Mâine, 1 octombrie 2021, Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură din Constanța organizează o dezbatere cu agenții economici care își desfășoară activitatea pe bulevardele 1 Decembrie și Alexandru Lăpușneanu. La baza inițiativei se află solicitările venite din partea mai multor firme membre ale CCINA, în contextul în care activitatea acestora poate fi afectată chiar până la faliment de proiectul privind modernizarea bulevardului. Și nu modernizarea în sine îi deranjează pe antreprenori, ci faptul că toate parcările de pe bulevard vor fi desființate pur și simplu. E limpede că activitățile comerciale de pe Lăpușneanu vor paraliza, pentru că, în marea lor majoritate, constănțenii nu merg la cumpărături cu trotineta sau autobuzul. Clienții vor prefera mall-urile care au parcări, iar magazinele stradale vor rămâne cu ochii în soare. Fără cumpărători, comerțul stradal se stinge cu totul. O demonstrează exemplul străzii pietonale Ștefan cel Mare, care din aorta comerțului stradal a ajuns o venă înfundată. O demonstrează și segmentul fără parcări din bulevardul Tomis, din zona Primăriei, unde prăvăliile stau cu obloanele închise, pentru că bicicliștii și trotinetiștii nu prea veneau la cumpărături.
Temerile antreprenorilor de pe Lăpușneanu că desființarea parcărilor le va distruge afacerile sunt, așadar, justificate. Inițiativa Primăriei Constanța este privită ostil și de către locuitorii blocurilor de pe Lăpușneanu. Elocvente în acest sens sunt miile de comentarii negative care au fost postate de constănțeni pe Facebook de-a lungul ultimilor doi ani. Aceștia se tem că vor trebui să renunțe la mașini, deoarece nu vor mai avea unde să le lase.
Primăria Constanța nu a ascultat aceste mesaje, pentru că pur și simplu opinia locuitorilor în această privință nu i-a interesat niciodată pe decidenți. Iar aici e și călcâiul lui Ahile, pentru că niciodată nu s-a făcut o dezbatere publică pe tema desființării parcărilor, ceea ce nu este chiar legal.
Proiectul de modernizare a fost conceput în această manieră de fostul primar Decebal Făgădău, care a și semnat contractul de finanțare din fonduri europene. Deși în mai multe apariții publice a vorbit de filozofia sa de a-i încuraja pe constănțeni să meargă pe jos, cu trotineta, bicicleta sau autobuzul, Făgădău a ascuns o lungă perioadă de timp planul privind desființarea parcărilor. Acest aspect a fost cunoscut de opinia publică abia după ce proiectul de modernizare a fost aprobat de Consiliul Local. Or o decizie cu un impact atât de negativ pentru mediul privat nu putea fi luată, legal, fără o consultare publică reală.
În campania electorală de anul trecut, Asociația Constanța Altfel, fondată de actualul primar Vergil Chițac, l-a tocat mărunt pe Făgădău pentru problema parcărilor de pe Lăpușneanu. Iar criticile pe această temă au contribuit decisiv la alegerea lui Chițac în funcția de primar al Constanței. Însă după ce s-a văzut cu sacii în căruță, Chițac a îmbrățișat mai toate ideile pe care le criticase înainte la Făgădău. Când era un simplu opozant, Chițac atacase cu asociația sa regulamentul de parcări al Constanței. Dar când s-a văzut primar, a făcut alt regulament, mai extremist, cu universală aplicare pe teritoriul Constanței. Cât de bună este această politică s-a văzut peste vară, când Mamaia a pierdut turiști în fața Năvodariului și a altor stațiuni rivale, spre disperarea investitorilor locali.
Luat la rost că vrea să jecmănească șoferii, noul primar a replicat că nu arată bine orașul cu atâtea mașini. El a mai spus că orașul trebuie să fie al oamenilor, nu al mașinilor – de parcă mașinile nu sunt conduse de oameni, ci de elefanți. Și a mai spus primarul cam tot ce auzisem la fostul primar, despre mersul pe jos, cu autobuzul și cu trotineta.
Evident că, în aceeași logică, Vergil Chițac a continuat și proiectul de desființare a parcărilor de pe Lăpușneanu. Ba chiar, primarul actual și-a pus sloganul ”ConstanțaCuMine” și îndemnul ”aveți încredere” pe poza proiectului. Așadar, vorbim de o asumare totală a inițiativei care va lăsa fără parcare locuitorii, dar și clienții firmelor de pe Lăpușneanu.
Trebuie să mai spunem că lucrările de modernizare au început de mai bine de o lună de zile. Constructorul angajat de Primărie a ras vechile trotuare de pe ambele părți ale bulevardului, pe tronsonul Satul de Vacanță – Bulevard. Totodată, parcările din zonă nu mai pot fi folosite de riverani, fiind blocate cu balize rutiere. De atunci, pe șantier nu s-a mai întâmplat nimic notabil, semn că lucrurile nu evoluează în ritmul potrivit. Un aspect care complică proiectul este legat de înlocuirea rețelelor subterane de utilități, mai ales că pe bulevard crapă în fiecare an, în aceleași locuri, conductele de agent termic primar.
Lăpușneanu este doar o piesă dintr-un puzzle, deoarece și bulevardul 1 Mai, și șoseaua Mangaliei urmează, în curând, o soartă similară. Iar într-un viitor, nu foarte îndepărtat, și alte artere importante se vor moderniza tot fără parcări, spre disperarea locuitorilor și a mediului de afaceri. Câteva mii de firme din oraș vor fi afectate de această viziune a ultimilor doi primari. Și o dată cu ele, angajații lor.
Iar marea problemă juridică este – așa cum am spus mai sus – că populația și firmele afectate de acest proiect nu au fost niciodată consultate. Tocmai de aceea, întâlnirea de la Camera de Comerț ar putea să deschidă probleme mari Primăriei. Cel mai probabil, antreprenorii se vor organiza să înceapă un proces, după modelul prin care și proprietarii de active turistice din Mamaia au contestat recent controversatul regulament al parcărilor.
Comentarii pe Facebook
Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta