Published
2 ani agoon
By
Tatian Iorga
Senatorul de Constanța al USR, Remus Negoi, anunță că a depus, împreună cu colegii săi, Radu Mihail şi Ştefan Iulian Lorincz, o iniţiativă legislativă pentru a veni în sprijinul cetățenilor români cu domiciliul în străinătate astfel încât aceștia să poată utiliza pașaportul simplu electronic ca act de identitate.
„În prezent legea prevede că cetățeanul român care şi-a stabilit domiciliul în străinătate are obligația ca, la înmânarea pașaportului simplu electronic ori a unui paşaport simplu temporar cu menționarea ţării de domiciliu, să predea actul de identitate care atestă existenţa domiciliului în România, emis de autorităţile române. Problema este că, potrivit dispozițiilor legale în vigoare, paşaportul CRDS (Cetăţean Român cu Domiciliul în Străinătate) este considerat document de călătorie și nu act de identitate, pentru că pe acesta nu figurează adresa din străinătate a cetățeanului.
Cei peste 975.000 de cetățeni din Diaspora cu pașapoarte CRDS au mari dificultăți atunci când interacționează cu administrația românească și nu pot beneficia de drepturile lor garantate prin Constituție. Am semnalat de nenumărate ori această situație discriminatorie ministrului de interne, dar până acum nu s-a luat nicio măsură concretă pentru rezolvarea problemei. Proiectul pe care l-am depus prevede înscrierea adresei din țara de domiciliu pe pașaportul CRDS și recunoașterea pașaportului CRDS ca act de identitate.“, a declarat Remus Negoi.
Pentru detalii referitoare la proiectul de lege, puteți să consultați textul de mai jos:
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. I. – Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 682 din 29 iulie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
“(1) Cetăţeanul român care şi-a stabilit domiciliul în străinătate poate solicita eliberarea unui paşaport simplu electronic ori a unui paşaport simplu temporar cu menţionarea adresei din ţara de domiciliu, când se află în una dintre următoarele situaţii:
“(2) Cetăţeanul român posesor al unui certificat de înregistrare ori al unui document care atestă rezidenţa într-un stat membru al Uniunii Europene, al Spaţiului Economic European sau în Confederaţia Elveţiană, eliberat de autorităţile competente dintr-un stat membru al Uniunii Europene, al Spaţiului Economic European sau din Confederaţia Elveţiană, poate solicita eliberarea unui paşaport simplu electronic ori a unui paşaport simplu temporar cu menţionarea adresei din ţara de domiciliu în acel stat.”
“(3) în cazul solicitării unui paşaport simplu electronic ori a unui paşaport simplu temporar cu menţionarea adresei din ţara de domiciliu, cererea se depune personal la serviciul public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple, în a cărui rază teritorială a avut ultimul domiciliu sau, după caz, reşedinţa, iar, în străinătate, la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale României. în situaţiile prevăzute la art. 15 alin. (3) şi (4), cererile pentru eliberarea paşaportului simplu electronic, respectiv a paşaportului simplu temporar cu menţionarea adresei din ţara de domiciliu pot fi depuse la cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple.”
“(4) Cererile pentru eliberarea paşaportului simplu electronic cu menţionarea adresei din ţara de domiciliu se soluţionează de serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple.”
“(5) Cererile pentru eliberarea paşaportului simplu temporar cu menţionarea adresei din ţara de domiciliu se soluţionează, după caz, de serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple sau de misiunile diplomatice ori oficiile consulare ale României.”
cuprins:
“(5^) Cetăţeanul român, care deţine un paşaport cu menţionarea ţării de domiciliu eliberat anterior intrării în vigoare a prezentei legi şi aflat în termen de valabilitate, poate solicita serviciilor publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple sau, după caz, misiunilor diplomatice ori oficiilor consulare ale României, înscrierea adresei din ţara de domiciliu pe paşaport. Adresa din ţara de domiciliu se înscrie într-o etichetă autocolantă, care se aplică pe paşaport.”
“(6) Cetăţeanul român care şi-a stabilit domiciliul în străinătate are obligaţia ca, la înmânarea paşaportului simplu electronic ori a unui paşaport simplu temporar cu menţionarea adresei din ţara de domiciliu, să predea actul de identitate care atestă existenţa domiciliului în România, emis de autorităţile române.”
“(7) Actele necesare, procedura, condiţiile şi termenele de soluţionare a cererilor privind eliberarea paşapoartelor cu menţionarea adresei din ţara de domiciliu se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.”
Art. II. – Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 719 din 12 octombrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează:
“(3^) în plus faţă de prevederile alin. (3), prin act de identitate se înţelege şi paşaportul simplu electronic sau temporar cu menţionarea adresei din ţara de domiciliu, aflate în termen de valabilitate, eliberate/emise în conformitate cu prevederile Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, cu modificările şi completările ulterioare.”