Astăzi am fost prezentă la școala nr.12 ”B.P.Hașdeu” pentru a sta de vorbă cu elevii unei clase a IV-a. Dar acum nu voi vorbi despre acest lucru, care a fost fantastic și asupra lui mă voi apleca cu multă dragoste prin intermediul unui alt material. În clasă atenția mi-a fost atrasă de către un coșuleț în care tronau mai multe pachete de biscuiți dar și câteva cutii cu iaurt. Semn că aceste ”bunătăți” ar fi trebuit să reprezinte masa copiilor. Dar nu era! Cu toate că am prins și o pauză în care mă așteptam ca elevii să se repeadă asupra hranei acordate de către stat, cei mai mulți dintre ei și-au scos din bagaje tradiționalul sandwich pe care l-a preparat acasă mama lor sau cineva foarte apropiat. Semn că elevii din cele mai multe școli constănțene nu apreciază biscuiții (de multe ori aceștia sunt înlocuiți de cornuri) sau iaurtul în pauzele de la școală. Nu este o regulă generală dar foarte mulți dintre elevi iau acasă aceste produse pentru a hrăni pisicile sau cățeii din fața blocului sau alte animăluțe care le umplu timpul. Programul ”Cornul și laptele” a fost introdus în școlile românești încă din anul 2002 și s-a bucurat de succes la început. Însă odată cu trecerea timpului, interesul a foarte mulți copii pentru aceste produse a scăzut simțitor. Nu vreau să fiu înțeleasă greșit! Mă refer strict la copiii care provin din familii bine situate și care nu au nevoie de acest ajutor din partea statului. Pe de altă parte, am fost și la școli mai sărace, în special la școli din mediul rural, în care cornul și laptele păreau nesemnificative față de nevoia mare de hrană a copiilor. Există multe sate în care mulți dintre elevi merg la școală special pentru a beneficia de aceste produse alimentare. Dacă nu ar fi o foarte mare problemă socială, ar fi extrem de simplu să facem diferite comparații. Ne vom hazarda însă și vom face câteva comparații. În școlile mai sărace ale județului – cum este cazul școlii din Vadu – alimentele sunt primite de către toți copiii, fie că le plac sau nu foarte mult. Dar le mănâncă! Pe de-o parte din cauza situației precare a familiilor lor, pe de altă parte pentru că ei știu că dacă le primesc trebuie să le mănânce sau să le ia acasă. La clasele mici situația pare destul de simplă, aproape indiferent despre ce școli sau localități vorbim. Există școli în județ unde numărul copiilor care merg la școală a crescut simțitor după ce au început să se acorde aceste alimente. Problemele încep să apară în cazul elevilor care au trecut de clasa a V-a.
Proiect în stadiul de … proiect
În urmă cu câteva luni, mai exact în luna iulie a acestui an, a fost lansat în dezbatere publică de către Ministerul Educației proiectul de ordonanță de urgență privind aprobarea Programului național de acordarea unui supliment alimentar sub forma unui pachet alimentar sau a unei mese calde pentru elevii din învățămânul primar și gimnazial. Potrivit propunerii, începând din anul școlar 2016 – 2017 se acordă, cu titlu gratuit, elevilor din învățământul primar și gimnazial un supliment alimentar sub forma unui pachet alimentar sau a unei mese calde pe zi în perioada desfășurii activității didactice. Conform proiectului, elevilor le va fi acordată o masa caldă în valoare de șapte lei/zi. În județul Constanța acest proiect va fi aplicat în liceul Pedagogic și la școala din Dobromir. Dat fiind faptul că duminică se desfășoară procesul de votare și probabil se va desfășura în clasele unității de învățământ, la Dobromir nu am reușit să stăm de vorbă cu nimeni. La liceul Pedagogic am reușit să stăm de vorbă cu o doamnă care ne-a spus că va mai dura până când acest proiect va fi implementat. Deocamdată sunt discuții la nivel ministerial și este posibil ca pe la începutul anului viitor să vedem acest proiect pus în practică. Până atunci însă, produsele care rămân nemâncate în școli sunt ridicate de către niște fundații care le donează mai apoi diferitelor centre de copii.
Comentarii pe Facebook
Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta