Administratie
Cum a făcut Făgădău cele 5 parcări supraetajate promise în campanie
Published
5 ani agoon
By
Tatian Iorga
În campania electorală din 2016, primarul Constanței, Decebal Făgădău, a promis că va construi patru parcări supraetajate în cartiere și o parcare subterană, în centrul orașului, sub parcul din fața Sălii Sporturilor. Deși nu am văzut nicio cărămidă pusă la cele cinci parcări etajate, primarul Făgădău spune că acestea nu au „murit“, ci s-au transformat. Concret, invitat în emisiunea „Echidistant“ de la DOTTO TV, realizată de jurnalistul Marian Cioacă, primarul Decebal Făgădău a explicat cum s-au transformat cele cinci parcări etajate.
„Am făcut o analiză și, decât să mă lovesc de o licitație care nu se mai termină, am preferat să văd așa: ce capacitate are o parcare supra etajată? Să spunem că are 100 de locuri. Nu cumva putem, până să construiesc și să se termine peste cinci ani o parcare supraetajată, implementa soluții la sol unde se poate? Vă dau și cifre: 2.297 de noi locuri de parcare am construit în acest mandat. Putem să împărțim cele 2.200 de locuri de parcare la cele cinci parcări etajate pe care le-am promis eu în campania electorală. Este ca și cum aș fi construit, nu concentrat într-un singur loc, ci în întreg orașul, cinci parcări cu peste 400 de locuri. Toate aceste locuri de parcare sunt numerotate, sunt decent realizate…Până să fiu primar aveam inventariate aproximativ 20 mii de locuri de parcare la 170 mii de mașini. În acest interval, am suplimentat locuri de la zero, și nu cum spune lumea că am tras niște dungi, cu încă 10%“, a explicat Făgădău.
Și uite așa, cele cinci parcări etajate s-au pliat cumva și au fost desenate pe asfalt. Cu toate acestea, problema parcărilor în Constanța rămâne una spinoasă și destul de complicat de rezolvat. Făgădău a spus în cadrul emisiunii că orașul Constanța este unul complicat din punct de vedere al parcărilor, pentru că este o urbe care ocupă poziții fruntașe, nu doar în România, la gradul de motorizare. Adică, avem numărul cel mai mare autoturisme la mia de locuitori.
„Ori, orașul nostru s-a construit într-o perioadă în care lumea nu avea mașini, preponderent în perioada comunismului. Primul val era implementăm niște reguli, pentru că era un oraș fără reguli. Practic, imaginați-vă că dacă ar fi într-un alt oraș din lume sau chiar din România, dacă era posibil să mergi cu mașina în centrul orașului, să o parchezi gratuit și să și cerți: bă, da de ce nu sunt suficiente locuri de parcare. Nu există nicăieri așa ceva. În primul rând, a trebuit să impunem o taxare a parcărilor, așa cum funcționează peste tot în lume. Trebuie transferată responsabilitatea asupra mașinii, pentru că, în momentul de față, responsabilitatea mea este față de cetățeni. Avem familii care au nu una, ci două, trei, patru sau chiar cinci mașini. O soluție ar fi supra taxarea, dar azi nu ne permite codul fiscal…Trebuia să implementăm niște măsuri concomitent cu o investiție masivă în transportul în comun. Venim și strângem puțin șurubul pentru transportul individual, pentru că nicăieri în Europa nu sunt atâtea mașini cu un singur călător“, a subliniat Făgădău.
Întrebat de nerealizările din mandatul său, Făgădău a răspuns că acestea țin de un cumul de factori.
„1. O legislație a achizițiilor nu foarte prietenoasă. 2 Companiile românești au intrat în ultimii ani într-un proces de restructurare și regrupare 3. Lucrul cel mai grav la nivel de întreagă Românie îl reprezintă forța de muncă. Toate lucrurile acestea au dus ca la toate proiectele pe care le aveam în implementare să avem întârzieri sau, până să te apuci de un proiect, să asiști la atâtea contestații. Nu știu de ce la Constanța lucrul acesta se simte mai aprig decât în restul țării, a se vedea Cazinoul, plajele, digul de larg ori parcul arheologic. Din păcate nu se termină acest spirit de obstrucționare și îl întâlnesc zi de zi. Asta nu înseamnă că dezarmez, ci voi merge mai departe cu absolut toate proiectele.“, a subliniat primarul.
Făgădău a mai spus că tergiversările în planul de reabilitare a Cazinoului au fost din cauza luptelor politice, dând de înțeles că municipalitatea are cel mai important rol în reabilitarea lui. El a dat asigurări că, după reabilitare, Cazinoul nu vor mai avea loc jocuri de noroc. Făgădău a mai spus, referitor la Cazino, că își dorește ca în acel loc să se desfășoară și ședințele Consiliului Local.
Întrebat ce ne lipsește la capitolul infrastructură, Făgădău a răspuns că orașul Constanța este una din localitățile care stau cel mai bine la capitolul infrastructură.
„Și, într-adevăr, stăteam destul de rău în zona cartierelor tinere ale Constanței, fac referire la Baba Novac, la Compozitori, Palazu. În acest mandat am asfaltat aproape 700.000 de metri pătrați de străzi. Dacă facem un calcul, în urmă cu patru ani, în cartierul Compozitori, spre exemplu, în afară de Eduard Caudella și de Rapsodiei, nu era nicio altă stradă asfaltată. Astăzi, vă pot număra pe degete străzile rămase ne asfaltate. Într-adevăr, mai sunt multe de făcut. Mai avem planificate lucrări și pentru anul acesta.“
O nouă centură a orașului
Primarul Constanței a vorbit și de amenajarea unui bulevard ce va fi construit ca o nouă centură a Constanței.
„Bulevardul Madrid va avea o lățime de 23 de metri, câte două benzi pe sens, din care una va fi puțin mai îngustă. Nu vom avea spațiu verde pe zona de mijloc, pentru că este greu de îngrijit. Tocmai de aceea vom muta zona de spațiu verde pe trotuar, care vor fi generoase. În această zonă îmi doresc să avem și iluminat public. Vorbind de infrastructură mare, îmi doresc să încep în acest mandat lucrările la drumul care leagă varianta ocolitoare, adică autostrada A4, de DN 3C, de bulevardul Tomis, adică DN2A. Toate aceste trei drumuri importante sunt legate azi de un drum comunal și se numește DC 89. E un drum pe care nu prea îl folosea nimeni, drumul vechi de Poiana. De la autostradă până în bulevardul Tomis am început să profilăm un nou bulevard al Constanței. Cu alte cuvinte, vechea variantă, care era Aurel Vlaicu, se mută în afara orașului. De asemenea, paralel cu bulevardul Tomis va veni acest bulevard, bulevardul Madrid, care este extrem de important pentru că leagă toată dezvoltarea imobiliară din zonă: Impact, Tomis Plus, Maurer, cartierul nou al Constanței, cu partea de Aurel Vlaicu. Toată zona este în dezvoltare și pot spune că în acest spațiu sunt proiecte în desfășurare de 500 de milioane de euro, private și publice, pentru că trebuie să dezvoltăm concomitent și infrastructura și construcțiile.“, a punctat Făgădău.
Sistem inteligent de semafoare
Primarul Constanței a vorbit și de sistemul inteligent de semafoare, dar și de benzile de circulație pentru transportul public.
„Benzile de circulație sunt prinse în proiectul pe care l-am depus, în vederea absorbției de fonduri europene și vorbim de una dintre cele mai importante artere ale Constanței. Fac referire la bulevardele 1 Decembrie, Lăpușneanu, o parte din Aurel Vlaicu și până intrarea în stațiunea Mamaia. Practic, bulevardul de la Gară și până la intrare în stațiunea Mamaia, care își schimbă numele, va fi reconfigurat total și vom avea bandă pentru mijloacele de transport în comun. De asemenea, pe bulevardul Soveja, analizăm posibilitatea să facem exact același lucru și pe bulevardul 1 Mai. Cred că până de Ziua Copilului, veți vedea pe bulevardul Tomis, între Capitol și Victoria, bandă dedicată pentru transportul în comun, pentru că se va muta de pe strada Mircea cel Bătrân pe Tomis linia 42. Practic, atât 2-43, cât și 42 vor merge pe o bandă dedicată, unde vor avea acces doar: autobuzele CT Bus, mijloacele de transport în comun tip taxi, taxiurile mașinile de salvare, pompieri și poliție. Referitor la sistemul de semafoare inteligente, nu știu câți constănțeni știu că noi, în momentul de față, avem în operare și în teste trei sisteme. Unul este la intersecția Tomis cu Aurel Vlaicu și este dezvoltat de compania Siemens. Altul este la intersecția de la Delfinariu, unde am încercat mai multe metode care nu au funcționat. Acolo lucrăm cu altă companie. De asemenea, într-o altă zonă din oraș, într-o altă intersecție, testăm în momentul de față semafoare legate de senzori. Cred că până în luna aprilie, cel târziu, veți vedea demarată procedura pentru achiziția sistemului inteligent de semafoare.“, a mai subliniat primarul.
Sursa: DOTTO TV