Directorul APMC, Dan Nicolae Țivilichi, a susținut astăzi ultima conferință de presă din acest an. Pentru început, el a precizat că anul acesta a fost unul bun, în care a a crescut cu 5% traficul. În ceea ce privește veniturile pe mp pentru operatorii portuari, el a spus că sunt de peste 7 euro/mp, iar chiria reprezintă cel mult 1-2% din veniturile administrației. ”Administrația se concentrează pe creșterea fluxului de mărfuri”, a declarat Țivilichi. ”Prin această politică urmărim creșterea veniturilor administrative, pe de-o parte, și creșterea operatorilor privați, pe de altă parte”, a mai spus Țivilichi. În declarația dată presei, directorul AMPC s-a referit și la diversificarea fluxului de marfă. ”Portul Constanța devine pentru al doilea an consecutiv principalul exportator de cereale al Europei. Pentru a putea fluidiza acest trafic, administrația, colegii portuari, ACN, au depus toate diligențele pentru a reuși să facem Dunărea navigabilă. Este foarte important să devenim un port de tranzit.”, a precizat directorul gerneral Dan Țivilichi.
Investițiile preconizate pentru viitor
Investițiile pe care le are în vedere CN APM SA se referă în special la infrastructura portuară. În cadrul programului de finanțare Mecanismul pentru Interconectarea Europei (MIE) / “Connecting Europe Facility” (CEF), Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța, în calitate de beneficiar și Agenția Executivă pentru Inovare și Rețele (INEA), în calitate de autoritate de management, au semnat pe 24 octombrie 2016 contractul de finanțare nr. INEA/CEF/TRAN/M2015/1131569, având ca obiect realizarea proiectului de investiție: ”Modernizarea infrastructurii și protecția mediului în Portul Constanța – PROTECT”. Perioada de implementare a proiectului: 01.07.2016 – 31.07.2019. Bugetul proiectului este de: 12,696,125 EUR (fără TVA), din care: 85% rata de finanțare CEF10,791,706 EUR și 15% contribuție de la bugetul de stat – 1,904,419 EUR. CNAPMC are în vedere construcția unui terminal de gaze naturale lichefiate în zona fluvio-maritimă a portului Constanța. La el vor avea acces navele fluviale care au motorizare pe LNG. Capacitatea terminalului și costul lui nu a fost stabilite încă. Un proiect prioritar îl reprezintă dragajul de investiție, care va aduce adâncimile la dană la cotele proiectate. Valoarea proiectului este de 40 milioane euro, cererea de finanțare urmând să fie depusă în 2017, din fonduri europene. Este un proiect aşteptat încă de la construcția inițială a portului. Lucrările vor ajuta la dezvoltarea anumitor zone care acum au nevoie de adâncimi mai mari, pentru că s-au dezvoltat din punct de vedere comercial şi al suprastructurii. De asemenea a fost lansată procedura de achiziții publice privind dragajul de întreţinere, lucrări a căror valoare se ridică la 5,2 milioane euro. Pe plan mediu și lung se are în vedere dezvoltarea molului III – IV, un proiect major cu o valoare estimată de un miliard de euro. Aplicația pentru finanțarea acestui proiect va fi depusă în 2017, urmând ca procedura să fie demarată din 2018. Se vor câștiga noi teritorii, aproximativ 125 ha teren nou, cu acces la adâncimi mari.
Modernizarea accesului în port pe la poarta 1
Proiectul CIVITAS Portis, proiect european în care CN APM face parte din consorțiul „Constanța“ în care lider este Primăria Constanța, a debutat în 2016 și este în plină desfășurare. În prezent, se identifică proiectele de armonizare între Master Planul Portului Constanța și Planul de Mobilitate al municipiului Constanța, care urmărește realizarea unui sistem de transport eficient, integrat, durabil și sigur, care să promoveze dezvoltarea și care să asigure o bună calitate a vieții. Un prim pas îl va reprezenta modernizarea accesului în port pe la Poarta 1, care va conduce la descongestionarea traficului rutier între port și oraș. În acest moment se monitorizează fluxurile de acces în momentele de vârf, astfel încât, după implementarea proiectului, să ne asigurăm că aplicarea acestuia va determina un tranzit mai rapid al zonei de acces port – oraș, care să vină în sprijinul lucrătorilor portuari. Pentru a armoniza proiectele PORTIS cu societatea civilă, se are în vedere înființarea unui forum de dezbatere format din autorități locale și companii private.
Comentarii pe Facebook
Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta