În cursul zilei de azi, la Prefectura Constanţa a avut loc şedinţa Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, cu reprezentanţi de la nivelul structurilor centrale, în care s-au discutat măsurile ce urmează a fi luate în ceea ce priveşte situaţia de la bordul navei “Quenn Hind” scufundată în portul Midia.
Încă de dimineaţă, subprefectul Ionuţ Done a anunţat că şedinţa este fără participarea presei.
Jurnaliştii care au dorit să asiste la discuţii au fost împiedicaţi să urce la etajul 1, acolo unde avea loc şedinţa. Au fost făcute numeroase demersuri şi, într-un final, s-a dat telefon ministrului Afacerilor Interne, Marcel Vela, care a aprobat accesul presei la şedinţă.
De-abia după aceea, jurnaliştilor li s-a permis să intre în sală şi să asiste la discuţii.
Iată ce spune şeful IGSU despre intervenţie
Şeful IGSU, Dan Paul Iamandi, a declarat în faţa jurnaliştilor că sunt 35 de pompieri care aşteptă să primească ok-ul autorităţilor pentru a interveni.
” Intervenția a fost foarte dificilă, pentru că nava a fost aplecată pe o parte și era o singură cale de acces și aceea foarte îngustă, și tot pe acolo trebuiau scoase și animalele. Ele, chiar dacă sunt vii, sunt foarte grele acum pentru că lâna este îmbibată cu apă, se acționează foarte greu, pentru că și în interior poziția salvatorilor era dificilă, erau scafandri în interior. În continuare, ne concentrăm pe salvarea oilor care mai sunt în viață, se pare că mai sunt, acum se apropie navele de vasul eșuat, vom mai salva ce se poate salva, timpul este scurt. Ședința de azi a avut ca scop inițierea unui plan de acțiune pe termen scurt și mediu pentru a putea prevedea fiecare pas făcut în continuare până la neutralizarea cadavrelor. După ora prânzului, după ce venim din teren, ne vom vedea din nou cu toți reprezentanții autorităților locale care intervin pentru a semna un plan de acțiune, de analiză, să vedem cine va efectua extragerea cadavrelor din vas, cine le va transporta și cine la va incinera. Vom avea și un plan de incinerare, să știm în câte zile le vom incinera”, a declarat șeful IGSU, Dan Paul Iamandi.
Tot el a deocamdată este cod de furtună şi nu se poate pune în viaţa salvatorilor. De asemenea, a mai specificat că la Midia au fost montate pe mal două corturi încălzite pentru a asigura staţionarea medicilor veterinari aflaţi la faţa locului pentru a trata animalele scoase din apă. El a mai precizat că la ora actuală nu există nici un risc epidemiologic.
Vezi ce declaraţii a făcut Alexandru Mezei, director al ANR:
„La ora actuală se acţionează pentru salvarea eventualelor animale care mai sunt vii, după care urmează să se cureţe acvatoriul şi de cadavrele existente. Şi salvarea animalelor şi a cadavrelor trebuie făcută fără să expunem salvatorii la riscuri deosebite.
La ora actuală nu există risc biologic.
Din declaraţii a reieşit că nava ar fi fost înclinată puţin. La navele care încarcă cherestea, înclinarea permisă este spre exemplu de 8 grade. Această navă avea 3 grade când a plecat de la cheu.
Comandantul a declarat că redresează nava şi că nu sunt probleme. Această înclinare nu reprezintă o problemă. Acum investigăm, să luăm date de la piloţi, comandant, există contradicţii în aceste declaraţii.
Nava nu este abandonată. Este abandonata din cauza accidentului, pentru că era în pericol.
O navă este verificată când pleacă dintr-un port? Referitor la anumite obiecte care se aflau pe puntea superioara şi nu aveau ce să caute acolo? Haideţi să ne lămurim. Comandantul este singurul stivator la navă, care are grijă de marfă şi răspunde de ea, si de marfă şi de echipaj şi de siguranta navigaţiei. Nu e cineva care urcă la navă şi îi spune unde să pună marfa. El îşi asumă (n.r. – toate aceste lucruri) pentru că el le cunoaşte. Calculele de stabilitate şi le face domnul comandant. Această navă nu e la primul transport.
Există undeva probabil o cauză. E posibil, spre deosebire de voiajele anterioare, aveau şi alt comandant, este posibil să fi încărcat furajele pe punte şi nu în siloz.
Ca sa fiu categoric, este uşor să spui că o scoţi într-o zi, o lună… Costa Concordia a fost scoasă în doi ani. Dacă vine cineva şi îmi spune că o scoate într-o săptămână, lăsaţi-mă să nu îl cred. Este iarnă, porturi închise…cercetarea unui astfel de eveniment poate să dureze şi doi ani.
Căpitănia poate bloca plecarea unei nave dacă nu e încărcată cum trebuie? Cine spune cum e încărcată? Nu verifică nimeni. Comandantul depune la căpitanie documentele.”, a declarat în cadrul şedinţei Alexandru Mezei, şeful ANR Constanţa.