Actual
Navigatorii sunt într-o situaţie FĂRĂ PRECEDENT. Vezi ce măsuri solicită
Published
5 ani agoon
Sindicatele europene sub reprezentarea Federaţia Europene a Transportatorilor (ETF) au ridicat problema majoră cu care se confruntă transporturile europene. Astfel a fost înaintată de ETF o scrisoare către comisarul pentru transporturi din cadrul comisiei europene, Adina Vălean.
Pentru transporturile maritime se solicită excepţii pentru navigatori de la măsurile de interzicerea circulaţiei instituite de statele europene. Navigatorii sunt foarte importanţi pentru menţinerea în funcţiune a sectorului maritim şi a schimburilor comerciale ţi de aceea repatrierea navigatorilor trebuie asigurată in deplină siguranţă.
Totodată, reprezentanţi ai IMO, ai ISF(International Shipowner Association) şi ITF, inclusiv Grupul de Negociere (JNG) discută despre problemele grave cu care se confruntă transportul maritime, prin decizia multor ţări de interzicere a circulaţiei şi închiderea graniţelor.
Companiile de navigaţie au suspendat pentru 30 de zile orice schimb de echipaj, din cauza imposibilităţii efectuării lor.
“Mai mult, din ce în ce mai multe ţări care acordă pavilioane navelor au început să acorde derogări de la aplicarea unor convenţii internaţionale. O altă problemă discutată este aceea legata de datele de valabilitate ale certificatelor de competenţă şi a actelor de identitate ale navigatorilor, care ajung să expire sau au expirat.
România a transmis către IMO prin reprezentantul CERONAV, Ovidiu Cupşa, punctul de vedere oficial în acest context.
O decizie privind rezolvarea acestor probleme este aşteptată cu foarte mare interes.”, a precizat conducerea Sindicatului Liber al Navigatorilor.
La rândul său, Sorin Ovidiu Cupşa, ambasador IMO a scris pe pagina sa de Facebook:
Personalul din transporturile navale este în prima linie!
Economia mondială are ca și coloană vertebrală marina comercială. Aproape 90% din mărfuri (alimente, medicamente, echipamente, materii prime etc) au și o componentă de transport pe mare. Transportul și telecomunicatiile – alături de sistemele medical, alimentar, ordine publică și apărare și serviciile publice – face parte dintre ramurile esențiale ale economiei.
Pandemia de COVID 19 a schimbat tot ce știam despre transporturile internaționale. România are peste 30.000 de marinari și peste 10.000 personal navigant fluvial, la care se adaugă zeci de mii de oameni din industria navală și conexă. Expunerea atât fizică cât și economică a acestui personal la efectele pandemiei este foarte mare.
Astăzi schimburile de echipaje la nave se fac cu mare greutate sau sunt amânate din cauza închiderii unor granițe, porturi, aeroporturi, carantine etc. Mii de marinari români sunt blocați la nave și alte mii pe uscat.
O mare parte din economia Constanței și a țării depinde de marinari, lucrătorii portuari off-shore și industriile conexe: operatori, training, crewing, navluri, șantiere etc. Aproape fiecare familie are un membru sau un apropiat care lucrează în această industrie.
MT, ANR, CERONAV, SLN, APMC, operatori, agenții de crewing – toate autoritățile și companiile sunt implicate în identificarea de soluții în contextul scăderii mobilității navelor, a reducerii traficului naval, a îngreunării schimburilor de echipaj și a tuturor operațiunilor uzuale.
S-au modificat norme legale, s-au instituit proceduri de urgență, se respectă norme de prevenție, s-a redus activitatea neesențială, se fac cursuri on-line etc.
Problema schimburilor de echipaj afectează marinarii nu doar economic, ci și din punct de vedere a conformității certificatelor, care este esențială pentru menținerea în flotă.
Pentru cei blocați la uscat facem toate eforturile la nivel instituțional să continuăm cursurile și să eliberăm certificatele, în condițiile respectării stării de urgență.
La un moment dat schimburile vor exploda și România nu-și poate permite să își scoată marinarii din flota mondială, în acel moment, din cauza unor certificări neconforme.
Dar și pentru marinarii a căror ambarcare se prelungește, certificarea poate deveni o mare problemă la controalele PSC și a altor autorități.
Dincolo de cadrul instituțional, fiecare om din domeniul naval are datoria să se implice, să caute și să propună soluții autorităților și instituțiilor naționale și internaționale
În sensul reducerii efectelor economice și sociale fiecare trebuie să facă demersuri, la nivelul de competență și înțelegere pe care îl are.
Până astăzi am inițiat o serie de demersuri și cred că se pot identifica și altele.
- Menținerea cursuror obligatorii la CERONAV, cu acordul ANR si MT, prin transmiterea lor on-line și însușirea competențelor practice cu respectarea normelor impuse de situația de urgență.
Sper ca această măsură să o putem menține pe tot parcursul acestei situații, cu acordul autorităților, înțelegerea personalului navigant și efortul personalului CERONAV.
2.Transmiterea, în calitate de Ambasador Maritim, a unei scrisori către Secretarul General IMO, prin care am cerut prelungirea automată a valabilității certificatelor cu 4 luni.
La nivel mondial sunt sute de mii de marinari blocați la nave, iar demersul este în asentiment cu dorința autorităților române, a altor state din UE și din lume.
Este o măsură necesară la nivel mondial, pentru a evita neconformitatea certificatelor, care ar putea duce la adevărate drame individuale și colective.
- Crearea unui grup de comunicare internațional pe FB: MARITIME VERSUS COVID-19.
Se pot transmite informații, situații privind schimburile la navă, situația aeroporturilor, sfaturi personale etc.
Grupul este activ. Până la acest moment sute de marinari, oameni din industria maritimă, membri ai familiilor lor s-au înscris în acest grup și vă invit să o faceți în continuare. - Propunerea către DN a MT ca între măsurile de protejare a populației să intre și măsuri de amânare a obligațiilor fiscale și a ratelor bancare pentru marinarii care nu reușesc să plece la navă din cauza crizei.
Am văzut că guvernul face eforturi și instituie norme naționale pentru a reglementa aceste situații la nivelul întregii populații afectate de starea de urgență - Propunerea către DN a MT ca între măsurile guvernamentale să fie introduse și firmele de crewing, a căror activitate este afectată în această perioadă.
Am văzut, de asemeea, că guvernul adoptă măsuri fiscale și bancare integrate pentru reducerea impactului asupra fiecarui agent economic aflat în asemenea situație.
În aceste momente fiecare dintre noi, la nivel instituțional sau personal, trebuie să fie solidar, să-și păstreze calmul și să găsească sau măcar să propună soluții concrete.
Personal aștept propuneri de la fiecare dintre dumneavoastră, pe toate canalele de comunicare și voi încerca să mă implic atât cât îmi permite înțelegerea, competența și experiența de viață.
Sănătate maximă tuturor!
Foto: SLN
Comentarii pe Facebook
Am devenit jurnalist în urmă cu foarte mulţi ani, pe la începutul lui 1992. Era dificil, pentru că lumea era avidă de informaţii, iar adunarea acestora presupunea foarte multă muncă. Redacţia ziarului Telegraf a constituit lansarea mea în presă, iar viaţa mea personală a devenit extrem de simplă: lucram de dimineaţa până în cursul nopţii. După vreo 6 ani, timp în care am început să fac şi televiziune, la TV Neptun, am decis să plec la subredacţia de Constanţa a ziarului Naţional. Acela a fost momentul în care am lucrat în paralel în presa scrisă şi în cea audio, la mai multe posturi de radio, începând cu Europa FM şi terminând cu Mix FM. A venit apoi perioada în care mi-am dorit mai mult şi am continuat să fac şi televiziune, la Antena 1, iar apoi la B1TV. Însă presa scrisă a rămas, mereu, marea mea pasiune. Am ajuns redactor şef adjunct la Observator de Constanţa, unde am rămas mai bine de 10 ani. Apoi am stabilit că ajunge cu genul acesta de muncă în care îţi neglizeji familia, că este cazul să fac altceva. Şi am devenit PR! După 5 ani, mi-am reamintit că doar presa mă satisface din toate punctele de vedere! Motiv pentru care ... iată-mă!