Comisarul european pentru politică regională, Corina Crețu, l-a primit ieri, 22 noiembrie, la Bruxelles, pe ministrul transporturilor Felix Stroe, pentru a discuta despre proiectele de transport și propunerile de proiecte din cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020 (POIM), cofinanțat prin Fondul european de dezvoltare regională (FEDR) și prin Fondul de coeziune (FC). Înaltul oficial european a felicitat autorităţile naţionale pentru progresul realizat în îndeplinirea precondiţiilor aferente investiţiilor în transport, în special încheierea contractelor de performanță cu furnizorii majori de servicii de transport și cu beneficiarii – CNAIR, CFR și Metrorex – și înființarea Autorității de Reformă Feroviară: ,,Este foarte important pentru sustenabilitatea sectorului de transport din România faptul că procesul de reformă și reorganizare în sectoarele feroviar și rutier continuă și este accelerat. Cetățenii români trebuie să aibă acces la drumuri, servicii feroviare și alte conexiuni de transport public mai bune, cât mai curând posibil.“ Totodată, comisarul european şi-a exprimat încrederea cu privire la angajamentul ministrului transporturilor de a utiliza complet fondurile disponibile în perioada curentă: ”România are la dispoziţie peste 5 miliarde de euro în cadrul programului Infrastructură Mare. Pentru a absorbi eficient această sumă avem nevoie de o planificare realistă, o pregătire amănunțită și o implementare eficientă a proiectelor de transport. În calitate de fost director general al Companiei de Apă Constanța, domnul Stroe a fost foarte eficient în utilizarea fondurilor UE şi înțelege importanța unor proiecte bine pregătite. De aceea, sper ca întârzierea de până acum în pregătirea și implementarea noilor proiecte de transport să fie recuperată.” Corina Crețu a subliniat necesitatea ca Ministerul Transporturilor să aibă un rol de lider în managementul părților implicate în proiecte. Litigiile contractuale între antreprenori și beneficiarii majori de transport, cum ar fi CNAIR și CFR, au dus la întârzieri în implementarea proiectelor. În prezent, autoritățile române colaborează cu experți internaționali pentru a elabora un nou contract standard, cu clauze de arbitraj pentru soluționarea conflictelor, în loc să recurgă la instanțele judecătorești obișnuite. Astfel s-ar facilita și accelera implementarea proiectelor de transport cu finanțare europeană şi a celor cu finanţare națională.
Context
5,1 miliarde de euro sunt disponibile pentru transport în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare pentru perioada 2014-2020, astfel: – autostrăzi / drumuri (FC + FEDR): 2.652.957.000 euro. Căi ferate (FC + FEDR): 1.494.981.576 euro. Rețeaua de metrou București-Ilfov (FC): 543.319.149 euro. Căi navigabile interioare și porturi maritime (FC + FEDR): 271.244.894 euro. Transport multimodal (FEDR): 75.601.432 euro. TEN-T aeroporturi (FEDR): 42.568.374 euro. Protecția mediului (FC + FEDR): 26.317.850 euro.
Comentarii pe Facebook
Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta