Conecteaza-te cu noi
palaz

Administratie

Conflictul Vergil Chițac – Polaris M Holding: „Primarul Constanței încearcă să acopere adevăratele intenții ale actualei administrații“

Published

on

De ceva vreme, administrația condusă de Chițac a pornit un război cu cei de la Polaris pe care îi amenință cu amenzi usturătoare pentru că nu ridică zilnic gunoaiele din anumite zone. Pentru a-și justifica gestul, edilul Chițac a invocat și o lege care obligă operatorii de salubrizare să ridice gunoiul de câte ori este nevoie, „pentru că salubritatea este o chestiune de sănătate publică și nu se putem juca“. Numai că, potrivit surselor noastre, dar și conform presei constănțene, contractul dintre Primărie și Polaris nu a fost adiționat în acest sens și prevede ridicarea gunoiului o dată la două zile. Până de curând, ridicarea deșeurilor se făcea zilnic, ori de câte ori Primăria emitea comenzi în acest sens. Acum, Primăria nu mai face astfel de comenzi și, drept urmare, Polaris nu mai are cadrul contractual și legal să ridice deșeurile după nevoile reale.

Sursele noastre spun că, de fapt, Primăria lui Chițac nu comandă ridicarea gunoaielor tocmai pentru a avea un motiv formal să amendeze Polaris.

Astăzi, primarul Chițac și-a continuat atacul și a venit pe pagina sa de Facebook cu un mesaj dur la adresa Polaris. În mesaj edilul spune, printre altele, că societatea de salubritate „lasă gunoiul neridicat cu zilele, cu scopul de a ne forța să majorăm tarifele fără să verificăm și să fundamentăm această decizie după cum ne cere legea.“

În replică, Polaris M. Holding a venit cu un comunicat în care spune că a regăsit dovezi scriptice clare care atestă ca primarul Constanței, încercând să acopere adevăratele intenții ale actualei administrații locale, folosește în mod incorect anumite date și împrejurări necorespunzătoare adevărului.

Advertisement
usr

Iată comunicatul integral al Polaris în care îi răspunde primarului la toate acuzațiile:

„Am studiat cu atenție comunicatul remis presei de domnul Vergil Chitac, în cadrul căruia am regăsit dovezi scriptice clare care atesta că Primarul Constanței, încercând să acopere adevăratele intenții ale actualei administrații locale, folosește în mod incorect anumite date și împrejurări necorespunzătoare adevărului așa cum vom arata în cele ce urmează:

  1. În ceea ce privește ajustarea tarifelor:

– cererea de ajustare a tarifelor a fost depusă în luna aprilie a anului 2022 și înregistrată la Primăria Constanța

– cererea de ajustare conține inclusiv date privitoare la pierderea financiară din balanța punctului de lucru Constanta care se ridică la suma de 26.852.328,74 lei

– fară a intra în detalii legale compexe, pe scurt, Legea 101/2006 a salubrității obliga autoritatea locală și conferă dreptul operatorului să-și recupereze integral cheltuielile de operare și să i se asigure autonomia financiară

– prima reacție a Primăriei referitoare la cererea noastră a venit după aproximativ două luni, în data de 2 iunie 2022

Advertisement
usr

– nici până în ziua de azi, de 5 luni, nu s-a studiat cererea noastră, ci în scopul tergiversării se invocă așteptarea unor puncte de vedere de la avocații primăriei

– de atunci și până azi incusiv nu există în ceea ce privește cererea de ajustare decât o atitudine concretă de tergiversare, în scopul bine definit de a se produce inevitabilă decapitalizare a firmei Polaris, în mod evident contrar prevederilor legale amintite mai sus.

          În continuare vom arata atitudinea oarecum corecta a Primarului Constanței în ceea ce privește celeritatea cu care se supun aprobării ajustările de tarife ale operatorului de salubritate Tracon.

  1. Cazul Tracon

– Tracon SRL înaintează cererea de ajustare a tarifului în data de 4.03.2022

– în data de 30.05.2022  (la două luni) Primarul Constanței inițiază HCLM 253/2022 în vederea ajustării tarifelor și acestora li se aprobă o creștere de tarif de la 14 dolari/tona (65,45 de lei la cursul BNR din data ajustării), la tariful de 127,97 lei pe tonă. Un simplu calcul matematic arata că aceeași administrație, același Primar diligent inițiază în mare viteză, pe care o considerăm corectă, un proiect de HCLM care presupune dublarea tarifului operatorului de salubritate Tracon, depozit ecologic.

– pentru o bună informare a presei și a plătitorilor de taxe, aducem la cunoștiinta publicului o informație care poate nu are nicio relevanță, dar totuși o facem cunoscută și anume tot în luna mai a anului 2022, același operator Tracon solicita și i se aproba în județul Sibiu un tarif de 90 de lei pe tonă. Un nou calcul matematic arată că pentru orașul Constanta cetățenii trebuie să plătească cu 41% mai mult pe depozitarea deșeurilor decât cei din județul Sibiu (ex. HCL al comunei Cristian, județ Sibiu nr. 53/2022). Același Primar, dar dubla măsură din motive pe care parțial le cunoaștem, dar nu avem probe suficiente să le expunem publicului. Nu am văzut nicio zbatere a Primarului, niciun mesaj de forță împotrivă Tracon, totul mergând că uns. Nu am văzut nicio dezbatere în ședință Consiliului Local în care Primarul Chițac să invoce tot felul de acuzații la adresa Tracon, așa cum o face în cazul oricărei ședințe de consiliu când este în dezbatere o chestiune ce privește Polaris. Și toate acestea în contextul în care Domnul Primar a inițiat un proiect HCLM aprobat ulterior, prin care orașul Constanța vă plati în plus începând din iunie 2022 aprox 2,16 milioane euro/an din bani publici, operatorului de salubritate depozit ecologic Tracon.

Advertisement
usr
  1. Pretinsul șantaj despre care vorbește domnul Primar

– este adevărat că în nenumărate rânduri i s-a comunicat domnului Primar de către reprezentați ai firmei Polaris, că viabilitatea economică a contractului nu este asigurată, că Polaris așa cum reiese din documentele puse la dispoziția Primăriei de luni de zile suferă o pierdere gravă care amenință în mod nedrept integritatea financiară a firmei și că se vor lua măsuri legitime, care respectă și contractul și Legea în sensul optimizării costurilor, acțiune care să ducă la evitarea blocării totale a serviciului de salubritate.

– astfel noi colectăm așa cum documentația de atribuire a contractului prevede, o dată pe zi în centru și la cel mult două zile în celelalte zone ale orașului. (art.13 alin.3 din Caietul de sarcini)

– ne întrebăm cum se poate vorbi de un șantaj în contextul în care Polaris respectă prevederile contractuale și îi prezintă Primarului situația financiară a contractului de salubrizare, așa cum de fapt reiese și din documentațiile depuse de noi la Primărie

– faptul că noi prestăm activitatea exact cum scrie în contract, este dovedit și de Direcția de Sănătate Publică, ce a întreprins o acțiune de control în ceea ce privește modul de colectare a deșeurilor. Aceasta a emis în urma controlului, procesul verbal cu nr. 0045015/22.08.2022 care are că și concluzie că “măsură de aplicare a OMS 119/2014, se vă face după momentul găsirii unei soluții legale cu UAT Constanța.”

– este de altfel legală abordarea echipei de control, în contextul în care orice modificare a contractului se face prin act adițional și nu unilateral de primărie. Din 2014 de când a apărut Ordinul Ministerului Sănătății nr. 119, Primăria nu a avut nicio inițiativă de modificare a contractului în sensul modificării frecvențelor de colectare.

– îi transmitem pe această cale domnului Primar, chiar dacă dânsul consideră că aceasta înseamnă șantaj, că vom continua să respectăm, prevederle contractuale și legale, menținând frecvențele din contract, frecvențe ce se vor modifica de la 1 octombrie în sensul în care în toate zonele în afară de cele centrale, deșeurile se vor ridica la 3 zile din platformele de colectare.

Advertisement
usr
  1. Mențiunea Primarului că în Năvodari sunt prețuri mai mici de decât la Constanța. Succinta comparație a tarifelor cele mai importante:
Denumirea activitatii Tarife Constanta Tarife Navodari
Colectare deseuri menajere 162,97 151,09
Maturat mecanizat 6,9 lei/1000mp 11,42/1000 mp
Maturat manual 8,887 lei/1000 mp 18,51/1000 mp

Facem mențiunea că în cazul tarifului de colectare deșeuri menajere, acesta este mai mic la Năvodari decât cel de la Constanța, deoarece acest tarif conține componenta de transport până la depozitul de deșeuri, care în cazul Constanței este mai mult decât dublă față de Năvodari, ceea ce presupun un cost suplimentar de transport de aproximativ 50 de lei/tonă. Dacă orașul Năvodari s-ar fi aflat la aceeași distanță de depozitul ecologic, tariful la Năvodari pentru colectare deșeuri menajere ar fi fost de 201lei/tonă.
Încă o dată suntem suprinsi de eludarea adevărului de către domnul Primar Chitac, care, deși are o expertiză cu tarifele din toate orașele din țără, expertiză care a fost anexată de noi cererii de ajustare și care arată că în prezent tarifele din Constanța sunt printre mai mici din țară, preferă să încerce pe cai ușor demontabile învinovățirea Polaris pentru situația actuală, în loc să-și asume atribuțiile de Primar, având în vedere că autoritatea deliberativă a Municipiul Constanta are competenta exclusivă în ceea ce privește gestionarea și coordonarea serviciului de salubrizare a localității.
Raportat la faptul că Primarul Constanței crede că punerea în acord a contractului cu legislația actuală se face prin comunicate de presa nedrept acuzatoare, nu putem decât să ne îngrijorăm pentru viitorul salubrității orașului Constanta.
Cunoaștem retorica din campania electorală a domnului Primar Chitac care și-a construit toată campania în jurul ideii de demonizare a firmei Polaris și și-a prezentat în cadrul campaniei planul de destructurare a acestei firme, însă considerăm că toate aceste mesaje politice, mai ales că Polaris nu candidează la nimic, vor trebui să fie înlocuite de măsuri de punere a contractului de salubrizare în acord cu contextul legislativ și economic actual.
Ne cerem scuze pentru disconfortul creat, dar vom continua să respectăm Legea și contractul de delegare.“, se arată în comunicatul Polaris.

Comentarii pe Facebook

Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta

Advertisement





Despre Noi

Știri și investigații din județul Constanța.
Aici găsiți subiectele care contează.

Asociația Puterea Civică

Forma legală: ONG/Asociație
Cod de Identificare Fiscală: 24860568

Adresa: Constanța, Bd. IC Brătianu nr. 48, Bl. G29 (Complex Intim), Et. 1, Biroul 7.

Telefon: 0241.625.564

E-mail: ordinea.ro@gmail.com




Copyright © 2018 Ordinea.RO - Theme by MVP Themes, powered by WordPress. Administrat, Implementat, Optimizat de Takmate Solutions