Proiectele prin care sunt limitate mandatele șefilor serviciilor secrete și sunt prevenite eventuale abuzuri ale șefilor SRI, inițiate de deputatul USR Emanuel Ungureanu, au trecut de Camera Deputaților și vor intra în dezbaterea Senatului. USR cere vot săptămâna viitoare pentru ambele proiecte în Senat.
„Cele întâmplate în ultimele săptămâni și luni, culminând cu alegerile prezidențiale anulate, ne-au dovedit, mai mult ca niciodată, că avem obligația să ne întărim statul și instituțiile sale cheie. Iar serviciile secrete joacă un rol esențial în stat, trebuie să ne asigurăm că ele funcționează la maximum de eficacitate, în cadru legal, departe de influențe și legături sulfuroase. Nu este normal să avem un serviciu fără conducere civilă de mai bine de un an, un alt serviciu condus de 19 ani de aceeași persoană, iar șeful unui al treilea serviciu să facă excursii de lux în timp ce țara se află în plină criză de securitate. Sper ca toate partidele democratice să înțeleagă necesitatea reformării de urgență a serviciilor secrete și ca proiectele USR să fie adoptate rapid în Senat”, declară deputatul USR Emanuel Ungureanu.
Primul proiect limitează la două (8 ani, în total) mandatele șefilor Serviciului Român de Informații (SRI), Serviciului de Informații Externe (SIE), Serviciului de Protecție și Pază (SPP), Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS), Direcției Generale de Protecție Internă a MAI (DGPI) și Direcției Generale de Informații a Apărării (DGIA).
Limitarea mandatelor șefilor serviciilor de informații este o practică comună în democrațiile avansate, menită să prevină dictatura și să protejeze principiile statului de drept. Totodată, măsura contribuie la întărirea instituțiilor democratice și la asigurarea unei conduceri responsabile și responsive la nevoile și schimbările societății.
Al doilea proiect urmărește prevenirea abuzurilor, stabilind pentru cadrele militare și angajații civili ai Serviciului Român de Informații interdicția ca, timp de 20 de ani după încetarea activității în SRI, să desfășoare activități de consultanță sau asistență.
Folosirea informațiilor sensibile și a cunoștințelor acumulate de personalul din structurile de securitate națională poate reprezenta un risc semnificativ dacă acestea sunt utilizate în scopuri comerciale sau în beneficiul unor terți, terți care pot avea inclusiv interese contrare celor naționale.