Societate
2019: A crescut traficul total de mărfuri în porturile maritime românești
Published
5 ani agoon
Traficul total de mărfuri înregistrat în primele unsprezece luni ale anului 2019 în portul Constanța și portul Mangalia a crescut cu 9,25%, ajungând la 61,14 milioane tone, față de 55,9 milioane tone în aceeași perioadă a anului trecut.
Din traficul total înregistrat, cel maritim a fost 47,24 milioane tone (creștere de 6,54%), iar cel fluvial a reprezentat 13,9 milioane tone (creștere de 19,6%).
O creștere importantă de trafic s-a înregistrat în cazul cerealelor, de 18,3%. Dacă anul trecut, în primele unsprezece luni, traficul de cereale a fost de 16,60 milioane tone, de la începutul lui 2019 până la finalul lunii noiembrie, cantitatea de cereale a depășit 19,64 milioane tone.
Alte grupe de mărfuri la care s-au înregistrat creșteri importante de trafic în primele unsprezece luni ale acestui an sunt: petrol brut 7,31 milioane tone (față de 6,71 milioane tone), articole diverse 6,10 milioane tone (față de 6,05 milioane tone), produse petroliere 5,78 milioane tone (față de 5,38 milioane tone), minereuri de fier și deșeuri de fier 4,54 milioane tone (față de 3,84 milioane tone), minereuri de fier și deșeuri neferoase 3,64 milioane tone (față de 3,62 milioane tone),combustibili minerali solizi 3,58 milioane tone (față de 3,38 milioane tone), îngrășăminte 3,57 milioane tone (față de 2,73 milioane tone), produse metalice 2,35 milioane tone (față de 2,12 milioane tone).
Scăderi de trafic au fost semnalate în primele unsprezece luni 2019 pentru următoarele grupe de mărfuri față de primele unsprezece luni 2018: semințe uleioase 1,98 milioane tone (față de 3,12 milioane tone), produse chimice 0,6 milioane tone (față de 0,7 milioane tone), echipamente, mașini 0,3 milioane tone (față de 0,4 milioane tone).
Traficul de containere a rămas constant în perioada analizată, la 6,09 milioane tone marfă în 2019, față de 6,04 milioane tone marfă în primele 11 luni 2018.
Ponderea traficului de mărfuri este reprezentată astfel în înregistrările statistice ale CN APM SA Constanța: cereale 32,1%, petrol brut 12%, articole diverse 10%, produse petroliere 9,5%, minereuri de fier și deșeuri de fier 7,4%, minereuri și deșeuri neferoase 6%, combustibili minerali solizi 5,9%, îngrășăminte 5,8%, produse metalice 3,9%, semințe uleioase 3,3%.
În primele unsprezece luni ale anului 2019, au ajuns în porturile maritime românești 13.398 nave (12.559 nave la unsprezece luni 2018), din care 3.843 nave maritime și 9.555 nave fluviale.
Iată ce investiții din surse proprii sunt în derulare
1. Proiectare + Execuție construire rețele electrice de iluminat exterior stradal
Se finalizează în 2019.
Valoarea investiției – 1.160.000 lei.
2. Lucrări de construcție rețele electrice de iluminat exterior operațional (execuție cu forțe proprii)
– Zona Dane 100-103;
– Dana 89 – Dana CL.
Se finalizează în 2019.
Valoarea investiției: 875.000 lei.
3. Lucrări de modernizare rețele de iluminat exterior operațional, pe platformele de operare (execuție cu forțe proprii)
Se finalizează în 2020.
Valoarea totală a investiției: 880.000 lei.
4. Modernizarea și extinderea sistemului de monitorizare dane maritime – Zona Nord Port Constanța și extindere monitorizare dane zona Sud Port Constanța
Se finalizează în 2020.
Valoarea totală a investiției: 4.173.000 lei.
5. Cofinanțare obiectiv „Implementarea unei dane specializate într-o zonă cu adâncimi mari (Dana 80)”
Se finalizează în 2020.
Valoarea totală a investiției: 3.261.000 lei.
6. Lucrări de construcții parcare + drum acces Poarta 7 (Etapa I)
Se finalizează în 2019.
Valoarea investiției: 3.583.000 lei.
7. Racord de medie presiune pentru distribuția de gaze naturale în Portul Constanța Sud
Se finalizează în 2020.
Valoarea totală a investiției: 5.799.000 lei.
8. Modernizare rețele de iluminat existente-înlocuire corpuri de iluminat stradal vechi și uzate cu corpuri de iluminat eficiente energetic cu sursa led 150 W (execuție cu forțe proprii) – Lot II
Se finalizează în 2019.
Valoarea investiției: 178.000 lei.
9. Execuție înlocuire sistem de amortizori dana 79
Se finalizează în 2019.
Valoarea investiției: 2.870.000 lei.
10. Proiectare și execuție lucrări de modernizare Digul de Larg Dana 0 (Etapa II)
Se finalizează în 2021.
Valoarea totala a investiției: 2.095.000 lei.
11. Reparații capitale Dig de Nord Port Constanța
Se finalizează în 2025.
Valoarea totală a investiției: 97.223.524 lei.
12. Lucrări de reparații diguri Constanța și Midia
Se finalizează în 2023.
Valoarea totală a investiției: 60.800.107,95 lei.
13. Proiectare și construcție a două nave tehnice multifuncționale
Se finalizează în 2020.
Valoarea totală a investiției: 30.976.000 lei.
14. Baraj antipoluare
Se finalizează în 2020.
Valoarea investiției: 1.294.000 lei.
15. Autogunoieră compactoare 7,5 mc
Se finalizează în 2020.
Valoarea investiției: 385.000 lei.
Achiziționarea și punerea în funcțiune a unei nave tehnice
Nava tanc autopropulsat destinată colectării de pe nave și transportului pe țărm a reziduurilor lichide
Valoare: 2,5 milioane euro
Caracteristici navă:
- Lungimea maximă: 44,57 m
- Lățime: 8,90 m
- Înălțime de construcție: 3,90 m
- Pescaj: 2,90 m
- Tonaj brut: 600-650 GRT
- Viteza: 11 knots
- Capacitate stocare (3 compartimente): 60 mc (marfă), 475 mc (marfă), 247 mc (ballast)
Utilitate navă:
- Colectează deșeurile și apa de santină pentru comenzi care depășesc 100 m cubi.
- Colectează apele uzate provenite de la navele de pasageri și navele militare, care de regulă staționează un timp limitat în port.
- Asigură preluarea apelor uzate de la navele aflate în radă, în cazul în care aceste nave nu intră în port.
Stadiu actual:
- Sunt în derulare lucrările de execuție aferente construcției corpului navei.
Sezonul de croaziere 2019
În acest an, în terminalul de pasageri al Portului Constanța au fost înregistrate 21 de escale ale navelor de croazieră, cele mai multe fluviale.
Acestea au adus la Constanța peste 3.000 de turiști străini.
În prezent, rezervările pentru anii viitori anunță o relansare a turismului de croazieră în Portul Constanța, nave maritime de pasageri cu capacitate mare anunțându-și deja escale, pentru următorii 3 ani.
Pentru 2020 Portul Constanța are înregistrate la această oră 15 rezervări pentru nave de pasageri, dintre care zece sunt maritime, cu capacități mari, printre care Azamara Journey, Aegean Odyssey, Boudicca, Albatros, Crown Iris.
Pentru 2021 deja s-au înregistrat 9 rezervări de nave maritime de pasageri și există tendința ca numărul acestora să crească.
În acest moment s-a realizat o rezervare pentru anul 2022, pentru Crystal Symphony, navă maritimă cu o capacitate de 848 de pasageri.
Din 2017, Portul Constanța deține directoratul MedCruise pentru zona Mării Negre, și promovează împreună cu porturile Odessa, Burgas și Varna relansarea turismului de croazieră în Marea Neagră, afectat în ultimii ani de situația geopolitică tensionată. Este o oportunitate pentru inițierea și susținerea legăturilor directe cu actori importanți din industria turismului de croazieră, în scopul creării unor noi itinerarii care să includă Portul Constanța și România ca destinație turistică.
Comentarii pe Facebook
Am devenit jurnalist în urmă cu foarte mulţi ani, pe la începutul lui 1992. Era dificil, pentru că lumea era avidă de informaţii, iar adunarea acestora presupunea foarte multă muncă. Redacţia ziarului Telegraf a constituit lansarea mea în presă, iar viaţa mea personală a devenit extrem de simplă: lucram de dimineaţa până în cursul nopţii. După vreo 6 ani, timp în care am început să fac şi televiziune, la TV Neptun, am decis să plec la subredacţia de Constanţa a ziarului Naţional. Acela a fost momentul în care am lucrat în paralel în presa scrisă şi în cea audio, la mai multe posturi de radio, începând cu Europa FM şi terminând cu Mix FM. A venit apoi perioada în care mi-am dorit mai mult şi am continuat să fac şi televiziune, la Antena 1, iar apoi la B1TV. Însă presa scrisă a rămas, mereu, marea mea pasiune. Am ajuns redactor şef adjunct la Observator de Constanţa, unde am rămas mai bine de 10 ani. Apoi am stabilit că ajunge cu genul acesta de muncă în care îţi neglizeji familia, că este cazul să fac altceva. Şi am devenit PR! După 5 ani, mi-am reamintit că doar presa mă satisface din toate punctele de vedere! Motiv pentru care ... iată-mă!