Conecteaza-te cu noi
palaz

Societate

Duminică se împlinesc 40 de ani de la inaugurarea Canalului Dunăre-Marea Neagră

Published

on

canal dunare marea neagra

În acest an, CN ACN SA aniversează 40 de ani de la inaugurarea „Magistralei Albastre”, așa cum era denumit Canalul Dunăre – Marea Neagră la momentul respectiv.

La momentul aniversar, desfășurat azi la sediul CN Administrarea Canalelor Navigabile SA și găzduit de directorul general Florin Goidea, a participat din partea autorităților locale, prefectul județului Constanta – Silviu Iulian Coșa. De asemenea, au participat parlamentari și reprezentanți ai administrației publice locale și naționale.

Canalul Dunăre – Marea Neagră este mai cel mai ambițios și cel mai mare proiect ingineresc de infrastructură din România, fiind catalogat al treilea cel mai lung traseu de navigație din lume făcut de mâna omului, după Canalele Suez și Panama. Această realizare istorică pentru România nu s-ar fi putut realiza fără contribuția tuturor celor care au lucrat la acest proiect ambițios.

Canalul Dunăre Marea Neagră în prezent

Advertisement
usr

La 40 de ani de la inaugurare, Canalul Dunăre Marea Neagră continuă să fie un pion al economiei românești și europene, eficiența și siguranța operațiunilor fiind asigurate de modernizarea și investițiile constante în infrastructură și tehnologie. De asemenea, porturile și facilitățile adiacente Canalului continuă să fie dezvoltate, pentru a sprijini activitățile comerciale și turistice.

De la darea în exploatare și până în prezent, Canalul Dunăre-Marea Neagră a înregistrat un trafic pe canalele navigabile de 1.023.012.000 tone capacitate și peste 300.000 ecluzări.

În 2023, Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile a realizat un trafic record de 51.503.000 tone capacitate, depășind astfel cu 27% nivelul prognozat. Comparativ cu anul 2022, când s-a înregistrat un trafic de 38.518.000 tone capacitate, creșterea este de 34%.

”La moment aniversar suntem conștienți că pentru viitor avem responsabilitatea de a continua această moștenire si de a asigura durabilitatea și relevanța Canalului Dunăre – Marea Neagră. Prin investiții în digitalizare și ecologizare vom transforma Canalul Dunăre – Marea Neagră și Canalul Poarta Albă – Midia Năvodari într-un model de infrastructură inteligentă și verde.”, a precizat Mihaela Coroiu, purtător de cuvânt al ACN.

Context

Advertisement
usr

Cu o lungime de 64,4 km, Canalul Dunăre – Marea Neagră leagă fluviul Dunărea de Portul Constanța de la Marea Neagră, reducând semnificativ distanțele de transport maritim și fluvial. Acest canal permite transportul anual a milioane de tone de mărfuri, de la produse agricole și industriale, la combustibil și materii prime. De asemenea, a devenit o arteră vitală pentru comerțul regional și internațional, facilitând conexiunile dintre Europa Centrală și de Est cu restul lumii.

Construcția Canalului Dunăre Marea Neagră a început în 1949, în timpul regimului comunist, cu scopul de a facilita transportul între Dunăre și Marea Neagră, însă proiectul a fost imaginat cu mult timp înainte. În 1953, construcția a fost suspendată, dar proiectul nu a fost uitat. Lucrările au fost reluate în 1975 și au culminat cu inaugurarea sa oficială, în data de 26 mai 1984.

Impresionantul simbol al ambiției și perseverenței unei națiuni, Canalul Dunăre – Marea Neagră reprezintă în primul rând munca proiectanților din 30 de institute de cercetare și proiectare, cu peste 30.000 de proiecte de estimare și construcție detaliate, semnate de peste 1000 de specialiști.

În spatele acestei reușite, s-au aflat echipele de proiectanți și ingineri, conduși de regretatul inginer Chiriac Avădanei. Acesta împreună cu echipele sale au conceput și coordonat un proiect complex, inovativ și extrem de provocator, deoarece construcția a necesitat excavarea a aproximativ 300 de milioane de metri cubi de sol și rocă.

 

Advertisement
usr

 

Comentarii pe Facebook

Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta

Am devenit jurnalist în urmă cu foarte mulţi ani, pe la începutul lui 1992. Era dificil, pentru că lumea era avidă de informaţii, iar adunarea acestora presupunea foarte multă muncă. Redacţia ziarului Telegraf a constituit lansarea mea în presă, iar viaţa mea personală a devenit extrem de simplă: lucram de dimineaţa până în cursul nopţii. După vreo 6 ani, timp în care am început să fac şi televiziune, la TV Neptun, am decis să plec la subredacţia de Constanţa a ziarului Naţional. Acela a fost momentul în care am lucrat în paralel în presa scrisă şi în cea audio, la mai multe posturi de radio, începând cu Europa FM şi terminând cu Mix FM. A venit apoi perioada în care mi-am dorit mai mult şi am continuat să fac şi televiziune, la Antena 1, iar apoi la B1TV. Însă presa scrisă a rămas, mereu, marea mea pasiune. Am ajuns redactor şef adjunct la Observator de Constanţa, unde am rămas mai bine de 10 ani. Apoi am stabilit că ajunge cu genul acesta de muncă în care îţi neglizeji familia, că este cazul să fac altceva. Şi am devenit PR! După 5 ani, mi-am reamintit că doar presa mă satisface din toate punctele de vedere! Motiv pentru care ... iată-mă!

Advertisement





Despre Noi

Știri și investigații din județul Constanța.
Aici găsiți subiectele care contează.

Asociația Puterea Civică

Forma legală: ONG/Asociație
Cod de Identificare Fiscală: 24860568

Adresa: Constanța, Bd. IC Brătianu nr. 48, Bl. G29 (Complex Intim), Et. 1, Biroul 7.

Telefon: 0241.625.564

E-mail: ordinea.ro@gmail.com




Copyright © 2018 Ordinea.RO - Theme by MVP Themes, powered by WordPress. Administrat, Implementat, Optimizat de Takmate Solutions