Published
2 ani agoon
By
Tatian IorgaConducerea Primăriei Constanța a pus în dezbatere publică proiectul de hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor la nivelul municipiului Constanța în anul 2023. În principal, administrația locală propune indexarea taxelor și impozitelor cu rata inflației, însă în cazul taxei de salubritate, Chițac și compania propune o creștere importantă. În prezent, taxa de salubritate este de 7,5 lei/persoană/lună, însă, de la 1 ianuarie, prin prezentul proiect, Chițac și compania propun ca taxa de salubritate să fie de 14 lei/lună/persoană, adică o creștere 6,5 lei. Asta înseamnă o creștere este de 86,66%. O persoană va plăti 168 de lei pe an, iar o familie cu patru persoane 672 de lei/an.
„În vederea scăderii de la plata taxei de salubrizare persoana interesată va depune o cerere la care va anexa documente justificative. Scăderea de la plata taxei de salubrizare se face începând cu data de întâi a lunii următoare celei în care se face dovada că nu a mai locuit pe raza municipiului Constanța. În lipsa acestor date scăderea se va realiza începând cu data de întâi a lunii următoare celei în care se depune cererea.
(11) În vederea urmăririi corectitudinii declarării numărului de persoane existente în fiecare apartament, asociaţiile de proprietari au obligaţia să furnizeze, ori de câte ori este nevoie, informaţiile necesare legate de cele menţionate mai sus.
(12) Taxa de salubrizare se plăteşte în 2 rate egale, respectiv:
Taxa de salubrizare de până la 50 de lei inclusiv, se plătește integral până la primul termen de plată. Sunt scutite de la plata taxei de salubrizare următoarele categorii de contribuabili:
Scutirea de la plata taxei de salubrizare, se acordă pe bază de cerere, proporţional cu perioada rămasă până la sfârşitul anului, începând cu luna următoare celei în care persoana în cauză prezintă actele prin care se atestă încadrarea în una din categoriile sus-menţionate. Copiile certificate pentru conformitate cu originalul a actelor rămân ca documente justificative la compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale.“
Taxele și impozitele pe clădiri
„Calculul impozitului/taxei pe clădiri datorat(e) de persoanele fizice și persoanele juridice pentru clădirile nerezidențiale
Art. 5 Impozitul/taxa pe clădiri pentru clădirile nerezidențiale și clădirile-anexă aferente se calculează prin aplicarea cotei de 1,3% asupra valorii clădirii.
Art. 6 Pentru clădirile nerezidenţiale utilizate pentru activităţi din domeniul agricol, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii clădirii.
Art. 7 – (1) Valoarea clădirii se determină conform prevederilor art. 3 alin. (1).
(2) În situaţia în care valoarea din Studiul de piaţă administrat de Camera Notarilor Publici Constanța este mai mică decât ultima valoare înregistrată în baza de date a Serviciului Public de Impozite, Taxe și alte Venituri ale Bugetului Local la data de 31 decembrie 2022, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de 1,3% asupra acestei ultime valori.
Art. 8 – (1) În cazul clădirilor nerezidențiale utilizate în scop comercial (spații comerciale), amplasate în zona și la frontul arterelor prevăzute la alin. (2), în care nu se desfășoară activități economice, fiind neutilizate/închise pe o perioadă mai mare de 30 de zile consecutive în cursul unui an calendaristic, impozitul/taxa stabilit(ă) conform prevederilor art. 3 și art. 5 se majorează cu o cotă adițională de 50%.
(2) Arterele și zonele sunt următoarele:
– zona peninsulară;
– bd. Tomis, tronsonul cuprins între bd. Aurel Vlaicu și str. Traian;
– bd. Mamaia, tronsonul cuprins între str. I G Duca și intrarea în stațiunea Mamaia;
– bd. 1 Decembrie 1918;
– bd. Al Lăpușneanu;
– str. Traian;
– str. Ștefan cel Mare;
– str. I G Duca;
– bd. Ferdinand.
(3) Majorarea impozitului/taxei pe clădirile care intră sub incidența alin. (1) se aprobă prin hotărâre a consiliului local. Proiectul de hotărâre se inițiază de primar, în baza documentației transmise de către Direcția Generală Poliția Locală. Hotărârea consiliului local are caracter individual și cuprinde elementele de identificare ale imobilului potrivit nomenclatorului stradal, precum și datele de identificare ale proprietarului sau ale deținătorului imobilului.
(4) Majorarea se aplică în anul fiscal următor celui în care se adoptă hotărârea prevăzută la alin. (3).
(5) Majorarea prevăzută la alin. (1) nu se aplică în cazul spațiilor comerciale neutilizate/închise ca urmare a intervenirii următoarelor situații:
(6) Hotărârea consiliului local se comunică în termen de 30 de zile de la data aprobării SPIT-VBL în vederea efectuării modificărilor în evidența fiscală. Calculul impozitului/taxei pe clădiri datorat(e) de persoanele fizice și persoanele juridice pentru clădirile care cuprind spaţii cu destinaţie rezidenţială şi spaţii cu destinaţie nerezidenţială
Art. 9 Pentru clădirile care au în componenţă atât spaţii cu destinaţie rezidenţială, cât şi spaţii cu destinaţie nerezidenţială, impozitul/taxa pe clădiri se determină în funcţie de destinaţia suprafeţelor cu o pondere mai mare de 50% şi se calculează prin aplicarea cotei corespunzătoare destinaţiei majoritare, asupra valorii întregii clădirii.
Întregul proict poate fi consultat aici: