Liderul consilierilor locali din Constanța ai USR, Florin Cocargeanu, spune că decizia privind modificarea prețului pe kilometru pentru serviciul de transport public, adoptată în ultima ședință a Consiliului Local, are un impact major asupra sustenabilității financiare a CT Bus. În urma ajustării prețului pe kilometru, subvenția acordată de municipalitate pentru anul 2025 a scăzut cu 15 milioane, o diminuare semnificativă.
„Această hotărâre a fost luată încălcând obligațiile contractuale, în sensul că raportul în baza căruia trebuia stabilit prețul pe kilometru pentru anul 2025 trebuia întocmit până la 15 martie 2025, reflectând situația anului 2024. În realitate, raportul care a fundamentat această decizie a fost cel pentru anul 2023, care a fost finalizat abia în decembrie 2024, ceea ce ridică serioase semne de întrebare privind legalitatea și oportunitatea acestei abordări.
Consecinţa acestui haos birocratic este subfinanțarea, ceea ce va conduce rapid la imposibilitatea companiei de a menține serviciul în parametri normali. Efectele negative se vor răsfrânge asupra constănțenilor, care începând cu 17 martie vor plăti mai mult pentru un bilet de călătorie.
Responsabilitatea Consiliului Local nu se rezumă la aprobarea unor măsuri administrative care aparent optimizează cheltuielile bugetare, ci presupune găsirea unor soluţii viablie. Nu îl putem lăsa pe primarul Chiţac să facă economii la bugetul local cu preţul falimentului CT Bus.
Compania are, fără îndoială, nevoie de eficientizare, însă acest proces nu trebuie făcut pe genunchi, prin adoptarea unor măsuri arbitrare și fără o analiză riguroasă a impactului operațional. O astfel de schimbare poate fi implementată doar în baza unui plan realist de reorganizare și restructurare, elaborat în colaborare cu reprezentanţii CT Bus.“, a afirmat liderul USR.
Cocargeanu notează că, având în vedere atribuțiile consilierilor locali, o primă soluție pentru optimizarea traseelor și a programului de circulație ar fi realizarea unui studiu de trafic.
„În acest sens, am transmis deja către Primăria Constanța o propunere pentru proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025. De asemenea, decizia privind modificarea prețului pe kilometru trebuie revizuită urgent, pe baza unui raport actualizat, realizat conform prevederilor contractuale și în acord cu realitățile financiare ale companiei.
CT Bus este un serviciu public esențial, nu o cheltuială dispensabilă. Subfinanțarea nu este o soluție, ci un risc major pentru întreaga comunitate. Îmi doresc ca toți consilierii locali să fie deschiși spre găsirea unei soluții. În calitate de reprezentanți ai cetățenilor, avem datoria de a adopta măsuri responsabile, bazate pe date și analize obiective, nu pe ajustări contabile menite să creeze iluzia unor economii la buget.“, a declarat Cocargeanu.
Amintim că, începând de luni,17 martie, costul unui tichet de călătorie pe liniile de transport public în comun din Constanța crește de la 2,5 lei la 3 lei. Modificarea tarifului CT BUS a fost aprobată de consilierii locali în ședința de CL din 28 februarie 2025.