Published
4 ani agoon
By
Tatian Iorga
Majorarea taxelor și impozitelor în municipiul Constanța cu 3,8% se va reflecta, automat, și asupra taxelor pentru rezervarea locurilor de parcare. Potrivit documentelor publicate de Primăria Constanța, cuantumul taxei de rezervare a unui loc de parcare pentru autoturismele deținute de persoanele juridice se va mări de la 1 ianuarie cu 34 de lei, de la 900 de lei la 934 de lei/an. În cazul autoturismelor deținute de persoanele juridice cu masa maximă autorizată mai mică de 2,4 tone și gabarit care se încadrează în dimensiunile standard ale locului de parcare, taxa a crescut cu 68 de lei. Adică, de la 300 de lei/lună la 311 lei/lună sau de la 1.800 de lei/an la 1.868 de lei/an.
Persoanele fizice care dețin autoturisme vor plăti cu 8 lei mai mult pentru rezervarea locului de parcare. Concret, taxa pentru persoane fizice va fi majorată de la 1 ianuarie de la 200 de lei la 208 lei.
Câte mașini și câte locuri de parcare amenajate sunt în Constanța?
În ciuda acestor majorări, Primăria Constanța nu va încasa sume importante din taxele de rezervare. Plătitorii acestor taxe sunt puțini, pentru că puține sunt de fapt locurile amenajate de parcare.
Statisticile arată că, în 2018, în județul Constanța erau peste 241.000 de mașini, din care peste 118.000 erau doar în municipiul Constanța. În condițiile date, în municipiu sunt doar aproximativ 20.000 de locuri de parcare amenajate. Rezultă așadar un deficit de locuri amenajate de parcare de aproape 100.000. Mai mult, în perioada următoare se vor desființa și locurile de parcare de pe bulevardele Lăpușneanu și 1 Decembrie. Cele două artere vor intra în modernizare cu fonduri europene, iar proiectul prevede în mod expres desființarea parcărilor de la stradă în vederea înființării de benzi dedicate pentru transportul în comun.
Cu o criză acută a locurilor parcare, actuala conducere a administrației locale spune că filosofia de la care se pleacă este că: „toată lumea trebuie să plătească”.
Filozofiile lui Chițac
În emisiunea „Realitatea locală“, moderată de jurnalistul Cristian Hagi și difuzată în 16 decembrie de Dobrogea TV, primarul Vergil Chițac a vorbit pe larg despre problema locurilor de parcare. Însă acesta a sugerat că soluțiile pot veni abia după întocmirea unui nou regulament al parcărilor. Amintim că vechiul regulament a fost anulat de instanță tocmai la cererea Asociației Constanța Altfel conduse de Vergil Chițac.
„Cred că ne îndreptăm spre administrarea tuturor parcărilor la Confort Urban (n.r. societate comercială în subordinea Consiliului Municipal Constanța), atât a celor de pe carosabil, cât și a celor în cartiere, pentru că vrem ca toți banii să se ducă la Confort Urban, să se identifice acești bani în bugetul lor, iar din acești bani să facă parcări.”, a afirmat primarul.
O altă filozofie, a spus Chițac, este că „toată lumea trebuie să plătească, dar diferențiat.”
„Am spus-o și în campania electorală, o fac și alții. În centru nu vii ca să ții mașina opt ore. Sau, dacă vrei să o ții opt ore, plătești pentru asta, și plătești mult. În centru vii să lași mașina undeva, îți rezolvi problema și ai plecat. Altfel trebuie să plătești mult. Nu e mai puțin adevărat că în contextul ăsta noi avem foarte puține parcări. Făcusem un calcul în campanie, avem un deficit de circa 100.000 de locuri, dacă nu mă înșel, față de toate mașinile care sunt acum. Și, atunci, acțiunea trebuie să fie pe două căi: construim și parcări, dar trebuie să facem cumva să dezvoltăm transportul urban pentru ca oamenii să renunțe la mașini.”, a punctat primarul.
Edilul a mai spus că, fizic, este imposibil să se construiască 100 de mii de locuri de parcare, cât e deficitul în acest moment. Pe de altă parte, este aproape imposibil de realizat acest lucru din punct de vedere financiar. Cu toate acestea, Chițac a spus că Primăria trebuie să înceapă să facă și parcări. El a apreciat că un loc unde s-ar putea construi o parcare supraetajată este în zona liceului de Artă, mai exact în vecinătatea parcului de la Casa de Cultură și a bulevardului care va rămâne fără locuri de parcare. Chițac a mai sugerat că acest obiectiv ar putea fi realizat de Confort Urban.
Redusă la esență, filozofia lui Chițac spune că:
Filozofia însă nu ține loc de cadru legal. În realitate, Confort Urban n-ar putea încasa taxe decât pentru serviciile prestate, adică pentru cele 20.000 de locuri de parcare existente. Cu acești bani nu se pot face minuni. Și Constanța chiar are nevoie de minuni în domeniul parcărilor.
Când va fi gata noul regulament
Despre regulamentul de parcări a vorbit și viceprimarul Ionuț Rusu în cadrul unui interviu pentru Focuspress. Rusu a spus că în clipa de față există mai multe grupuri de lucru împreună cu primarul Chițac și mai mulți funcționari din Primărie, care elaborează un program și un regulament al parcărilor din Constanța.
„Noi sperăm ca în cel mai scurt timp posibil să îl urcăm pe site, iar lumea să-l consulte. În campania electorală, parcările au fost un punct foarte important și, drept urmare, subiectul se discută foarte serios. Vrem ca noul regulament al parcărilor să fie foarte bine pregătit, astfel încât să nu mai să fie atacat.“, a spus Rusu.
Lipsa unui regulament al parcărilor produce la rândul ei probleme. Vechiul regulament, desființat tocmai la cerere asociației civice conduse de Vergil Chițac, prevedea printre altele că parcările rezidențiale nu pot fi folosite prioritar de luni până vineri, în intervalul 08:00 – 17:00, de către persoanele care achită taxa de rezervare. Cu alte cuvinte, aceste parcări erau la liber, putând fi folosite de primul venit în intervalul menționat. Măsura genera o oarecare fluență, întrucât locurile rezervate, dar neocupate în intervalul menționat de plătitorii taxei, puteau fi utilizate de alți conducători auto. De la desființarea regulamentului, mulți dintre plătitorii acestor taxe aleg să-și blocheze locurile rezervate, în timp ce ocupă alte locuri de parcare din puținele locuri existente în acest oraș.
Până când Primăria Constanței va începe să construiască parcări, nu doar să deseneze niște linii pe asfalt, constănțenii trebuie să „înghesuie“ mașinile pe unde apucă. Din păcate, viitorul nu sună prea roz din acest punct de vedere, mai ales că edilul Constanței ne-a anunțat că procesul este unul anevoios, costisitor și dependent de un regulament care întârzie să apară.