In perioada 1-30 noiembrie, Inspectoratul Teritorial de Muncă Constanța a continuat activitatea de verificare și control. Astfel, în trimestrul IV s-a desfășurat campania natională privind verificarea modului în care se respectă prevederile legale în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă în cadrul unităţilor care au ca obiect de activitate activităţi de asistenţă spitalicească (stat şi private).
OBIECTIVELE CAMPANIEI
- Identificarea angajatorilor care nu respectă prevederile legale care reglementează securitatea şi sănătatea în muncă şi luarea măsurilor care se impun pentru determinarea acestora să se conformeze dispoziţiilor legale în materie;
- Diminuarea consecinţelor sociale şi economice negative care derivă din nerespectarea de către angajatori a prevederilor legale menţionate;
- Diminuarea neconformităţilor constatate, prin dispunerea de măsuri obligatorii pentru remedierea neconformităţilor şi aplicarea sancţiunilor contravenţionale corespunzătoare;
- Creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi a lucrătorilor în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă în activităţi referitoare la sănătatea umană.
La nivelul județului Constanța au fost verificați 23 de angajatori din sectorul public și privat cu un număr total de 5.495 salariați. S-au aplicat 4 sancțiuni contravenționale, dintre care 3 sancțiuni contravenționale cu avertisment și o sancțiune contravențională cu amendă în valoare de 4.000 lei.
Au fost dispuse măsuri pentru evaluarea riscurilor pentru fiecare componentă a sistemului de muncă și pentru instruirea lucrătorilor cu privire la purtarea echipamentului individual de protecție.
În luna noiembrie, echipele de inspectori de muncă din cadrul serviciului control relații de muncă au efectuat 291 controale în urma cărora au sancționat contravențional 47 de angajatatori la care au aplicat 64 sancțiuni contravenționale.
Din cele 64 sancțiuni contravenționale aplicate, 47 au fost sancțiuni contravenționale cu amendă în valoare de 459.100 lei, respectiv 17 sancțiuni contravenționale cu avertisment.
Cu ocazia controalelor efectuate au fost identificați 7 angajatori care foloseau muncă nedeclarată, unde au fost depistate 9 persoane fără forme legale de angajare sau pentru care contractele individuale de muncă nu au fost transmise în REVISAL, motiv pentru care s-au aplicat sancțiuni contravenționale cu amendă în valoare de 180.000 lei.
Cele mai frecvente neconformități constatate: nu s-au încheiat contracte individuale de muncă în forma scrisă, contracte care nu s-au înregistrat și transmis în registrul general de evidență a salariaților anterior începerii activității, lipsa evidenței orelor lucrate de către salariați și nerespectarea, cu mai mult de 30 de zile, a datei de plată a drepturilor salariale.
Pentru neconformitățile depistate, inspectorii de muncă au dispus 212 măsuri obligatorii de remediere cu termene scadente de realizare.
Tot în luna noiembrie, în domeniul securității și sănătății în muncă, au fost efectuate 184 controale , în urma cărora s-au constatat 33 neconformități, pentru care s-au dispus măsuri obligatorii, cu termene scadente de remediere.
S-au aplicat 33 sancțiuni contravenționale, dintre care 15 sancțiuni contravenționale cu avertisment și 18 sancțiuni contravenționale cu amendă în valoare totală de 72.000 lei.
Cele mai frecvente deficienţe constatate de inspectorii de muncă: instruirea necorespunzătoare sau incompletă a lucrătorilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, neacordarea echipamentului individual corespunzător de protecţie lucrătorilor ținând seama de riscurile la care aceștia sunt expuși în funcție de domeniul de activitate.
In aceiași perioad, au fost înregistrate un număr de 123 sesizări ale cetățenilor, referitoare la neplata drepturilor salariale, netransmiterea în REVISAL a contractelor individuale de muncă, refuzul eliberării documentelor solicitate la cererea salariatului, neplata orelor suplimentare, neplata sporurilor, nerespectarea timpului de lucru și de odihnă, neîndeplinirea măsurilor dispuse cu ocazia altor verificări, nerespectarea normelor de securitate și sănătate și a condițiilor de lucru.
In conformitate cu prevederile O.U.G. 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, acestea au fost repartizate inspectorilor de muncă, pentru a se efectuate verificări și a se formula răspunsuri în termenul prevăzut de lege de maximum 30 de zile.”, a precizat Marian Becheanu, inspector șef al ITM Constanța.
Comentarii pe Facebook
Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta