În cursul zilei de azi, cu începere de la ora 9.30, zeci de angajaţi ai firmelor de pilotaj care își desfășoară activitatea în Portul Constanţa au pichetat, timp de două ore, sediul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa.
Piloții sunt nemulţumiţi de intrarea în vigoare a Ordinului nr. 991/2020 al Ministerului Transporturilor cu privire la trecerea serviciului de pilotaj în subordinea APC.
În replică, conducerea APC a emis un comunicat de presă, prin care precizează că preluarea serviciului de pilotaj de la 1 ianuarie 2021, este o soluție luată în baza legii și, în același timp, o măsură eficientă din punct de vedere al siguranței navigației.
În porturile europene, serviciile de pilotaj sunt considerate servicii de interes public, care nu pot fi supuse unui sistem concurențial și sunt asigurate de administrațiile portuare sau o asociație profesională UNICĂ.
La stabilirea acestei soluții s-au avut în vedere și preocupările exprimate de European Maritime Pilots Association (EMPA), precum și reglementările Capitolului II din Regulamentul Uniunii Europene 352/2017, prin care serviciul public de pilotaj a fost exceptat de la aplicarea regulilor concurențiale.
Totodată, din analizele efectuate până în prezent, a rezultat faptul că prestarea serviciului de pilotaj de către administrația portuară prin corpul propriu de piloți va conduce în principal la creșterea calității serviciului, dar și la scăderea costurilor și, în final, la creșterea atractivității porturilor românești pe piața transporturilor de mărfuri.
Actul legislativ care va fi aplicat din 1 ianuarie 2021 a fost supus dezbaterii publice, dezbatere la care au participat, alături de reprezentanții Ministerului Transporturilor, ai Consiliului de Supraveghere din domeniul naval, din cadrul Consiliului Concurenței, ai administrațiilor portuare și reprezentanții asociațiilor piloților și cei ai Constanța Port Business Association, iar prevederile acestuia nu au fost contestate.
Din experiența ultimilor ani, precum și în urma analizelor efectuate de specialiști, a rezultat faptul că, în condiții de concurență a serviciilor de pilotaj, siguranța navigației are de suferit, iar piloții trebuie să acționeze cu deplină integritate, fără presiune comercială, pentru a putea realiza securitatea și sustenabilitatea ecologică a serviciului, competiția în pilotaj împiedicând realizarea unui serviciu eficient și crescând costurile totale ale acestuia.
”Compania Națională Administrația Porturilor Maritime (CNAPM) Constanța are capacitatea de a realiza acest serviciu în condiții de eficiență, să asigure continuitatea prestării serviciilor de pilotaj și stabilitatea locurilor de muncă ale piloților. Menționăm că a fost lansată procedura de recrutare și selecție a personalului pentru desfășurarea activități de pilotaj maritim, fiind scoase la concurs 60 de posturi de pilot maritim (pilot maritim I, pilot maritim II, pilot maritim aspirant) și cinci posturi de dispeceri pentru pilotaj.
CN APM va asigura piloților cele mai bune condiții pentru a-și desfășura activitatea, compania având resurse pentru susținerea acestui serviciu.”, precizează prof. univ. dr. ing. Costel Stanca, director general al CNAPMC.
Comentarii pe Facebook
Autentifica-te pe Facebook pentru a comenta