Conecteaza-te cu noi
palaz

Actual

Festivalul Antic Tomis, ce nu s-a povestit! Fără banii primăriei …

Published

on

La finele săptămânii trecute, în parcul Tăbăcărie, sau în ce a mai rămas din el, s-a desfășurat cea de-a V-a ediție a Festivalului Antic Tomis.  Dacă în urmă cu cinci an acest eveniment atrăgea mii de oameni care se declarau extrem de mulțumiți de ceea ce au văzut, anul acesta a fost un festival trist, cu puțini vizitatori. Pentru că mi-am amintit de trecut, voi avea grijă să vă povestesc cum a început totul, cine a fost părintele acestui eveniment și cum s-a metamorfozat.

A început în anul 2012

La început a fost un festival muncit, o sărbătoare istorică cu o puternică componentă educațională. Pe acea vreme, evenimentul cultural-istoric (pentru că atunci era exact de această natură!) era organizat de către Asociația pentru Promovarea Turismului Litoral-Delta Dunării și de agenția de marketing cultural Groove Hour Constanța, alături de Primăria municipiului Constanța. Pentru cei care nu au habar despre trecutul acestui festival, trebuie să vă spunem că el a fost propus de agenția de comunicare și marketing cultural Groove Hour pentru prima dată în anul 2006 Consiliului Județean Constanța. Cum nu s-a putut realiza nimic, după ceva ani, mai exact prin anul 2012, agenția a revenit cu aceeași propunere către Asociația de Promovare Turistică Litoral – Delta Dunării. Iar prima ediție desfășurată a fost cu adevărat surprinzătoare. Timp de trei zile, orașul și-a schimbat fața, a atras foarte mulți vizitatori curioși, iar acest succes mai mult sau mai puțin așteptat i-a determinat pe organizatori să continue să-și facă speranțe și să se gândească la evenimentele din anii următori. Și asta cu atât mai mult cu cât nivelul local fusese depășit, iar evenimentul se preconiza a deveni unul național și internațional, dedicat reconstituirii istorice antice. Pe vremea aceea, principala componenta a programului era aceea de redescoperire a valorilor istorice. Iar printre țintele acestui eveniment se număra și prezentarea realității istorice a Tomisului, dar se acorda și o prioritate activităților educative. De asemenea, se dorea promovarea și încurajarea creșterii interesului pentru istorie în școli, astfel încât elevii de azi să devină în viitor persoanele ce vor promova valoarile culturale și, prin urmare, patrimoniul uman și istoric. Încă de la început s-a stabilit că este necesară existența unui simbol al evenimentului, de natură a poziționa festivalul în mintea vizitatorilor. Motiv pentru care s-a ales drept slogan al festivalului Viva Tomis, prezent inclusiv pe medalia asociată cu Festivalul Antic Tomis.logo medalia festivalului

Un festival aflat la apus

Încă din primii ani ai festivalului, mi-am imaginat că lucrurile vor merge strună, că oamenii vor fi foarte interesați de ceea ce vor vedea. Dar pentru a fi interesați și atrași de un astfel de eveniment, care nu se compară cu o zi de stat la plajă și care nu-ți smulge zâmbete pe de pe chip la fel ca un film de comedie, oamenii ar fi trebuit să primească din ce în ce mai mult….O să revenim însă la asta, dar numai după ce vom face o trecere în revistă a celor trei zile de festival. Este demn de remarcat faptul că președintele Asociației Litoral-Delta Dunării, Corina Martin, a declarat în cadrul unei conferințe de presă organizată anterior deschiderii evenimentului: „A fost un proiect iniţiat şi propus de către Dan Frigioiu – agenţia de publicitate Groove Hour, pentru care am luptat să găsim finanţare şi să îl transformăm în realitate în 2012, atunci când ne-a fost propus. Nimeni până atunci nu îşi asumase realizarea unui asemenea eveniment istoric la Constanţa. Mă bucur nespus că am reușit să facem din acest festival un eveniment care reuneşte zeci de mii de fani şi susținători şi care atrage atât de multă simpatie şi interes din partea turiştilor şi constănţenilor”. Tot atunci, Corina Martin a precizat că se va retrage, iar edițiile din anii viitori vor fi organizate de către autoritățile locale și județene (Primăria municipiului Constanța și Consiliul Județean Constanța). Reamintim că anul acesta au participat aproape 100 de volunatari de la patru asociaţii de reconstituire istorică din țară – Terra Dacica Aeterna din Cluj, Asociaţia Culturală Tomis din Constanţa, Asociaţia Culturală Geto-Dacii din Moldova din Iaşi şi Geto-Dacii Sudcarpatici din Piteşti. În cele trei zile, au avut loc ateliere de reconstruire istorică, demonstrații tactice, antrenamente militare cu public, teatru pentru copii, dar și o bătălie între daci și romani. A fost, de asemenea, organizată și o paradă antică până în piațeta Casino. festivalul antic tomis3Bugetul festivalului antic a fost de aproximativ 38.000 de lei, provenind din bugetul asociației și al sponsorilor.Din nefericire, Primăria nu a mai contribuit cu nici o sumă de bani. Din ce cauză? Păi nu mai este partener oficial al acestui eveniment. Să vă explic: și anul acesta, Asociația pentru Promovarea Turismului Litoral-Delta Dunării a depus la Primăria municipiului Constanța un proiect pentru a putea beneficia de suportul autoritățșilor locale. Proiectul nu a fost considerat eligibil deoarece asociația nu are activitate culturală, ori acest lucru era absolut obligatoriu. Ca atare, evenimentul a avut de suportat o lipsă acută a fondruilor, dacă stăm să ne gândim că anul trecut, primăria Constanța a avut un aport substantial. Adică a contribuit cu aproape 100.000 de lei! Iar anul acesta, potrivit declarațiilor Corinei Martin, evenimentul a avut parte doar de 38.000 de lei! Vedeți diferența? Sunt convinsă că foarte multe lucruri se pot face și fără bani, doar prin aportul participanților dar un astfel de eveniment avea totuși nevoie de bani. De mulți bani!

Ce trebuia să fie și ce a fost

Advertisement
usr

festivalul anticÎn cele trei zile, ar fi trebuit să fie un program continuu, de dimineață de la ora 10.00 și până seara, târziu. Cu toate că am participat de mai multe ori la acest eveniment, mi-am spus că trebuie să ajung și în acest an, însă nu la ora stabilită de cineva, ci la ora pe care o voi considera eu oportună. Așa încât duminică, în jurul orei 11.00, am ajuns la festival (pentru a nu știu câta oară!). Erau foarte puțini vizitatori, fapt ce m-a neliniștit, pentru început. În spațiul delimitat pentru eveniment erau puțini oameni în picioare – adică pe întregul așa zis cerc nu erau decât vreo câțiva trecători care se uitau în stânga și în dreapta. Adică vizionau dacii și romanii care ședeau binișor prin fața câte unui cort în care ar fi trebuit să se întâmple ceva, dar nu se întâmpla nimic. Doar câte o fată îmbrăcată în rochie de dac sau de roman aducea câte o sacoșă cu mâncare, în colegii ei stăteau tolăniți, la umbră, și mâncau. Eu cred că le era foame, dar aveau unde se adoposti pentru a mânca nevăzuți de trecători. A… dar să nu uit. Exista un cort în care câțiva copii lucrau. Le plăcea și o făceau cu mare drag. Într-o parte, la câțiva metri de un cort de lucru era un ceaun mare. Îmi imaginam că înăuntru fierbe ceva, se prepară vreo mâncare tradițională. M-am apropiat să văd despre ce este vorba și am avut o nouă surpriză neplăcută. În ceaun era doar apă chioară Poate că am picat într-un moment total nepotrivit. Poate că dacii și romanii au simțit că și-au făcut treaba cu vârf și îndesat atât în Mamaia cât și pe străzile din Constanța pe care au defilat. De fapt, sunt chiar sigură de asta. Dar …oamenii care au picat la acest eveniment în același moment cu mine sunt convinsă că au simțit același lucru. Știu că în primul an al festivalului au fost înregistrați în jur de 6.000 de vizitatori, iar în anul următor numărul acestora s-a dublat. Nu am idee câți oameni au vizitat în acest an festivalul, dar nu m-ar mira să fie chiar mai puțini. M-ar dezamăgi însă foarte tare.

Controale la comercianți

Așa cum era de așteptat, la un astfel de eveniment nu puteau lipsi tarabele cu mâncare și băutură. Organizat sau nu! Duminică mai erau doar câteva (respectiv o tarabă a SC Dobrogea Grup SA, o tarabă unde se vindea miere de albine și de undeva venea și miros de mici, semn clar că în zonă se vindea și mâncare gătită). Dar cam atât. Ulterior am aflat că în zilele trecute a fost altceva, numai că inspectorii Poliției Locale trecuseră pe acolo. Din acest motiv 11 comercianti care nu au putut arăta niște documente care le-ar fi permis comercializarea de produse au fost sancționați, motiv pentru care nu și-au mai făcut apariția.

Comentarii pe Facebook

Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta

Am devenit jurnalist în urmă cu foarte mulţi ani, pe la începutul lui 1992. Era dificil, pentru că lumea era avidă de informaţii, iar adunarea acestora presupunea foarte multă muncă. Redacţia ziarului Telegraf a constituit lansarea mea în presă, iar viaţa mea personală a devenit extrem de simplă: lucram de dimineaţa până în cursul nopţii. După vreo 6 ani, timp în care am început să fac şi televiziune, la TV Neptun, am decis să plec la subredacţia de Constanţa a ziarului Naţional. Acela a fost momentul în care am lucrat în paralel în presa scrisă şi în cea audio, la mai multe posturi de radio, începând cu Europa FM şi terminând cu Mix FM. A venit apoi perioada în care mi-am dorit mai mult şi am continuat să fac şi televiziune, la Antena 1, iar apoi la B1TV. Însă presa scrisă a rămas, mereu, marea mea pasiune. Am ajuns redactor şef adjunct la Observator de Constanţa, unde am rămas mai bine de 10 ani. Apoi am stabilit că ajunge cu genul acesta de muncă în care îţi neglizeji familia, că este cazul să fac altceva. Şi am devenit PR! După 5 ani, mi-am reamintit că doar presa mă satisface din toate punctele de vedere! Motiv pentru care ... iată-mă!

Advertisement





Despre Noi

Știri și investigații din județul Constanța.
Aici găsiți subiectele care contează.

Asociația Puterea Civică

Forma legală: ONG/Asociație
Cod de Identificare Fiscală: 24860568

Adresa: Constanța, Bd. IC Brătianu nr. 48, Bl. G29 (Complex Intim), Et. 1, Biroul 7.

Telefon: 0241.625.564

E-mail: ordinea.ro@gmail.com




Copyright © 2018 Ordinea.RO - Theme by MVP Themes, powered by WordPress. Administrat, Implementat, Optimizat de Takmate Solutions