea Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Constanța s-a pregătit pentru sărbătorile din această lună. Astfel, printr-un document făcut public astăzi, șeful OPC Constanța, Horia Constantinescu, informează asupra faptului că în urmă cu trei zile a demarat o acțiune care vizează comerțul cu „peste proaspăt“, din import, al marilor lanțuri de magazine.
„Plecând de la regulile impuse pescarilor români prin legislație și de la principiile europene ale comerțului în general (egalitatea de șanse pentru toate statele membre și automat pentru operatorii economici), am decis reevaluarea comerțului cu acest tip de produse. Astfel, parcurgând atât regulamentele europene, cât și legislația română rezultă o discrepanță majoră de abordare! Peștele și produsele obținute prin tranșarea acestuia au, în România, un termen de consum de 48 – 72 de ore de la momentul PESCUIRII, în schimb, același tip de produs, dar din import își arogă termene de la 5 la 21 de zile, de la AMBALARE! Diferența de calitate este notabilă și au fost cazuri în care am depistat pește putrezit dar, conform etichetei, încă în termen! Consider, din respect pentru consumatorul român, că are dreptul la produse de calitate și are dreptul la pește cu adevărat proaspăt, motiv pentru care s-au dispus măsuri de retragere de la comercializare a întregii cantități ce depășește cele 72 de ore de la pescuire/capturare. Nu suntem pelicanii Europei și, mai mult, pescarul și peștele autohton au dreptul la șanse egale!“, spune Horia Constantinescu.
Directorul Constantinescu a precizat și că, printr-o simplă declarație de conformitate asumată de exportatorul european, nu se poate stabili momentul pescuirii, respectiv câte zile a făcut peștele din apă până pe raft și nici dacă acesta este realmente transportat în condițiile prevăzute de regulamentele europene.
”Ceea ce își asumă exportatorul prin declarația de conformitate nu poate avea în vedere ce se va întâmpla cu respectivele produse de la momentul exportului până la raft, ceea ce face imposibilă determinarea unei durabilității minimale”, a explicat directorul OPC Constanța.
Advertisement
Este extrem de important de precizat că astfel de pește a fost găsit în toate supermarket-urile și hipermarket-urile din Constanța.
Deficiențele constatate la prima vedere sunt: consistența produselor, lipsa branhiilor ca element de evaluare, cantitate insuficientă de gheață în timpul depozitării/transportului, termene diferite pentru produse similare, aspect degradat etc.