Societate
Aveți grijă de la cine vă comandați mancarea! Ce au descoperit inspectorii ANPC la Glovo, Food Panda și la Takeaway.com
Published
5 ani agoon
După cazul artistului Laurențiu Duță, care a ajuns de urgență la spital și a fost operat pentru că înghițise o bucată dintr-un tacâm de plastic, inspectorii de la Protecția Consumatorilor au început verificările la firmele care le produc, precum și la firmele care livrează mâncare la domiciliu.
Potrivit președintelui ANPC, Horia Constantinescu, controlul s-a efectuat ca urmare a reclamațiilor inregistrate la CPCMB cu privire la faptul ca nu au fost onorate si respectate complet unele comenzi, nu s-au respectat ingredientele declarate in preparatele culinare livrate sau nu au fost acordate discounturile afișate, precum și nefuncționarea sistemului de efectuare a plății, la operatorii economici SC Glovoappro SRL precum SC Food Panda Ro SRL si SC Hellohungry SA
“Au fost transmise prin email invitații către acești operatori economici, iar acțiunile de control au fost finalizate la sediul CPCMB la data de 22.11.2019, când au fost intocmite 3 procese verbale de constatatare contravenție aplicându-se sancțiuni contravenționale in valoare de 15000 lei și trei avertismente. La extinderea verificărilor s-au solicitat documente din care să reiasă ultimele 15 livrări efectuate cât și denumirea operatorilor economici de la care au fost preluate comenzile, lista unităților de alimentație publică cu care dețin contracte de colaborare, precum și modele de contracte incheiate cu aceștia, documente care să ateste autorizarea echipamentelor in care sunt transportate comenzile, termenii și condițiile de utilizare a site-urilor sau platformelor pe care le dețin. Regulamentul CE nr. 852/2004, anexa II, cap. IV, prevede ca “Mijloacele de transport și/sau containerele utilizate la transportul produselor alimentare trebuie să fie curate și in bună stare pentru a proteja produsele alimentare de containere și trebuie, dupa caz, să fie concepute și construite in așa fel incât să permită curățarea și/sau dezinfectarea adecvată.””, se arată în documentul ANPC.
5 reclamații pentru Food Panda
În cazul SC Food Panda SRL, precizează Horia Constantinescu, căreia ii aparține aplicația foodpanda.ro au fost instrumentate cinci reclamații care nu s-au putut concluziona și au fost soluționate amiabil.
“La momentul efectuării controlului s-a procedat la verificarea rucsacelor de transport comenzi produse alimentare și s-a constatat faptul că pereții reglabili din interior, din material termoizolant nu realizează o izolare completă a produselor alimentare calde de reci, astfel incât să nu existe transfer termic intre produse. Totodata, din declarațiile verbale ale angajatilor care efectuau activităti de transport produse alimentare cu rucsace termoizolante, a rezultat că igienizarea acestora se realiza cu șervețele umede, alcool sanitar, fără a avea cunoștință de alte procedee de igienizare. Din verificarile efectuate s-a constatat că operatorul economic nu dispune de o procedură care să prevadă modalități de sigilare ale ambalajelor produselor alimentare, la preluarea acestora de la furnizori și nici o procedură de igienizare a genților termoizolante utilizate, folosind in cadrul serviciilor prestate proceduri nesigure. Operatorul economic a fost sancționat contravențional conform OG21/92 modificată, articolul 7c liniuta 1/art. 5(2)a coroborat cu art.7 din OG2/2001 cu avertisment”, precizează șeful ANPC.
Sancțiuni și pentru Glovo
Astfel, în cazul operatorului economic SC Glovoappro SRL, ce deține aplicația glovoapp.com au fost instrumentate șase reclamații, constatându-se că operatorul economic denota un comportament incorect in relația cu consumatorii.
“Din verificarea modului de compartimentare a rucsacelor de transport comenzi produse alimentare, s-a constatat faptul că pereții reglabili din interior, din material termoizolant nu realizează o izolare completă a produselor alimentare calde de reci, astfel incât să nu existe transfer termic intre produse, iar din declarațiile verbale ale angajaților a reieșit faptul că igienizarea acestora se realizează cu servețele umede, bicarbonat de sodium, alcool sanitar sau in cada proprie de acasă prin spălare, fără a avea cunoștință de alte procedee de igienizare.
Astfel, și in acest caz s-a constatat că operatorul economic nu dispune de o procedură care să prevadă modalități de sigilare ale ambalajelor produselor alimentare, la preluarea acestora de la furnizori și nici de igienizare a genților termoizolante utilizate, folosind in cadrul serviciilor prestate proceduri nesigure.
Operatorul economic a fost sancționat contravențional conform OG21/92 modificată, articolul 9/ articolul50(1) litera c și articolul 7c liniuta 1/ articolul 5(2) a coroborat cu art.7 din OG2/2001 cu amendă in valoare de 5000 lei și avertisment”, spune Horia Constantinescu.
N-a scăpat nici takeaway.com
În cazul operatorului economic SC Hellohungry SA, căruia ii aparține aplicația takeaway.com au fost instrumentate două reclamații, constatându-se că operatorul economic nu a respectat conditiile prescrise si declarate, deoarece a acceptat prin platforma sa, o comanda in valoare de 30 de lei, iar ulterior i-a fost comunicat consumatorului, direct de către reprezentații restaurantului, că pentru a putea livra produsele, comanda minimă trebuie să fie de 50 lei, fapt ce denotă un comportament incorect in relația cu consumatorii.
“Operatorul economic SC Hellohungry SA a pus la dispoziție procedura de igienizare a genților termo, genți folosite la transportul produselor livrate, contractul de prestări servicii nr. 10/16.05.2019 incheiat cu societatea S.C. Eco Clean S.R.L., pentru igienizarea genților, tricourilor, hanoracelor și gecilor folosite de livratorii societății, cât și ultimele două facturi emise pentru prestări servicii de curățătorie. Operatorul economic SC Hellohungry SA a prezentat 4 modele de genți in care se livrează mancarea, declarând că transportul produselor se efectuează in genți separate, in funcție de produsele alimentare livrate (cele calde, separat de cele reci). Totodată a reieșit faptul că operatorul economic nu dispune de o procedură care să prevadă modalitățile de sigilare a ambalajelor produselor alimentare la preluarea acestora de la furnizori, astfel se constată faptul că S.C. Hellohungry S.A. folosește in cadrul serviciilor prestate proceduri nesigure. Operatorul economic a fost sancționat contravențional conform OG21/92 modificată, articolele 9/ art.50(1) litera c și art. 7 litera c liniuța 1/art. 5(2) litera a coroborat cu art.7 din OG2/2001 cu amendă in valoare de 10000 lei și avertisment”, explică Horia Constantinescu.
ALTE MĂSURI! În cazul operatorilor economici SC Glovoappro SRL si SC Food Panda SRL, s-a dispus măsura de refacere a serviciului de preluare produse prin implementarea unei proceduri care să prevadă modalitățile de sigilare a ambalajelor produselor alimentare livrate, precum și implementarea unei proceduri de igienizare a genților termoizolante in conformitate cu art. 15(1) din OG21/92 modificată.
Totodată, in conformitate cu art.15(1) din OG21/1992 modificată, pentru operatorul economic SC Hellohungry SA s-a dispus măsura de refacere a serviciului de preluare produse prin implementarea unei proceduri care să prevadă modalitățile de sigilare a ambalajelor produselor alimentare livrate.
În baza listelor puse la dispozitie de operatorii economici menționați mai sus, s-au contactat unitatile de alimentatie publica, pentru a pune la dispozitie Facturile si Declaratiile de conformitate pentru tacamurile de plastic achizitionate de acestia si puse la dispozitia consumatorilor. Lista de furnizori tacamuri plastic, o atașăm prezentei.
“Chiar si acolo unde lucrurile par nereglementate, aceasta autoritate semnaleaza din nou ca interesele consumatorilor trebuie respectate! Cea mai importanta ramane siguranta acestuia!”, completează șeful ANPC.
Vă recomandăm să citiți și:
Laurențiu Duţă, INTERNAT de URGENŢĂ la spital după ce a înghițit jumătate dintr-un tacâm de plastic
foto: ilustrativ
Comentarii pe Facebook
Activitatea mea profesională nu este una complicată. Am descoperit frumusețea textului jurnalistic în 2002 în redacția cotidianului “Replica de Constanța”, unde am fost redactor timp de 5 ani și jumătate, după care am ales ca întrebările incomode pe departamentul Politică / Administrație să le adresez din redacția unui alt important cotidian constănțean. “Observator de Constanța” a fost pentru 8 ani locul unde m-am dezvoltat profesional, am cunoscut oameni din toate categoriile sociale și am primit aprecieri pentru fiecare efort depus. În 2015, am ales întreruperea activității pentru a mă alătura unei echipe de campanie electorală pentru alegerile locale din vara lui 2016. Experiența a fost interesantă, însă dorul de tastele laptopului unde-mi scriam materialele de presă nu m-au lăsat să-mi doresc o carieră în administrație. Așa am ales “Ordinea.ro”!