Probabil foarte mulți cititori – care au sau nu legătură cu navigatorii români – știu că una dintre marile probleme ale celor care își duc viața pe mare a fost aceea de a naviga în Oceanul Indian, în dreptul costelor Somaliei. Era incredibil de riscant să pice în mâinile piraților solamezi. Iar românii, la fel ca mulți alți marinari, au avut neșansa de a ști ce înseamnă să fie prinși de pirați. Practic, activitatea piraților somalezi a început prin anul 1997. Potrivit reprezentantului ITF în România, Adrian Mihălcioiu, au fost de-a lungul timpului peste 30 de români care au picat în mâinile piraților somalezi. ”Aceste probleme au fost rezolvate prin plătirea unor despăgubiri. A fost însă un caz foarte grav, care s-a soldat cu focuri de armă. Un navigator roman a fost împușcat în stomac dar, din fericire, a fost salvat. Se întâmpla cu vreo 6-7 ani în urmă.”, ne-a spus Adrian Mihălcioiu. Tot el a completat că în ultimii ani situația s-a schimbat atât prin stabilirea unor noi rute de navigație, cât și prin aprobarea unor noi reglementări la bordul navelor. Adică s-a acceptat paza înarmată la bord, ceea ce a reprezentat un pas important pentru evitarea unor astfel de situații.
Intervenția NATO în Oceanul Indian s-a încheiat
Recent, NATO a încheiat misiunea de combatere a pirateriei din Oceanul Indian, după ce numărul atacurilor a scăzut simțitor. Potrivit ziarului ”The maritime executive”, toate navele si aeronavele au părăsit zona estică a Africii unde au patrulat începând cu anul 2009 ca parte a unui efort internațional în lupta contra piraților somalezi. NATO a declarat că “Ocean Shield”, precum și restul misiunilor de combatere a pirateriei au redus semnificativ atacurile, iar nici o navă nu a mai fost capturată în zona Somaliei din anul 2012. “Securitatea la nivel global s-a schimbat drastic în ultimii ani, iar forțele navale NATO s-au adaptat. NATO a sporit patrulele maritime în Marea Baltică și Marea Neagră.”, a declarat purtătorul de cuvânt al NATO, Dylan White. La începutul acestei luni, NATO și-a extins operațiunile în Marea Mediterană pentru a ajuta Uniunea Europeană în lupta sa contra traficului de refugiați din Africa de Nord. Detașamentul de aeronave daneze Challenger a finalizat mai mult de 200 de zboruri de patrulare de-a lungul coastei Somaliei cu ultima sa misiune încheiată pe 19 noiembrie. Sarcina principală a fost de a produce o imagine clară asupra modului de viață a somalezilor din tabere și orașe.
Comentarii pe Facebook
Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta