Conform Comisiei Europene cei mai scumpi combustibili din Uniunea Europeană se comercializează în Olanda, in această țară prețul plătit pentru litrul de benzină fiind de 1,78 euro; litrul de motorină este comercializat cu 1,43 euro.
România se află la coada acestui clasament, prețul benzinei fiind de 1,19 euro/litru; motorina are un preț similar.
Preţul carburanţilor are două mari componente: preţul efectiv al mărfii şi taxele încasate de stat (acciză şi TVA), care, în acest caz, sunt mari pentru că aşa este politica întregii Europe. În România, ponderea taxelor în preţ este de 51% pentru benzină şi 48% pentru motorină. Taxele au crescut după ce Guvernul a reintrodus supraacciza, dar chiar şi în acest caz, sunt mai reduse decât în majoritatea statelor Uniunii Europene. În cazul benzinei, o pondere a taxelor în preţ mai redusă decât în România este în Bulgaria şi Luxemburg şi la acelaşi nivel în Cipru, Ungaria și Polonia. La motorină, un procent de taxare mai redus decât la noi este în Bulgaria, Spania, Polonia, Luxemburg şi Lituania.
Cum a fost influențat prețul barilului de petrol de evoluția războiului comercial declanșat de Trump
Advertisement
În data de 1 august 2019, prețul petrolului a înregistrat o scădere de aproape 8%, aceasta fiind cea mai abruptă corecție din ultimii patru ani, după ce președintele american Donald Trump a escaladat războiul comercial cu China, amenințând cu impunerea de noi tarife pentru bunurile importate din țara asiatică, sporind astfel îngrijorările cu privire la o încetinire economică globală.
Cotația WTI (West Texas Intermediate) pentru livrarea din septembrie a scăzut cu 4,63 USD pentru a se opri la 53,95 dolari pe baril la bursa din New York, cea mai mare scădere din februarie 2015.
Petrolul Brent s-a stabilizat la 65,19 dolari pe baril.
Într-o postare pe rețeaua Twitter, Donald Trump a scos în evidență lipsa progreselor din cadrul negocierilor bilaterale cu partenerii chinezi. Președintele american a declarat că o taxă suplimentară de 10% va fi impusă începând cu 1 septembrie, pentru importuri chinezești în valoare de 300 de miliarde de dolari. Mărfuri chinezești în valoare de 250 miliarde USD sunt deja afectate de taxe de 25%, impuse de administrația Trump.
De asemenea, în cursul lunii iulie prețul petrolului a înregistrat cea mai redusă variație lunară din 1991, din cauza creșterii temerilor legate de reducerea cererii, dar și a livrărilor din Orientul Mijlociu. Este important de menționat că situația tensionată din zona Golfului Persic reprezintă un factor important ce poate afecta livrările de materie primă dar și următoarele evoluții ale prețului barilului de petrol. Preocupările legate de evoluția economiei globale sunt alimentate, în primul rând, de ritmul lent al negocierilor comerciale dintre SUA și China.
Advertisement
Reducerea prețului petrolului nu va duce la ieftinirea carburanților comercializați în România
Un procent de doar 48% din preţul carburantului reprezintă marfa propriu-zisă, restul fiind taxe percepute direct de către stat. Practic, la benzinărie nu alimentăm doar maşina, ci şi direct vistieria statului, pentru că distribuitorul de carburanţi virează direct la Finanţe 52% din litrul de benzină sau motorină, reprezentând TVA și accize.
Restul este componenta de preţ cu care „jonglează” producătorul şi distribuitorul de carburanţi: „costuri logistice (distribuţie primară şi secundară – salarii, întreţinere, amortizarea)
Costuri de operare reţea de distribuţie (salarii, taxe, impozite locale, utilităţi, investiţii obligatorii)
Costul materiei prime (inclusiv costurile aferente aprovizionării şi prelucrării acesteia)
Costuri financiare (dobânzi – credite investiţii, curs valutar)
Adaos comercial.
Un impact important în ceea ce privește formarea prețului combustibililor îl are cursul de schimb leu-dolar. Petrolul şi produsele petroliere sunt cotate în dolari, însă distribuţia în România se face în lei, după care furnizorul este plătit tot în dolari.
Important de menționat că valoarea dolarului american este influențată de cotația petrolului. Un dolar puternic se traduce printr-un preț mai redus al barilului de petrol, iar un preț ridicat al barilului se traduce prin cotații reduse ale dolarului american. De aceea un preț în scădere al barilului de petrol se va traduce printr-un dolar puternic, adică situația cu care ne confruntăm în prezent.
Advertisement
O scădere de 8% a prețului barilului va influența astfel reducerea cu cel mult 15-20 de bani a prețului plătit pentru un litru de benzină.
Claudiu Vuță este analist economic, membru al AAFBR (Asociația Analiștilor Financiar-Bancari din România). În prezent, urmează cursurile programului de excelență "Politici economice și ale pieței muncii" din cadrul Konrad Adenauer Stiftung. Claudiu publică articole economice pe teme globale, dar și locale, prezentând analize de profil pe platformele jurnalistice Project-E, HotNews/Contributors, Republica și Reporter Global (partener al The Economist în România). Pentru activitatea jurnalistică i-a fost înmânat, la începutul lunii martie 2020, premiul CFA Society Romania Media Award.