La începutul săptămânii viitoare, în zilele de 10 și 11 martie, în București vor avea loc noi proteste organizate de polițiști și rezerviști pentru a-și cere drepturile legate de pensiile militare. De această dată, manifestările vor avea loc în fața Curții Constituționale a României. La pichetare (10 martie) și la protest (11 martie) sunt așteptați cât mai mulți pensionari militari, dar și polițiști activi și personal contractual, sindicalizați sau nu.
Iată ce spune Biroul executiv al FSNPPC:
”După protestele în cascadă, organizate în lunile ianuarie-februarie, vizând recuperarea unor drepturi salariale și economico-financiare ale angaților din MAI și familia ocupațională apărare, ordine publică și securitate națională, tăiate intempestiv de Guvernul României, la începutul săptămânii următoare organizăm două manifestări sindicale (pichetare, în data de 10, și protest, în 11 martie), începând cu ora 12,00, la sediul Curții Constituționale a României – Palatul Parlamentului, Intrarea B1, Bucureşti, Calea 13 Septembrie nr.2.
Principala noastră nemulțumire este generată de amânarea nejustificată a dezbaterii contestației de acum patru luni, făcute intempestiv de Avocatul Poporului, la adresa proiectului legislativ L 559/2024, dar avem în vedere și regimul juridic general al pensiilor militare de stat, care sunt reglementate de diferite sisteme legislative ce generează inechități consistente în plata beneficiarilor.
În acest sens, am notificat Primăria Capitalei despre acțiunile de protest și am demarat o serie de discuții cu alte structuri asociative ale pensionarilor militari din SAOPSN, inclusiv cu ANCMRR din MAI, pentru a colabora în vederea susținerii revendicărilor comune.
Așteptăm la pichetare și la protest cât mai mulți pensionari militari, dar și polițisti activi și personal contractual, sindicalizați sau nu, pentru că și acum e nevoie de solidaritate!
Apreciem că, în contextul conflictului militar derulat de trei ani la granița României, dar și al situației geopolitice internaționale, este nevoie urgent de implicarea factorilor politici decidenți în adoptarea unor măsuri legislative care să prioritizeze preocupările pentru întărirea capacității de apărare, ordine publică și securitate națională, inclusiv prin măsuri fiscal-bugetare care să vizeze și angajații SAOPSN, nu doar domeniul înzestrării capabilităților militare și dotarea logistică, măsuri ce ar conduce, implicit, la o mai bună predictibilitate în salarizare, în carieră, dar și în pensionare, dat fiind faptul că și rezerviștii sunt parte integrantă a forțelor armate, conform legislației actuale.
Atât SNPPC, cât și alte organizații de profil ale rezerviștilor din familia noastră ocupațională, consideră că proiectul L 559/2024 este justificat, în acest context politico-militar internațional; în cazul în care CCR va admite contestația Avocatului Poporului, adică va bloca promulgarea L 559, este necesară implicarea Executivului și a Legislativului pentru revenirea la forma initială a Legii 223/2015 privind pensiile militare de stat, ceea ce ar conduce automat la indexarea pensiilor militare cu rata infației, actualizarea cu salariul de grad și recalcularea în concordanță cu majorările acordate prin lege politiștilor / militarilor în activitate, dar si scoaterea procentului acordat în conformitate cu Ordinul Meritul Militar din baza de calcul a pensiei militare și adăugarea la cuantumul rezultat. Plafonarea pensiei la cuantumul net, nu brut, conform nefastei OUG 59/2017, face ca acest beneficiu al Ordinului Meritul Militar, acordat prin Legea 223/2015, sa nu fie aplicabil în fapt. Nu trebuie omis nici faptul că pensiile militare reprezintă categoria de pensii din România care nu a beneficiat de recalculare/ indexare, în luna septembrie 2024, în contextul în care celelalte pensii din sistemul public au fost actualizate, unele fiind chiar majorate semnificativ.
Apreciem că deciziile Guvernului, despre care facem vorbire, sunt imperios necesare, similar situației de acum cinci ani, când, pe timpul pandemiei declarate, au fost adoptate măsuri legislative și economico-financiare pentru a consolida activitatea personalului și a unităților medico-sanitare din rețeaua națională de sănătate publică.”