În această dimineață, Agerpres a comunicat faptul că autoritățile din Hong Kong au cerut miercuri unei companii de shipping să returneze în România, portul de origine, o navă conținând 123 de containere de deșeuri miniere toxice, informează cotidianul South China Morning Post. Potrivit sursei citate, Departamentul de Protecție a Mediului din Hong Kong a informat că a fost înștiințat marți de transportator că va returna deșeurile în portul Constanța, dar deocamdată nu a precizat data la care va avea loc transportul. „Departamentul de Protecție a Mediului continuă să solicite companiei de shipping un interval de timp precis. Containerele nu pot părăsi terminalul înainte de a fi returnate la destinația de export”, a precizat un purtător de cuvânt. Cele două loturi de containere au ajuns la terminalul de marfă Kwai Chung din Hong Kong după ce autoritățile din Malaezia au dejucat luna trecută tentativele de descărcare a opt containere de deșeuri miniere toxice la Port Klang. Nava cargo OOCL Charleston a revenit sâmbătă la Hong Kong, ultimul său port de plecare. Potrivit unei anchete realizate de cotidianul malaezian Oriental Daily și publicația HK01 din Hong Kong, în luna decembrie 2015 o nava a plecat din România cu 2.723 de tone de deșeuri miniere toxice și între timp a încercat, fără succes, să descarce conținutul în diferite porturi din Asia. Printre porturile unde a încercat să facă acest lucru se numără Shanghai și Xiamen. Încărcătura navei este etichetată drept „mata de cupru”, dar se crede că ar conține substanțe periculoase precum arsenic și cadmiu. Transportatorul responsabil pentru ultima livrare, OOCL, a declarat că lucrează îndeaproape cu Departamentul de Protecție a Mediului din Hong Kong pentru a rezolva această problemă, dar nu a oferit un interval de timp precis.
Autoritățile române nu știu nimic despre acest transport
Pentru a afla mai multe detalii și a vedea în ce măsură declarațiile oficialilor din Hong Kong sunt reale și cunoscute de către reprezentanții instituțiilor românești, am luat legătura cu APMC, dar răspunsul reprezentanților administrației a fost unul sec: ”Nu noi ne ocupăm de astfel de transporturi!” Am încercat să luăm legătura cu purtătorul de cuvânt al Autorității Navale. Nu ne-a răspuns, iar ulterior am aflat că nici nu avea cum să o facă deoarece este în concediu de odihnă și este plecat din țară. Am început să sunăm la Căpităniile care au acces la Marea Neagră. La Mangalia am vorbit cu căpitanul șef al portului, Ion-Mircea Dumitru. El ne-a declarat că nu încarcă containere deoarece adâncimea portului nu permite acest lucru. Deci de la Mangalia nu putea pleca marfa. La Midia am vorbit cu căpitanul șef Florin Șincan. El ne-a declarat același lucru: ”Nu încărcăm containere!” Am luat legătura apoi cu Alexandru Mezei, director căpitan șef de port. Discuția cu el a fost ceva mai lungă dar nu foarte concretă. ”În urmă cu două zile mi-a dat directorul general o temă cu navele care au plecat din Constanța la sfârșitul anului 2015. Există o singură posibilitate, respectiv ca aceste containere să fi fost încărcate pe o navă mai mică, care să le ducă până la Istanbul, iar de aici să fi fost preluate de către o altă navă. Dar stau și mă întreb: de ce nu este dat și numele navei care a transportat aceste containere? OOCL nu mai vine în România din anul 2013, nu mai are linie în Constanța.”, ne-a spus Alexandru Mezei. El însă și-a manifestat încrederea că poate angajații de la mediu știu ceva mai multe. ”NU poți încărca reziduuri fără cunoștința celor de la Mediu. Probabil și Ministerul Mediului din Malaezia a luat legătura cu Ministerul Mediului din România”, ne-a spus Mezei. Dar nu a fost deloc așa! Potrivit Agerpres, aceștia au declarat că nu știu absolut nimic: ”Autoritățile de mediu din România nu au aprobat nici un transfer de deșeuri toxice în Hong Kong și nici nu au fost informate de către autoritatea competentă din țara de destinație despre depistarea unui posibil transport ilegal de deșeuri toxice periculoase provenit din România, au precizat reprezentanții Agenției Naționale pentru Protecția Mediului (ANPM).”Agenția Națională pentru Protecția Mediului, desemnată autoritate competență pentru punerea în aplicare a prevederilor Convenției de la Basel privind controlul transportului peste frontiere al deșeurilor periculoase și al eliminării acestora, nu a aprobat un transfer de deșeuri ‘toxice’ în Hong Kong”, susține autoritatea de mediu. În plus, Agenția subliniază că nu a fost informată de către autoritatea competentă de destinație, respectiv Hong Kong, despre depistarea unui posibil transfer ilegal de deșeuri toxice (periculoase) din România. Să sperăm că pe parcursul timpului vom afla suficiente detalii vizavi de acest transport. Vom reveni!
Comentarii pe Facebook
Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta