România este bună de plată. Trebuie să plătească nu mai puțin de 50 de milioane de milioane de euro firmei „Salini Impregilo“ căreia statul român i-a desfăcut contractul în urmăm cu trei ani pentru construcția unor tuneluri din lotului 2 al autostrăzii Lugoj – Deva. Decizia de a rezilia acest contract a fost luată după ce, în august 2017, în urma unor vizite cu presa pe șantier în care s-au răstit la constructori, fostul ministru al Transporturilor Răzvan Cuc și Ștefan Ioniță, șeful Companiei de Autostrăzi de la acel moment, au reziliat contractul cu firma Salini pentru secțiunea cu tuneluri din Lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva – singura bucată care acum lipsește de la Sibiu la Nădlac. Acum, constructorul a câștigat la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris daune de circa 50 de milioane de euro împotriva României. Mai mult, arbitrii au stabilit că fostul contract încă e în vigoare! Decizia vine cum nu se poate mai prost în condițiile în care CNAIR încearcă cu disperare să demareze lucrările la cele două tuneluri, cunoscute drept „tuneluri pentru urși”, pentru a nu fi nevoită sa dea banii înapoi la UE pentru toata autostrada Lugoj – Deva.
Secţiunea E din Lotul 2 al Autostrăzii Lugoj – Deva este considerată cel mai complicat sector al autostrăzii din vestul ţării, în lungime totală de 100 de kilometri. Motivul îl reprezintă cei 2,13 kilometri de tuneluri forate.
„Autostrada A1 Lugoj – Deva, Lot 2 a fost contractată în 2013 cu constructorul italian Salini, iar în același an Agentia de Protecție a Mediului aproba un acord de mediu revizuit care impune realizarea unor tuneluri ce nu apar în proiectul original, în locul unor săpături uriașe care practic ar fi despicat muntele în două. Tunelurile „pentru ursi”, cum au mai fost ele numite în presă, au fost adăugate astfel încât coridoarele naturale de mobilitate a faunei din zonă să nu fie afectate și secționate, practic, de noua șosea de mare viteză. CNAIR a improvizat o decizie și a cerut în 2015 constructorului să facă un proiect tehnic de execuție a tunelurilor, dar în 2017 s-a sucit, nu a acceptat să mai plătească proiectul, ba chiar a făcut pași prin care să încerce să renunțe cu totul la ideea de tuneluri, pe motiv ca „sunt prea scumpe” – lucru neacceptat, în special la nivel european. Compania de Autostrăzi ceruse constructorului Salini să realizeze proiectul tehnic pentru secțiunea cu tuneluri (deși contractul semnat inițial nu prevede așa ceva), dar apoi nu l-a mai plătit și a schimbat strategia. Astfel, în vara lui 2017 a decis rezilierea parțială pe Lotul 2, mai exact un sector de circa 9 km care include și zona de tuneluri.“, notează cotidianul opiniatimisoarei.ro.
Abia in 2019 CNAIR a scos la licitație proiectarea tehnica și execuția tunelurilor: 9,13 km de autostrada din care 2,13 km vor fi tuneluri forate cu doua benzi pe sens si banda de urgenta. Costul total pentru obiectivul major de investiții Autostrada Lugoj –Deva (A1), Lot 2: km 27+620 – km 56+220, Secțiunea E și finalizare Secțiunea D se ridică la 296 milioane de euro, fără TVA. Deși termenul limită de depunere al candidaturilor fusese pentru luna august 2019, nici până acum nu au fost contractate lucrările.
Avocatul Iulian Urban: „Ar trebui să plătească Cuc și Ioniță“
Avocatul Iulian Urban, fostul senator al României, spune că cei care ar trebui să plătească sunt fostul ministru Cuc și Ioniță și partidul care i-a promovat în funcții și Guvern.
„Ține de răspunderea ministeriala…nu ? Nu e posibil ca fiecare diletant să-și facă de cap pe bani publici…….. bine zic ? Ați uitat de ministrul Cuc? E ala care rupea contracte la TV chemând toate televiziunile să asiste la show…. Sau ăla care voia să impună stewardeze în CA de la Tarom. Fapta funcționarului public care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, nu îndeplinește un act sau îl îndeplinește în mod defectuos și prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepsește cu închisoarea de la 2 la 7 ani și interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcție publică. E simpla speță. Plus recuperarea prejudiciului creat. Atrag atenția ca este doar începutul! Să nu uităm de cealaltă faptă memorabilă (ca nivel al prostiei și al costurilor de suportat de contribuabili) care e pe țeavă – rezilierea tot de către aceeași persoană plina de ea însăși, a contractului de autostrada Lugoj-Deva lot 3 Holdea – Ilia cu antreprenorii Comsa-Aldesa. Contract cu execuție finalizată și reziliat în loc de semnare recepție, pentru că nu au cedat șantajului de a extinde de la 4 la 10 ani garanția. Cuc a jucat la cacialma pe banii cetățenilor, paguba va fi comparabila. Punem tot felul de specialiști în alba-neagra și păcănele pe post de ministru și ne întrebăm apoi de ce infrastructura stă pe loc? Iar noi prin votul nostru la urne girăm an după an aceiași incompetenți, habarniști și corupți recomandați pentru funcții doar de cât de piloși și cumterii sunt cu alte nulități la fel de mari ca ei.“, a declarat Urban.
Sursa: opiniatimisoarei.ro
Comentarii pe Facebook
Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta