Administratie
Scandalul transportului intrajudețean din Constanța. S-a ajuns la faza „o scrisoare… neînțeleasă“
Published
5 ani agoon
By
Tatian Iorga
La finele lunii iunie a acestui an, Guvernul Dăncilă emitea o ordonanță de urgență, care făcea ravagii în domeniul transportului public de călători intrajudețean. Concret, Executivul a aprobat OUG nr. 51/2019 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul transportului de persoane. Prin acest act normativ Dăncilă și compania au aprobat eliminarea transportului rutier interjudețean de persoane din sfera serviciilor publice și calificarea acestuia în rândul prestațiilor cu regim comercial. Asta a permis firmelor de transport în comun de tip maxi-taxi să majoreze peste noapte tarifele. Printre societățile care au profitat de Ordonanța Guvernului se numără și cele din județul Constanța, JTA, GMS și Transevren. Culmea este că, în nota de fundamentare a OUG nr. 51/2019, Guvernul arată că modificarea legislativă ar fi fost solicitată de 6 consilii județene, printre care și Consiliul Județean Constanța, prin adresa 13.044/20.05.2019. Inevitabil, ținând cont de precizarea Guvernului, în spațiul public a fost lansată teoria că autoritățile județene care au cerut modificarea legislației au urmărit să avantajeze firmele actuale de transport, multe din ele PSD-iste, precum GMS-ul de la Constanța. Cu sau fără această intenție, în mod cert Ordonanța le oferă transportatorilor actuali dreptul de a opera nestingheriți pe rutele intrajudețene, fără licitație, fără contract de delegare a gestiunii și fără obligația de a întocmi fișe de fundamentare la ajustarea tarifelor. Ba chiar, prin OUG 51/2019, acestor societăți li s-au prelungit automat licențele de transport pentru încă patru ani, fără a avea, reiterăm, o licitație în acest sens.
Pusă în fața acestor fapte, conducerea Consiliului Județean Constanța a reacționat. Vicepreședintele CJC Claudiu-Iorga Palaz, cel care se ocupă de problema transportului public la nivelul Consiliului, a declarat, ieri, că CJC nu a trimis o adresă către Guvern prin care se solicite „eliminarea transportului rutier de persoane interjudețean din sfera serviciilor publice“.
„Conținutul adresei (13.044/20.05.2019, n.r.) care a plecat spre București este cu totul și cu totul altul decât cel invocat de Guvern în referatul anexat la OUG 51“, a spus Palaz.
Concret, în adresa nr. 13.044/20.05.2019 a Direcției Generale Administrarea Domeniului Public și Privat – Autoritatea Județeană de Transport din cadrul CJC, semnată de vicepreședintele CJC Claudiu-Iorga Palaz, de directorul general Sebastian Rancichi și de directorul general adjunct Cristian Hagea, Consiliul cerea Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice următoarele:
„Având în vedere prevederile Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007, a Legii nr. 328/2018 pentru modificarea și completarea Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007 și a proiectului de Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea legislației în domeniul transportului județean de persoane ce se află în dezbatere la ora actuală, vă rugăm să ne comunicați modalitatea prin care Consiliul Județean Constanța poate atribui un traseu din cadrul programului județean de transport aflat în vigoare.
Precizăm faptul că operatorul de transport ce deservea traseul la care facem referire a fost nevoit să renunțe la acesta. Fiind vorba de un traseu important pentru județul Constanța, atribuirea acestuia este imperios necesară, în cel mai scurt timp, întrucât localitățile cuprinse în traseu nu sunt acoperite de alte servicii de transport județean.
De asemenea, vă învederăm că se impun modificări ale graficelor de circulație pentru a răspunde nevoilor de deplasare ale populației, ceea ce în prezent nu este posibil, în lipsa reglementărilor corespunzătoare.“
Analizând adresa CJC către Ministerul Dezvoltării, se poate observa clar că nicăieri în cuprinsul acesteia nu se propune în mod explicit scoaterea transportului intrajudețean din sfera serviciilor publice și transformarea acestuia într-o prestație comercială. CJC nu a propus soluții, așa cum se înțelege din nota de fundamentare a OUG 51. Însă a semnalat existența unor probleme care nu puteau fi soluționate în lipsa unor reglementări corespunzătoare. Vicepreședintele CJC Claudiu-Iorga Palaz reiterează că adresa semnată de el are alt conținut decât ceea ce a invocat Guvernul.
„Mă face să cred că toate celelalte cinci adrese ale Consiliilor Județene invocate în Ordonanța Guvernului au alt conținut decât cel precizat de Executiv. Nu cumva au cerut cu totul și cu totul altceva, la fel ca noi, iar interpretarea Ministerului a fost alta, gândindu-se că așa ar trebui să sune? (adică să ceară scoaterea transportului rutier de persoane interjudețean din sfera serviciilor publice, n.r.). Nu știu ce efecte juridice ar putea avea această interpretare a Guvernului“, a spus Palaz.
Vicepreședintele CJC crede că Guvernul a reinterpretat adresa CJC pentru a „nu-și asuma prelungirea automată a licențelor de transport, care nu face decât rău transportului județean de persoane, pentru că bagă mâinile Consiliilor Județene sub piatră“.
„Noi nu mai avem posibilitatea la ora asta să luăm niciun fel de măsură asupra transportatorilor pentru că li s-au prelungit de drept contractele pentru încă patru ani. Cred că cel mai corect era finalizarea termenelor de licență și încheierea unor contracte de delegare de gestiune, așa cum era în trecut, și condiționarea obținerii licenței de transport de încheierea acestor contracte. În acest fel, transportatorii trebuiau să respecte anumite obligații pe care și le-au asumat la data la care au licitat acest transport, privind prețul biletului, condițiile de circulație, respectarea graficului de transport ori ajustările de tarife. Așa, transportatorii nu au nicio obligație față de nimeni, pentru că Guvernul asta a făcut prin legislația pe care a dat-o. Fac doar ce vor ei“, a subliniat Palaz.
OUG 51 a dus la haiducie. Trasportatorii au mărit prețurile unilateral, fără ca să fie controlați
Vicepreședintele CJC spune că OUG 51/2019 a dat posibilitatea societăților private de transport public să majoreze unilateral prețurile.
„Transportatorii nu fac altceva decât să speculeze vidul de legislație în perioada asta. În noua legislație prețul de transport și-l fixează fiecare, dar el trebuie analizat de o comisie din cadrul CJC și aprobat în Consiliu. Însă, până în prezent nu au fost publicate normele de aplicare a OUG 51 care să stabilească formula de calcul a acestui preț, verificând dacă mărirea de preț este corectă sau nu. În aceste condiții, trasportatorii pot mări cât vor ei prețul biletelor. Asta pentru CJC nu are un mercurial al modului în care s-a calculat acest preț. Probabil, când vor ieși aceste norme, vom constata că multe dintre aceste prețuri au fost mărite în mod abuziv. Prejudiciul este creat în dauna cetățenilor și nimeni nu se poate îndrepta împotriva transportatorilor. Lipsa asta de legislație nu face altceva decât să le dea posibilitatea acestor transportatori județeni să-și bage niște bani în buzunar, în mod legal“, a punctat Palaz.
CJC nu are contracte de delegare a gestiunii cu transportatorii de persoane!
Într-un articol anterior notam faptul că publicația Constanta.ro scria faptul că firmele care asigură transportul intrajudețean în Constanța sunt în afara legii, întrucât nu dețin contracte de delegare a gestiunii acestui serviciu, încheiate cu Consiliul Județean Constanța. Jurnaliștii de la Constanța.Ro au probat susținerile lor cu un proces-verbal al unei ședințe a Consiliului Județean, în care vicepreședintele Claudiu Palaz, și secretarul județului, Mariana Belu, spun că nu există contracte de delegare din vina fostei conduceri a CJC, care – se pare – nu prea s-a sinchisit de lege.
„Poate că sună șocant, dar, între Consiliul Județean Constanța și firmele Grup Media Sud și JTA Trans-Group NU EXISTĂ contracte semnate, prin care părțile să-și asume anumite drepturi și obligații. Din acest motiv, așa cum se vede de la o poștă, Consiliul Județean este total impotent în fața firmelor de transport, care, din punctul nostru de vedere, operează la limita firavă a legii, dacă nu chiar ilegal. Legal și funcțional, încă din 2007 se impunea încheierea unor CONTRACTE DE DELEGARE A GESTIUNII serviciilor de transport public de persoane, atât pentru județ cât și pentru municipiul Constanța… Firmele private care asigură transportul județean sunt în afara legii“, scria Constanța.Ro.
Referitor la această situație, vicepreședintele CJC Claudiu-Iorga Palaz a declarat pentru Ordinea.Ro că în urmă cu patru ani când s-a dat drumul la licitațiile pentru atribuirea licențelor de transport public, „cineva din CJC a avut interes să lanseze ideea că aceste contracte de delegare de gestiune nu sunt necesare”.
„Chiar a dat și scris că aceste contracte de delegare de gestiune nu sunt necesare. Această persoană a dorit să lase transportatorii dezlegați, pentru ca CJC nu aibă posibilitatea să-i constrângă sub nicio formă. Am făcut propunerea ca acest funcționar public să fie băgat în comisia de disciplină a CJC, fiind singura pârghie pe care am putut să o am. În schimb, comisia de disciplină a hotărât, în urma documentațiilor care au fost depuse, că funcționarul respectiv nu a avut sarcină în mod direct de la fosta conducere a CJC să facă aceste contracte de delegare de gestiune. Astfel, mi-a fost respinsă plângerea“, a spus Palaz.
Vicepreședintele CJC a declarat că funcționarul care s-a opus încheierii contractelor de delegare de gestiune este Adrian-Victor Ionescu, șeful Serviciului Autorității Județene de Transport din CJC. Culmea este că acesta a avut adrese inclusiv din partea Guvernului și Ministerului Transporturilor că este necesară încheierea contractelor de delegare de gestiune. Șeful Serviciului Autorității Județene de Transport din CJC le-a ignorat, spunând că nu sunt necesare. Dacă între Consiliul Județean și operatorii serviciului de transport s-ar fi încheiat contracte de delegare a gestiunii, așa cum spunea legea, majorarea tarifelor de transport nu se putea face decât prin hotărâre de Consiliu Județean, în baza unor fișe de fundamentare în care să se evidențieze majorarea costurilor de operare. Cu alte cuvinte, operatorul trebuia să justifice creșterea tarifelor pe baza unor factori obiectivi, iar nu pe baza unei decizii pur comerciale, așa cum se întâmplă de la intrarea în vigoare a OUG 51.
Ordonanța care a produs această dezordine a fost atacată la Curtea Constituțională a României de către Avocatul Poporului. Cel mai probabil, Guvernul va fi obligat să revină la legislația anterioară.