Domeniul public al municipiului Constanța, în speță trotuarul de pe strada Oborului 47E, este utilizat în mod frecvent pentru depozitarea de materiale de construcții în cadrul unui proiect imobiliar al cărui beneficiar este senatorul Felix Stroe, liderul PSD Constanța. Firma 2×1 Holding, în care politicianul este asociat unic, deține o autorizație de construire a unui bloc S+P+11-12 etaje, cu 77 de apartamente, la adresa menționată mai sus. Terenul pe care este ridicat acest mastodont de beton măsoară doar 787 de metri pătrați. Așadar, vorbim de un bloc foarte mare construit pe un teren foarte mic. La frontul stradal, dar și pe laterale, clădirea cea nouă este lipită de hotare. Din acest motiv, materialele de construcții necesare nu pot fi descărcate și depozitate temporar decât pe domeniul public, în afara amenajării de șantier. Ulterior, paleții cu BCA sunt urcați la etajele blocului în construcție cu ajutorul unei macarale, care nici ea nu este montată pe terenul lui Stroe, ci în curtea învecinată. Situația afectează traficul auto și pietonal.
Iată, mai jos, câteva fotografii de la fața locului, surprinse în zile diferite:
August 2022. Schele și BCA, pe domeniul public, în fața blocului construit de senatorul Felix Stroe.
Septembrie 2022, aceeași situație la blocul senatorului Stroe.
Blocul lui Felix Stroe nu poate fi decât rezultatul unei lăcomii profunde. După cum am relatat într-un material de investigație (vezi AICI), senatorul constănțean a intrat în posesia terenului de pe strada Oborului, după ce a privatizat General Taxi SA. Terenul a fost atribuit acestei societăți fără bani, în baza unui certificat de atestare a dreptului de proprietate emis de Consiliul Județean Constanța în anul 2000.
În 2004, General Taxi a solicitat Consiliului Local al Municipiului Constanța să adopte un Plan Urbanistic de Detaliu (PUD) care să-i permită să folosească terenul în discuție pentru a construi o stație skid GPL, cu zid antifoc, o cabină pentru personal și un WC. PUD-ul a trecut fără probleme, cu un procent de ocupare a terenului (POT) de 3,83% și un coeficient de utilizare (CUT) de 0,038.
La trei ani distanță, aceste reglementări urbanistice aveau să fie schimbate printr-o manevră ordinară.
Astfel, în 2007, fostul primar Radu Mazăre a inițiat un proiect pentru modificarea articolului 1 al hotărârii din 2004. Practic, s-a modificat expresia ”skid GPL” cu expresia ”imobil de locuințe în regim de înălțime S+P+11-12E, cu asigurarea locurilor de parcare în incintă”. De asemenea, indicatorii urbanistici au fost modificați printr-un referat, ajungând la valori uriașe: un POT de 78,60% și un CUT de 10,53. Noile valori permiteau realizarea unei construcții desfășurate de 8.293,32 mp pe terenul care nu măsura nici 800 de metri pătrați.
Proiectul semnat de Radu Mazăre a fost strecurat pe ordinea de zi suplimentară a ședinței de Consiliu, motiv pentru care nu a fost publicat pe site-ul Primăriei și nu s-a organizat o consultare publică în privința sa. Printre cei care au votat inițiativa s-a numărat și beneficiarul ei, Felix Stroe, pe atunci consilier local. Având un interes personal, consilierul era obligat de lege să nu participe la vot. Însă Stroe n-a dat doi bani pe lege.
În același an, 2007, General Taxi SA a obținut o primă autorizație de construire de la Primăria Constanța, în baza PUD-ului modificat prin această manevră ordinară. Proiectul imobiliar nu a ajuns nici măcar la stadiul gropii de fundație, după cum atestă capturile Google.
Captură Google, august 2019. Lucrările ”începute” nu ajunseseră nici măcar la stadiul unei gropi de fundație.
În 2020, în urma unei proceduri de divizare asimetrică a societății General Taxi SA, terenul în discuție a fost transferat în patrimoniul 2×1 Holding SRL. Societatea din urmă funcționează cu asociat unic în persoana lui Felix Stroe, încă din anul 2018. Anterior în firmă a fost asociat și Ion Dumitrache, actualul șef interimar al organizației municipale PSD Constanța.
Pe 18 august 2020, firma lui Stroe a obținut o autorizație de construire de la Primăria Constanța, pentru continuarea lucrărilor, chipurile începute de General Taxi SA.
Între timp, reglementările din domeniul urbanismului se înăspriseră. Însă Felix Stroe a beneficiat de condițiile permisive din 2007, și anume: POT-ul și CUT-ul uriașe, posibilitatea de a realiza doar câte un loc de parcare la fiecare apartament, fără un supliment de 20% prevăzut pe reglementările actuale, posibilitatea de a amenaja o parte din locurile de parcare pe un teren diferit, aflat pe cealaltă parte a străzii Oborului, la numărul 46.
Trebuie să mai amintim că adresa reală a imobilului, după cum reiese din Cartea Funciară (vezi AICI un extras de informare), este pe strada Oborului 47E. Cu toate acestea, autorizația a fost emisă pentru strada Oborului nr. 41, după cum în mod eronat a fost menționată adresa în primul PUD, din anul 2004. O modificare a erorii inițiale se putea face doar prin votul Consiliului Local. Însă autoritățile locale au omis să facă vreo rectificare, ca nu cumva proiectul lui Stroe să fie discutat în spațiul public.
Șantierul construcției a fost deschis pe 5 aprilie 2021. Până la acest moment, blocul a ajuns deja la ultimele etaje. Paleții de BCA sunt descărcați și depozitați temporar pe domeniul public, după cum atestă fotografiile publicate mai sus.
Apartamentele din blocul senatorului au fost scoase la vânzare, printr-o agenție imobiliară, la prețul de 100.000 de euro plus TVA bucata.
Felix Stroe este unul dintre cei mai bogați politicieni din România, deținând numeroase case, terenuri și afaceri. Cuvântul ”acase” utilizat în titlul articolului este o inovație a unui internaut, potrivită situației relatate în articolul de față.
Comentarii pe Facebook
Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta