Published
4 ani agoon
România va avea la dispoziție în următorii patru ani 30,4 miliarde de euro de la UE pentru redresarea economiei după pandemia de Covid, bani alocați prin mecanismul de redresare numit NextGenerationEU în plus față de bugetul multianual de circa 48 miliarde de euro. Publicația G4Media.ro a prezentat, luna trecută, un draft al planului realizat de autorități pentru cheltuirea acestor 30,4 miliarde de euro, prezentând cele mai importante proiecte de investiții propuse pentru finanțare. Printre ele se numără și un drum expres care leagă autostrada A4 de sudul litoralului, pe un traseu care ocolește lacul Techirghiol pe latura de vest.
Fostul premier Ludovic Orban a declarat, în luna septembrie a.c., la Eforie, că Guvernul a prevăzut realizarea unui studiu de fezabilitate pentru construirea unui drum expres sau chiar autostradă care să permită fluidizarea circulaţiei rutiere între municipiul Constanţa şi staţiunile din sudul litoralului.
„Am prevăzut realizarea unui studiu de fezabilitate pentru construcţia fie a unui drum expres, fie a unui drum pentru a fi pe autostradă, care să nu treacă prin localităţi şi care să aibă legături cu toate staţiunile dintre Constanţa şi graniţa de sud a României. Se va realiza acest proiect, e clar că necesitatea acestui drum expres sau chiar autostradă, care să permită deplasarea rapidă între staţiuni, este un proiect necesar, care va fi realizat”, declara prim-ministrul de atunci, Ludovic Orban, citat de Agerpres.
Ideea construirii unei alternative la DN 39 pentru accesul auto spre sudul litoralului datează din urmă cu zece ani. Mai exact din vremea fostului prefect Claudiu Palaz. Având un mandat delegat din partea Ministerului Transporturilor pentru a se ocupa de urgentarea exproprierilor pe culoarul segmentului de autostradă Cernavodă-Constanța, fostul prefect a anticipat ideea unui by-pass auto între Agigea și 23 August, prin Techirghiol. La câțiva ani distanță, în septembrie 2016, directorul CNADNR – Cătălin Homor a acordat un interviu publicației Hotnews.Ro, în care a vorbit de lansarea proiectului ”Alternativa Techirghiol”. ”Vom pregăti o varianta ocolitoare a lacului Techirghiol si a localității Agigea, pe podul nou [n.r. noul pod peste Canalul Dunăre – Marea Neagră în continuarea A4] și cu înțepare in DN39 după localitatea 23 August.” – declara Homor citat de Hotnews.Ro.
Ruta ocolitoare descrisă de Homor pleca de la descărcarea din autostrada A4 (centura Ovidiu-Agigea), cu traversarea Canalului Dunăre-Marea Neagră pe podul Apollodor, apoi continua pe segmentul de drum existent până la pasajul peste DN 39 din zona RO-RO (la intrare în Eforie Nord). Acest pasaj urma să fie dublat de un pasaj nou, pentru a se asigura benzile de circulație ale unui drum expres. Mai departe, traseul (în lungime de 22 de kilometri) urma să ocolească lacul Techirghiol, prin vest, și să se înțepe în DN 39, la sud de localitatea 23 August. Homor evalua construcția drumului expres la 53 de milioane de euro. Tot el declara că lucrările vor fi executate în regie proprie de CNADNR și avansa optimist ca termen de dare în folosință anul 2018.
În decembrie 2016, Compania a lansat o licitație publică pentru întocmirea documentației tehnice a obiectivului ”Alternativa Techirghiol”: studiu de fezabilitate, proiect tehnic și documentație tehnică pentru obținerea autorizației de construire. Licitația s-a finalizat pe 27 iulie 2019, atunci când Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (fosta CNADNR) a semnat un contract cu firma Consitrans SRL, pentru suma de 5.372.889,41 de lei plus TVA, cu termen de finalizare pe 31 iulie 2021.
Pe 18 decembrie 2019, CNAIR a obținut finanțarea din fonduri europene a studiilor tehnice. Vorbim de o finanțare accesată prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), în valoare de 6.434.029,70 de lei. În contractul de finanțare se prevede posibilitatea decontării cheltuielilor eligibile angajate de la 1 august 2019.
Mai multe detalii într-un articol Ordinea.Ro:
Fonduri europene pentru Studiul de fezabilitate al drumului expres ”Alternativa Techirghiol”
Pe parcursul realizării acestor studii tehnice, s-a prefigurat idee că Alternativa Techirghiol ar putea începe de la un nod rutier cu autostrada A4, care ar putea fi construit în apropierea localității Cumpăna. De altfel, pe 23 septembrie 2020, CNAIR a semnat un contract, cu termen scurt de execuție (8 luni), pentru întocmirea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic pentru nodul rutier de la Cumpăna. În această variantă, ar trebui să se construiască un nou pod peste Canalul Dunăre Marea Neagră pe teritoriul comunei Agigea. Ar fi deja al treilea pod peste Canal la Agigea.
Acest traseu a fost confirmat în perioada campaniei electorale și de actualul deputat PNL Marian Crușoveanu, într-un interviu acordat publicației Constanța 100%. Crușoveanu a declarat că, în urma discuțiilor purtate cu premierul de atunci, Ludovic Orban, s-a prefigurat ideea că Alternativa Techirghiol va începe de la nodul Cumpăna, va include un nou pod peste Canal și va avea o lungime de aproximativ 30 de kilometri, urmând să se înțepe în DN 39 la sensul giratoriu de la Olimp.
După cum arătam la începutul articolului, în noiembrie 2020, obiectivul ”Alternativa Techirghiol” a fost cuprins în draftul Planului Național de Recuperare și Reziliență, potrivit publicației G4Media. Planul se referă la investiții și reforme ce urmează să fie finanțate cu 30,4 miliarde de euro de către Uniunea Europeană, prin mecanismul NextGenerationEU. Fondurile pot fi accesate/cheltuite pe bază de proiecte, în următorii 4 ani. Din acest punct de vedere, Alternativa Techirghiol ar putea fi dată în funcțiune până la sfârșitul anului 2024.
Activitatea mea profesională nu este una complicată. Am descoperit frumusețea textului jurnalistic în 2002 în redacția cotidianului “Replica de Constanța”, unde am fost redactor timp de 5 ani și jumătate, după care am ales ca întrebările incomode pe departamentul Politică / Administrație să le adresez din redacția unui alt important cotidian constănțean. “Observator de Constanța” a fost pentru 8 ani locul unde m-am dezvoltat profesional, am cunoscut oameni din toate categoriile sociale și am primit aprecieri pentru fiecare efort depus. În 2015, am ales întreruperea activității pentru a mă alătura unei echipe de campanie electorală pentru alegerile locale din vara lui 2016. Experiența a fost interesantă, însă dorul de tastele laptopului unde-mi scriam materialele de presă nu m-au lăsat să-mi doresc o carieră în administrație. Așa am ales “Ordinea.ro”!