Actual
Constanța: ONG-uri, firme și persoane fizice, miting de amploare împotriva majorării de taxe și impozite pentru 2018
Published
7 ani agoon
Societatea civilă formată din ONG-uri, reprezentanții societăților comerciale care desfășoară activități în municipiul Constanța, dar și persoane fizice se pregătesc de miting. Printr-un comunicat remis redacției, reprezentanții ONG-urilor din Constanța anunță un manifest de amploare împotriva majorarii taxelor si impozitelor locale pentru 2018. În documentul pe care îl prezentăm în întregime sunt cuprinse motivele evenimentului public, cu precizarea că protestul va avea loc duminică, 17 decembrie, de la ora 17.00, în fața Prefecturii Constanța.
Iată informarea ONG-urilor, document care cuprinde expunerea de motive pentru manifestul public din data de 17 decembrie de la Constanța:
“Pe fondul lipsei unei strategii coerente de dezvoltare economico-socială a municipiului Constanța, autoritatea locală intenționează să ne “jumulească” complet și pe ascuns, parafrazându-l pe Jean Baptiste Colbert, mărind halucinant impozitele și taxele datorate de către toți contribuabilii persoane fizice și persoane juridice în loc să se preocupe de o mai bună administrare a municipiului și o mai bună gestionare a cheltuielilor. În aceste condiții, societatea civilă formată din ONGuri, firme și persoane fizice vor lua atitudine exprimându-și public părerea duminică 17 decembrie de la ora 17.00 la 18.00 în fața Prefecturii Constanța, locul cel mai frecventat pentru astfel de manifestari.
Cum s-a ajuns în această situație? Un grup de ONG-uri, asociații profesionale și organizații patronale au solicitat autorităților locale, printr-un memoriu, o dezbatere publică pe tema proiectului de hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor locale pentru anul 2018. Proiectul a fost prezentat contribuabililor din municipiul Constanța la data de 1 noiembrie anul curent, într-o totală lipsă de transparență, fără a fi însoțit de o notă de fundamentare din partea primarului, de o expunere de motive, fără a fi însoțit de un studiu de impact și exemple de calcul.
Mai mult, în perioada de consultare, autoritățile, nu au găsit de cuviință să informeze contribuabilii despre intenția de majorare a impozitelor și taxelor locale. Această majorare conduce la o impozitare excesivă și nejustificată a impozitului pe clădiri și terenuri datorate de către toate persoanele fizice, inclusiv a persoanelor fizice care obțin venituri din profesii liberale( e.g. medici de familie, medici dentiști, medici specialiști, logopezi, psihologi și psihopedagogi, arhitecți, contabili, experți, avocați, notari, executori judecătorești, practicieni în insolvență), a impozitelor pe clădiri și terenuri precum și a taxelor datorate de întreprinderile mici și mijlocii.
Dezbaterea publică desfășurată pe 28 noiembrie a stârnit un interes ridicat din partea comunității, prezența în sală fiind mare. Oamenii au stat față în față cu primarul Decebal Făgădău, care a fost însoțit de viceprimarii Dumitru Babu și Costin Rasauteanu, alături de Virginia Uzun, directorul executiv al SPIȚ Constanța. O intervenție de bun-simț a avut-o cetățeanul Daniel Radu, care a propus o creștere de maximum 15% pentru clădirile nerezidențiale deținute de persoanele fizice (în loc de 520% cum se intenționează prin proiect).
La acest moment de început al dezbaterilor a apărut marea contradicție în raționamentul administrației locale ce ar justifica proiectul de hotărâre privind taxele și impozitele locale pentru anul 2018.
Primarul Decebal Făgădău a precizat că Primăria Constanța nu are nevoie de bani mai mulți la buget, ci intenționează să realizeze o uniformizare a taxelor între persoanele fizice și cele juridice pentru același tip de impozit sau taxă.
“Motivul pentru care am propus această majorare nu este legat de lipsa surselor din bugetul local, ci este legat în primul rând de eliminarea discrepanței între operatorul economic și persoana fizica“, a spus edilul, justificadu-și decizia cu argumentul că Primăria Constanța nu are nevoie de bani, ci doar vrea să elimine discrepanțele la sugestia proprietarilor de hoteluri din stațiunea MAMAIA, urmând în același timp și sfatul Consiliului Concurenței, care ar susține “egalizarea cotei de impozitare astfel încât forma de deținere să nu reprezinte un criteriu discriminatoriu sau anticoncurential “ ( n.n. între persoane fizice și juridice aceaste comparații sunt lipsite de sens).
Conform datelor privitoare la bugetul local furnizate de site-ul Primăriei Constanța, bugetul local, cel puțin din anul 2014, se află pe excedent, 52 milioane lei în 2014, 192 milioane lei în 2015, 231 milioane lei în 2016, excedent care în fiecare din ultimii doi ani este mai mare decât venitul obținut din plata de către contribuabili a impozitelor și taxelor locale.
Îngrijorător este faptul că până la acest moment autoritățile locale, urmare a dezbaterii publice, nu au transmis niciun mesaj contribuabililor prin care să anunțe că vor lua în considerare propunerile primite sau că vor renunța la majorarea taxelor și impozitelor, cel mai probabil proiectul va fi supus la vot, în forma prezentată, în ședința de Consiliu Local Constanța care va fi anunțată în a doua jumătate a lui decembrie.
Și mai îngrijorător este faptul că Primăria Constanța aplică politica “de a jumuli complet”, adică va majora astfel cum și-a propus taxele și impozitele chiar și împotriva voinței contribuabililor constănțeni.
Singura modalitate de stopare la acest moment, a acestei propuneri halucinante privind taxele și impozitele locale, este la îndemâna consilierilor locali INDEPENDENȚI, PMP și PNL care împreună ar putea vota împotriva adoptării unui nivel maxim de impozitare.
Dacă vrei să transmiți public un mesaj către primarul Municipiului Constanța și către Consiliul Local Constanța vino duminică, 17 decembrie, ora 17.00 în fața Prefecturii Constanța.
Iată care sunt intențiile autorităților locale și care sunt solicitările noastre :
- 25 % creșterea impozitului pe clădiri datorat de persoanele fizice pentru clădirile rezidențiale și clădirile-anexă – solicităm autorităților locale aplicarea unei cote de 0,08 %
Se propune o cotă de impozitare de 0,1% asupra valorii impozabile a clădirii pentru anul 2018 față de 0,08 în 2017.
Același impozit în București, Cluj, Oradea este de 0,1%, în Ploiești și Brașov este de 0,09 %, și în Iași de 0,08%.
- 45% creștere a taxei pe clădirile situate în zona A a municipiului Constanța – solicităm autorităților locale eliminarea majorării nelegale de 20% a bazei de calcul stabilite de Codul Fiscal
Această creștere pentru clădirile situate în zona A a municipiului Constanța este generată de modificarea nelegală prin creșterea cu 20% a bazei de impozitare stabilită de Codul Fiscal la care se adaugă creșterea propusă de 25% a cotei de impozitare pentru persoanele fizice.
- 520 % creștere a impozitului pe clădiri datorat de persoanele fizice pentru clădirile nerezidențiale – solicităm autorităților locale aplicarea cotei minime de 0,2 prevăzută de Codul Fiscal
Se propune o creștere de 520% a impozitului, respectiv o cotă de impozitare de 1,3% asupra valorii impozabile a clădirii față de 0,25% cât a fost în 2017.
Pentru același impozit, Clujul are o cotă de 0,2 % pe care o păstrează și în 2018, Brașov, Ploiești și Iași tot de 0,2% iar Craiova 0,4%.
- 15,4% creștere a impozitului pe clădiri datorat de persoanele juridice – solicităm autorităților locale stabilirea unei cote de impozitare de 1% nemajorata
Se propune o cotă de impozitare de 1,3%, maximul prevăzut de Codul Fiscal, majorată cu 15,4% în timp ce Clujul are o cotă de 1% nemajorata.
- 15-20% creștere a impozitului pe teren datorat de către persoanele fizice (inclusiv a terenului de sub clădiri) față de Cluj, Brașov, Iași, Ploiești-solicităm autorităților locale stabilirea următoarelor valori : 8567 lei/ha pentru zona A, 6499 lei/ha pentru zona B, 4447 lei/ha pentru zona C și 2113 lei /ha pentru zona D.
- se intenționează aplicarea valorilor maxime stabilite de Codul Fiscal pentru impozitul pe teren datorat de persoanele juridice, o valoare dublă față de impozitul similar din Cluj, Brașov, Iași, Oradea, Timișoara, Ploiești-solicităm autorităților locale stabilirea acelorași valori ale bazei de calcul ca cele propuse pentru persoanele fizice și nu aplicarea valorilor maxime prevăzute de Codul Fiscal
Solicităm autorităților locale eliminarea mențiunii privitoare la asimilarea terenurilor aflate în extravilanul municipiului Constanța cu cele din zona A
- 115% creștere a taxei de salubritate de la 3 lei/lună/persoană în 2017 la 7 lei/lună/persoană în 2018 – solicităm autorităților locale o taxă de 3,5 lei/lună/persoană din dorința de a avea un oraș mai curat
- doar 75% reducere a impozitului pentru mijloacele de transport hybrid în loc de 95% cât prevede art. 470 Cod Fiscal și cât se aplică în majoritatea municipiilor din țară- solicităm autorităților locale aplicarea reducerii maxime de 95% prevăzută în Codul Fiscal
- în același timp autoritatea locală îi încurajează pe cei care poluează – pentru vehiculele cu capacitate cilindrică peste 4800 cm3 stabilind impozitul minim 4 lei/200cm3 deși valoarea dată de Codul Fiscal este cuprinsă între 4-6 lei/200cm3, pe de altă parte vehiculele cu capacitate cilindrică sub 4.800 cm3 sunt impozitate la maxim- solicităm autorităților locale ca, respectând principiul cine poluează mai mult plătește mai mult, pentru vehiculele cu capacitate cilindrică mai mare de 4800 cm3 să stabilileasca cota maximă de 6 lei/200 cm3 potrivit Codului Fiscal.
- peste 400% creștere a taxei de concesionare locuri de veci Din 2018 taxa de concesionare a locului de veci va fi 33 lei/mp/7 ani față de 8 lei în 2017, pentruCimitirul Central Municipal și 25 lei/mp/7 ani în celelalte cimitire față de 6 lei în 2017- solicităm autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017
Concomitent se majorează cu peste 100 % taxa de întreținere a unui loc de veci de la 2,4 lei mp/an în 2017 la 5 lei mp/an în 2018- solicităm autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017
- 100% creștere a taxei pentru servicii de reclamă și publicitate de la 1% în 2017 la 2% în 2018 exclusiv TVA – solicităm autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017
- majorarea taxelor pentru afișaj în scop de reclamă și publicitate:
- a) în cazul unui afișaj situate în locul în care persoana derulează o activitate economică, taxa pentru afișaj în scop de reclamă și publicitate era de 27 lei/an/m2 în 2017, pentru 2018 se propune 32 lei/an/m2- solicităm autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017
- b) în cazul oricărui alt panou, afișaj sau structură de afișaj, pentru reclamă și publicitate, taxa pentru afișaj în scop de reclamă și publicitate era de 20 lei/an/m2 în 2017, pentru 2018 se propune 23 lei/an/m2- solicităm autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017
- 20% creștere a taxei pentru aviz program de funcționare – solicităm autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017
Potrivit anexei nr. 8 din proiect, articolul 1 alineat (1) Taxa aviz program de funcționare pentru unitățile ce desfăsoară activități de comercializare a produselor și serviciilor de piață care nu se regăsesc în CAEN – Rev 2 grupele 561-Restaurante, 563 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor și 932 – alte activități recreative și distractive, care era 80 lei în 2017 va fi 100 lei în 2018.
- 4000 % creștere a taxei pentru eliberarea avizului program de funcționare – solicităm autorităților locale menținerea taxei stabilite pentru anul 2017
O regulă nouă se va aplica din 2018: Prin excepție de la alin. (1), pentru unitățile din Stațiunea Mamaia și Sat Vacanță, ce desfășoară activități ce se regăsesc în CAEN-Rev 2 codul 4711 și grupa 472, cu excepția codului 4726- comerț cu amănuntul al produselor din tutun în magazine specializate, taxa pentru eliberarea avizului program de funcționare se stabilește în sumă de 8.000 lei.
- 4000 % creștere a taxei de autorizare pentru desfășurarea de activități temporare desfășurate în zone private cu acces public pentru operatorii din Satul de Vacanță și stațiunea Mamaia care va ajunge de la 200 lei la 8.000 de lei, pentru activitățile de închiriere echipament sportiv, evenimente de tipul târgurilor, festivaluri, altele decât cele non-profit cu desfășurare de activități comerciale și/sau alimentație publică, pentru spectacole de circ, activități de producere și/sau comercializare stradală de produse alimentare din utilaje specializate”.
Organizatorii solicită autorităților locale “menținerea taxei stabilite pentru anul 2017”. “Nu în ultimul rând solicităm Consiliului Local Constanța acordarea scutirilor și reducerilor maxime pentru toate tipurile de funcțiuni pentru care este abilitat să le acorde potrivit art.456 și art. 464 Cod fiscal”, mai transmit. reprezentanții ONG-urilor din Constanța.
Comentarii pe Facebook
Activitatea mea profesională nu este una complicată. Am descoperit frumusețea textului jurnalistic în 2002 în redacția cotidianului “Replica de Constanța”, unde am fost redactor timp de 5 ani și jumătate, după care am ales ca întrebările incomode pe departamentul Politică / Administrație să le adresez din redacția unui alt important cotidian constănțean. “Observator de Constanța” a fost pentru 8 ani locul unde m-am dezvoltat profesional, am cunoscut oameni din toate categoriile sociale și am primit aprecieri pentru fiecare efort depus. În 2015, am ales întreruperea activității pentru a mă alătura unei echipe de campanie electorală pentru alegerile locale din vara lui 2016. Experiența a fost interesantă, însă dorul de tastele laptopului unde-mi scriam materialele de presă nu m-au lăsat să-mi doresc o carieră în administrație. Așa am ales “Ordinea.ro”!