Published
11 luni agoon
Traficul total de mărfuri în porturile maritime românești a înregistrat, în anul 2023, conform datelor operative la acest moment, peste 92,5 milioane tone, o creștere de 22,5% față de 75,5 milioane tone în 2022, reprezentând o performanță istorică a portului Constanța.
Traficul maritim a crescut cu 18% față de 2022, la valoarea de 71 milioane tone, iar cel fluvial a crescut cu 40% față de anul anterior, ajungând la 22 milioane tone.
Cerealele s-au menținut în topul creșterilor de trafic, cu peste 50%, depășind 36 milioane tone în 2023, față de 2022 când s-au înregistrat 24 milioane tone.
Creșteri semnificative de trafic se mai regăsesc în cazul următoarelor grupe de mărfuri: semințe uleioase, minereuri de fier, deșeuri de fier și oțel, produse petroliere, articole diverse, îngrășăminte.
Pe relația Ucraina, traficul total de mărfuri a fost de 25 milioane tone în 2023. Cerealele ucrainene care au tranzitat portul Constanța au reprezentat peste 14 milioane tone.
În ultimii ani, cantitățile de mărfuri care au trecut prin portul Constanța au bătut record după record, trendul fiind susținut prin investiții în infrastructură, pentru a veni în sprijinul agenților economici din port și pentru a le oferi condiții de atragere a traficului de mărfuri.
Investiții în derulare și în pregătire în valoare de 756,13 milioane euro în Portul Constanța
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA a investit continuu în portul Constanța, dar în ultima perioadă, în noul context geopolitic, al războiului din Ucraina, rolul portului a fost mai important ca niciodată, iar rutele de transport s-au reconfigurat, fiind necesar să se reanalizeze prioritățile și să fie adaptat planul de investiții.
Dacă în 6 ani, între 2016 și august 2022, sub managementul a cinci directori generali, CN APM SA Constanța a reușit să atragă investiții din fonduri europene de numai 42 milioane euro, a fost necesar să se accelereze atragerea de fonduri europene și direcționarea acestora în proiecte necesare, strategice pentru noile fluxuri de mărfuri și pentru noul rol pe care portul Constanța îl are pentru Uniunea Europeană.
În anul 2023, s-au finalizat din fonduri europene în valoare de 27,72 milioane euro:
– Extinderea la 4 benzi de circulație a drumului existent dintre Poarta 10 bis – Poarta 10, cu o valoare de 12,69 mil. euro (cu TVA). S-au realizat un drum cu 4 benzi de circulație cu o lungime de 982 metri, în incinta portului, un sens giratoriu adaptat la un trafic semnificativ de vehicule lungi cu remorci sau semiremorci și două bretele de acces ce reprezintă punctul de conexiune pe fiecare sens de circulație de acces intrare sau ieșire pe la Poarta 10 bis.
– Modernizarea infrastructurii și protecția mediului în Portul Constanța – PROTECT, cu o valoare de 15,03 milioane euro, a dus la prelungirea în aliniament a unui cheu de acostare, cu o lungime de 130 metri și crearea unei platforme cu o suprafață de 4.370 metri pătrați, pentru echiparea cu diverse utilități necesare proceselor tehnologice specifice navelor tehnice. S-au amplasat echipamente și utilități pe platforma nou creată, inclusiv o nouă instalație de tratare a apelor uzate colectate de la nave, în scopul separării și tratării acestora. A fost îmbunătățit accesul maritim în Portul Constanța prin înnoirea și modernizarea sistemului de semnalizare aferent bazinelor portuare și a șenalului navigabil și a fost achiziționată o navă tanc autopropulsat 500 TDW multifuncțională, pentru colectarea deșeurilor de la nave.
În 2024, se vor finaliza 3 proiecte importante, finanțate cu fonduri europene prin Programul Operațional Infrastructura Mare, a căror valoare depășește 43 milioane euro:
Prin CEF Transport, este în derulare proiectul pentru Asigurarea condițiilor electrice de racordare la cheu a navelor în Portul Constanța (regim Cold Ironing) – E-COLD, în valoare de 18,8 milioane euro.
În 2024, vor începe lucrările la următoarele proiecte, cu o valoare totală de 476,1 milioane euro:
Potrivit directorului general Florin Vizan, sunt în stadiu avansat de pregătire, proiecte în valoare totală de 218 milioane euro (fără TVA):
Foto: Ilustrativ
Am devenit jurnalist în urmă cu foarte mulţi ani, pe la începutul lui 1992. Era dificil, pentru că lumea era avidă de informaţii, iar adunarea acestora presupunea foarte multă muncă. Redacţia ziarului Telegraf a constituit lansarea mea în presă, iar viaţa mea personală a devenit extrem de simplă: lucram de dimineaţa până în cursul nopţii. După vreo 6 ani, timp în care am început să fac şi televiziune, la TV Neptun, am decis să plec la subredacţia de Constanţa a ziarului Naţional. Acela a fost momentul în care am lucrat în paralel în presa scrisă şi în cea audio, la mai multe posturi de radio, începând cu Europa FM şi terminând cu Mix FM. A venit apoi perioada în care mi-am dorit mai mult şi am continuat să fac şi televiziune, la Antena 1, iar apoi la B1TV. Însă presa scrisă a rămas, mereu, marea mea pasiune. Am ajuns redactor şef adjunct la Observator de Constanţa, unde am rămas mai bine de 10 ani. Apoi am stabilit că ajunge cu genul acesta de muncă în care îţi neglizeji familia, că este cazul să fac altceva. Şi am devenit PR! După 5 ani, mi-am reamintit că doar presa mă satisface din toate punctele de vedere! Motiv pentru care ... iată-mă!