Phishingul reprezintă o formă de activitate infracțională care constă în obținerea unor date confidențiale, cum ar fi: date de acces pentru aplicații de tip bancar, aplicații de comerț electronic sau informații referitoare la carduri de credit, folosind tehnici de manipulare a datelor identității unei persoane sau a unei instituții (instituții de credit, platforme de comerț on-line) ce oferă servicii de interes public.
Polițiștii constănțeni atrag atenția asupra acestui tip de infracțiune, care poate avea drept urmare golirea conturilor bancare, pentru ca cetățenii să nu devină victime ale fenomenului. La prima vedere, aceste e-mail-uri sau comunicări de tip SMS, pot părea legitime. Infractorii informatici se bazează pe faptul că oamenii sunt ocupați și nu verifică în detaliu forma textului, adresa de corespondență de pe care este trimis e-mail-ul sau acuratețea limbajului.
Cum funcționează?
De multe ori, aceste e-mail-uri imită logo-ul și designul mesajelor reale, primite de la bancă. În general, prin corespondența respectivă vi se solicită să descărcați un atașament sau să deschideți un link pentru actualizarea datelor personale, utilizând, de regulă, un limbaj care sugerează urgența.
Ce puteți face?
- Fiți extrem de atenți dacă primiți mesaje aparent „din partea băncii” prin care vi se solicită date sensibile – date despre cont, parole, numărul de card, număr de telefon sau adresă de email, sugerând urgența – „în caz contrar se va bloca cardul bancar”;
- Citiți cu atenție mesajele – comparați adresa expeditorului cu cea din corespondențele anterioare; verificați eventuale greșeli gramaticale sau exprimări incoerente;
- Nu deschideți link-uri și nu descărcați atașamente din astfel de mesaje;
- Un mesaj cu un cod de autorizare nu va veni atunci când trebuie să primiți bani sau actualizarea datelor de contact în relația cu banca, iar dacă vi se cere un astfel de cod înseamnă, de fapt, că autorizați o plată sau acordați unei terțe persoane accesul la aplicația bancară și respectiv la contul dumneavoastră;
- Dacă aveți suspiciuni cu privire la o astfel de solicitare, sunați la bancă și cereți o confirmare a informațiilor solicitate;
- Dacă ați fost victima unui atac de tip „phishing”, anuntați imediat banca, în scopul blocării cardului, și adresați-vă Poliției!